Przejdź do głównej treści

Graham Masterton


Biografia


Graham Masterton urodził się w Edynburgu 16 stycznia 1946 roku. Jego dziadkiem był Thomas Thorne Baker, znakomity naukowiec, który wynalazł DayGlo i jako pierwszy przekazał zdjęcia przez radioodbiornik. Po ukończeniu szkoły Whitgift w Croydon pracował jako dziennikarz w „Crawley Observer". W wieku 24 lat został mianowany na współpracownika „Penthouse" i „Penthouse Forum". Początkowo pisał poradniki seksuologiczne, jednym z których była „Magia seksu". Zadebiutował jako autor horrorów w 1976 roku książką o tytule „Manitou", na podstawie której po dwóch latach nakręcono film o tym samym tytule. Od tej pory Graham wydał ponad 40 horrorów. Łącznie Graham Masterton napisał ponad sto nowel, a poza nimi pisze również thrillery, powieści historyczne, horrory, nowele o klęskach żywiołowych, nowele dla dzieci, opowiadania, jak również sagi historyczne. Jego trzy opowiadania zostały sfilmowane dla Tony'ego Scotta, twórcy telewizyjnego serialu „The Hunger". Graham Masterton jest autorem ponad 100 książek, które zostały przetłumaczone na 18 języków. W 1999 roku powstała biografia Mastertona zatytułowana „Manitou Man". Masterton jest stałym współpracownikiem „Cosmopolitan", „Men's Health", „Nowa Fantastyka", „Woman" i „Woman's Own".


Źródło: masterton.com.pl

Wywiad


"SŁUCHAJ"

{snippet wywiad-rozpoczecie}

{snippet wywiad-sztukater|Zaczął pan pisać kiedy miał 6 lat. Czy w tym czasie pojawiała się jakaś alternatywna ścieżka pana rozwoju zawodowego losu? Albo przynajmniej marzenie o tym?}

{snippet wywiad-osoba|Tak naprawdę nigdy nie myślałem o pisaniu jako o karierze. Literatura jest dla mnie czymś, co służy do wyrażania własnych uczuć i zabawiania czytelników. Dawanie ludziom rozrywki zawsze było dla mnie bardzo ważne. Kiedyś pisałem i rysowałem komiksy dla moich szkolnych kolegów. Chciałem pisać książki w stylu Juliusza Verne'a i Karola Dickensa. Dodawałem kartonowe okładki i ilustracje by dać mojej rodzinie oprawione książki. Myślałem o tym, żeby uprawiać sztukę użytkową, ponieważ moja starsza siostra uczyła się w szkoły plastycznej i zamierzała pracować jako ilustrator. Wygrałem stypendium w takiej szkole, ale w ostatniej chwili zwolniło się miejsce w lokalnej gazecie i złożyłem tam podanie o pracę. Potem już nigdy nie oglądałem się za siebie i nie rozważałem innego niż pisanie wariantu mojego zarabiana na życie. Bardzo podobało mi się bycie dziennikarzem i nadal lubię pisać dla magazynów i czasopism. To najlepsza szkoła jaką może przejść przyszły pisarz, ponieważ zmusza cię do kontaktu z prawdziwymi ludźmi, którzy mają realne problemy i są poddawani wielu codziennym stresom.}

{snippet wywiad-sztukater|W powieściach sprzedaje pan swoim czytelnikom strach. Dlaczego ludzie uwielbiają się bać? Co sprawia, że kupując na ochotnika książkę, płacą za swoje lęki, chociaż w prawdziwym życiu próbują ich za wszelką ceną unikać?}

{snippet wywiad-osoba|

Różnica pomiędzy byciem przerażonym czytaniem książki czy oglądaniem filmu, a strachem wywołanym realnymi zagrożeniami jest wielka. W tym pierwszym przypadku ostatecznie wiesz, że tak naprawdę nie jesteś w niebezpieczeństwie. Fizyczne poczucie przerażenia jest ekscytujące, wyzwala adrenalinę, tak samo jak seks lub jakiegokolwiek inne intensywne przeżycia. Strach jest narkotykiem jak każdy inny. I to nas pobudza. Dziwne jest to, że mnie osobiście filmy ani książki nie przerażają. Nie boję się ciemności oraz nie wierzę w upiory i złe duchy. Wierzę jednak, że działają w świecie jakieś moce, których nikt nie jest w stanie pojąć. Miałem zbyt wiele zdarzeń w moim życiu, które można by nazwać zwykłym zbiegiem okoliczności, ale sądzę, że nie były one zupełnie przypadkowe.
Na przykład w zeszłym tygodniu kupowałem z moim przyjacielem lustro. Gdy już wyszliśmy ze sklepu nagle poczułem, że powinniśmy iść na drinka do pewnego, konkretnego pubu na torze wyścigowym. Gdy dotarliśmy na miejsce przyszła tam grupa ludzi, która usiadła przy sąsiednim stoliku. Okazało się, że wszyscy byli wujkami, ciotkami i kuzynami mojego przyjaciela, który nie widział ich od pięciu lat. Taki jednodniowy wypad na wyścigi z ich domu na wyspie Wight zdarzał się im bardzo rzadko. Przypadek, czy też skutek działania czegoś innego?}

{snippet wywiad-sztukater|Czy to "coś innego" ma dla Pana związek z jakąś religią?}

{snippet wywiad-osoba|Nie jestem religijny, ale to nie znaczy, że nie szanuję przekonań innych ludzi i ich potrzeby wiary w istnienie w nadrzędnej istoty, która ich stworzyła i troszczy się o nich. Zdarzają się w życiu stresujące i fatalne okresy, kiedy ludzie szukają otuchy w wierze. Osobiście uważam, że do pokonania problemów życiowych należy znaleźć wewnętrzną siłę w sobie. Ja również mocno wierzę w dobroć, tolerancję i zrozumienie, a także w to, że należy wsłuchiwać się w potrzeby ludzi wokół ciebie. Gdybym miał wygłosić motto dla dobrego życia, składające się z tylko jednego słowa, to brzmiałoby ono: "Słuchaj".}

{snippet wywiad-sztukater|Jakie ma pan główne sposoby na wywołanie strachu?}

{snippet wywiad-osoba|Korzystam z wielu mitycznych demonów, które zostały wymyślone przez ludzi w tych zamierzchłych czasach gdy niezwykłe, fatalne zjawiska mogły zostać wyjaśnione przez naukę. W starożytności i średniowieczu, jeśli twoje dziecko w niewytłumaczalny sposób zmarło, wszystkie krowy zachorowały albo twój dom spłonął, jedyny sposób w jaki można było to wytłumaczyć, był związany z działaniem jakiegoś demona. Ludzie nie wiedzieli nic o bakteriach, wirusach, fizyce i zjawisku samozapłonu niektórych materiałów w pewnych warunkach. Demony były opisywane jako przerażające i nie do pokonania. Ja staram się dopasować je do dzisiejszych czasów i sprawić, by współcześni, zwykli ludzie spróbowali sobie z nimi poradzić. Moi bohaterowie mają także własne problemy, takie jak bezrobocie czy zadłużoną hipotekę albo nieudane małżeństwo, co przyczynia się do ogólnego poczucia zagrożenia, które kreuję w powieściach.}

{snippet wywiad-sztukater|Czy stosuje pan jakieś nowoczesne demony pochodzące ze świata zbuntowanych robotów czy programów komputerowych?}

{snippet wywiad-osoba|Oczywiście. W kulminacyjnym momencie „Manitou" nasz bohater przywołuje ducha ówczesnych komputerów, by pokonać starożytnego upiora - władającego terenami dawnej Ameryki (ponieważ książka została opublikowana po raz pierwszy w 1976 roku, sądzę, że mogę zdradzić jej zakończenie!). Nie wciągam do powieści demonów zrodzonych z nowoczesnych technologii, ale to nie znaczy, że nigdy nie tego nie zrobię. Wolę jednak, gdy niczego nie podejrzewających współczesnych ludzi odwiedzają demony przeszłości.}

{snippet wywiad-sztukater|Pana żona była Polką. Taka para w dzisiejszych czasach staje się coraz częściej spotykana, głównie ze względu na ostatnią falę emigracji. Czym Polki różnią się od Brytyjek? Dlaczego są one tak atrakcyjne dla Brytyjczyków? No i symetryczne pytanie - dlaczego małżeństwo Polaka z Brytyjką należy do takich rzadkości? Sądzę, że status finansowy nie wyjaśnia wszystkiego.}

{snippet wywiad-osoba|

Poznałem Wieśkę kiedy została zatrudniona jako asystentka w redakcji magazynu Penthouse, który był tego rodzaju czasopismem, że zawsze przyjmowano tam do pracy najładniejsze dziewczyny. Byliśmy małżeństwem przez 37 lat, zanim Wieśka tragicznie zmarła. Wciąż tęsknię za nią, w każdej minucie każdego dnia. Na szczęście, za każdym razem odwiedzając Polskę, gdy jestem w Warszawie, Poznaniu, Bielsku-Białej, Białymstoku, Olsztynie, spotykam nową atrakcyjną młodą kobietę, więc mam dużo znajomych w prawie każdym mieście. To, co pociąga mnie w polskich kobietach, to jest oczywiście ich wygląd - ich ostro zarysowane kości policzkowe, ich oczy, ich figura, ale przede wszystkim połączenie pełnej kobiecości z siłą osobowości. Bardzo lubię kobiety, które mają swoje własne zdanie, indywidualny punkt widzenia i nie boją się go wyrażać. Pewna młoda polska kobieta bardzo mi pomogła po śmierci Wieśki. Zgodziła się czytać moją nową powieść, rozdział po rozdziale, dzień po dniu, w ten sam sposób, jak kiedyś robiła to Wieśka. Codziennie przekazywała mi swoją opinię. To mi naprawdę pomogło wrócić do pisania. Powieść ma tytuł "COMMUNITY". Poza tym, że mi pomagała, jest również bardzo ładna i gdybym tylko był kilka lat młodszy....
Polscy mężczyźni wydają mi się być zarówno zbyt nieśmiali dla brytyjskich kobiet, jak i zbyt aroganccy. Jeśli chcą być dla brytyjskich kobiet atrakcyjni, muszą spróbować zrozumieć ich potrzeby bardziej wnikliwie. Nie chodzi tylko o potrzeby fizyczne, ale także emocjonalne i społeczne. Myślę, że nie zaszkodziłoby im przeczytanie moich książek o seksie: "Magia seksu" i "Potęga seksu", które wyjaśniają, jak poradzić sobie z tym co kobieta chce - zarówno w łóżku, jak i poza nim. Powinni także rozwijać bardziej subtelne poczucie humoru - więcej ironii mogłoby pomóc. Nie tylko Polacy, ale także Amerykanie nie rozumieją dobrze znaczenia ironii.}

{snippet wywiad-sztukater|Osobiście uważam, że to wywodzi się z waszej historii, a szczególnie z kolonialnej przeszłości. Tylko pozbawieni kompleksów władcy połowy świata, którym udało się zaszczepić swój język na wszystkich kontynentach, nie boją się radykalnej autoironii. Żaden kraj, z nawet małymi kompleksami niższości nie wyprodukowałby tak świetnego odważnego serialu jak na przykład „Mała Brytania". Czy zgodziłby się pan, że Brytyjczycy rozwinęli swoje unikalne poczucie humoru, gdy Brytania była mocarstwem?}

{snippet wywiad-osoba|Nie żyłem w świecie starożytnych Brytyjczyków, więc nie wiem czy mieli zmysł ironii, czy potrafili żartować z samych siebie ani nawet czy w ogóle mieli jakieś poczucie humoru. Może Stonehenge jest rzeczywiście takim starożytnym brytyjskim żartem, którego nikt nie może teraz zrozumieć. ("My circle is always stoned" - "Mój krąg jest zawsze uwalony"). To interesująca teoria, że brytyjska dominacja nad tak dużą częścią świata w XVIII i XIX wieku mogła dać nam tak duże poczucie własnej wartości, że stać nas było na drwinę z samych siebie. Ale jednocześnie jesteśmy całkiem nieźli w kpieniu z innych ras. Zgodnie z prawem nie wolno już opowiadać na głos rasistowskich dowcipów, ale wciąż chodzą nam one po głowie. Typowy żart z którego Brytyjczycy wciąż się śmieją jest o człowieku, który narzekał, że mieszka obok pieprz... onego Pakistańczyka. Pewnego dnia ten facet spotka go na ulicy i Pakistańczyk mówi: "Mam lepiej niż ty". Brytyjczyk pyta: "Co to znaczy, że masz lepiej ode mnie?" Pakistańczyk odpowiada: "Bo moim sąsiadem nie jest pieprz...ony Pakistańczyk". Znajdziecie wiele tego rodzaju postaw w mojej powieści historycznej „Imperium" („Empress"), która właśnie została opublikowana w Polsce i opisuje okres Brytyjskiego panowania w Indiach.}

{snippet wywiad-sztukater|Mówi pan w wywiadach, że podstawą konstrukcyjną pana powieści jest zwykle dobrze zbudowana główna postać. Jakie cechy powinna ona mieć?}

{snippet wywiad-osoba|Staram się, aby moi bohaterowie byli zupełnie zwykłymi ludźmi, ze zwyczajną pracą i zwykłymi osobistymi problemami, ale jednocześnie mieli oni jakiś talent lub dar, który stawia ich twarzą w twarz z jakimś poważnym zagrożeniem. Na przykład Harry Erskine w "Manitou" i Sissy Sawyer w "The Red Hotel" wróżą z kart. W mojej nowej powieści o Manitou - "Infekcja", występuje lekarka, która ma do czynienia z epidemią. Powieść pokazuje jak ona angażuje się w tę historię, ale jednocześnie jest po prostu zwykłą kobietą ze wszystkimi lękami, z którymi każdy człowiek musi się zmierzyć. Podobna bohaterka występuje w "Duchu ognia", w której to powieści kobieta - śledczy pracuje dla lokalnej straży pożarnej. Firma jej męża bankrutuje, podczas gdy ona w tym samym czasie ma do czynienia z demonem podpalaczem. W moich powieściach historycznych, takich jak "Empress", który właśnie został opublikowany w Polsce jako "Imperium", chciałem opisać życie zwykłych ludzi, którzy dali się porwać fali wydarzeń historycznych. Nawiasem mówiąc, ja sam wróżyłem sobie używając kart La Sibylle des Salony, opracowanych przez pannę Lenorman w 1820 roku, które były popularne na francuskim dworze królewskim w owym czasie. Tamte przepowiednie spełniały się z niepokojącą dokładnością.}

{snippet wywiad-sztukater|Co jest według pana trudniejsze – przestraszyć czytelnika czy rozbawić go?}

{snippet wywiad-osoba|

Lubię robić jedno i drugie. Wielu pisarzy grozy zdaje się zapominać, że naszą pierwszą reakcją na wielki strach jest śmiech. Warto pamiętać o czarnym humorze, którym przesiąknięte są dowcipy opowiadane przez żołnierzy w czasie wojen. Kiedyś pisałem humorystyczne artykuły dla kilku czasopism, w tym kultowego brytyjskiego magazynu satyrycznego "Punch". Zacząłem także pisać satyryczną powieść o grupie rockowej z amerykańskiego Mid-Westu zatytułowaną "Gdyby świnie potrafiły śpiewać". Niestety, jestem tak zajęty pisaniem powieści grozy i kryminalnych, że nie mam już czasu, aby to kontynuować. Oto przykładowy akapit tamtej niedokończonej książki:
"Przypuszczam, że mój ojciec i matka w roku 1965 utrzymywali stosunki, ale nie jak wujkowie i ciotki, czy coś w tym rodzaju. Oni nadal uprawiali seks. Nie było dla mnie łatwe patrzeć na moją matkę i ojca w tym kontekście. To było tak, jakbym patrzał na czyjś złamany parasol i myślał o seksie. Nie wydawało się bardzo prawdopodobne, żeby oni mogli to jeszcze robić".
Niektórzy mogą uznać ten przykład za zabawny, inni za niesmaczny. Naprawdę trudno powiedzieć, czy udało ci się sprawić, że czytelnicy śmieją się, czy krzyczą, zanim sami o tym nie powiedzą. Jestem zaskoczony liczbą czytelników, którzy mówią, że przeczytali którąś z moich powieści grozy i musieli potem spać przy włączonym świetle. Nawet po moich powieściach kryminalnych jak "Białe kości", "Upadłe anioły" i "Czerwone światło" ludzi nawiedzały w nocy koszmary...}

{snippet wywiad-sztukater|Jak sam pan przyznaje w wywiadach, jest pan typem bardzo zdyscyplinowanego pisarza. Czy taka postawa towarzyszy panu także po pracy, w codziennym życiu?}

{snippet wywiad-osoba|Oczywiście, że musisz być zdyscyplinowany, jeśli chcesz być pisarzem. Nie ma wokół ciebie nikogo, kto miałby ci kazać zabierać się do twojej pracy - z wyjątkiem ciebie. Mi pomogło bycie gazetowym reporterem i redaktorem czasopisma, ponieważ kiedy jesteś profesjonalnym dziennikarzem, nie możesz sobie pozwolić na "pisarską blokadę", nawet jeśli nie czujesz się szczególnie zainspirowany. Po prostu musisz sobie z tym poradzić, zacząć pisać, dać się ponieść własnej historii, emocjom i postaciom. Jednak z dala od klawiatury komputera urok mojego życia polega na tym, że nigdy nie wiem, co się stanie następnego dnia. Dzisiaj może być nudno. Jutro możesz uczestniczyć w festiwalu powieści kryminalnych i rozmawiać z wieloma znanymi pisarzami tego gatunku. Pojutrze możesz jechać nad morze z ładną dziewczyną i jeść wspaniały obiad w malowniczym pubie.}

{snippet wywiad-sztukater|Czy któryś z pana synów odziedziczył literacki talent? A jeśli nie literacki to jaki?}

{snippet wywiad-osoba|Mam trzech synów. Najstarszy zajmuje się przyznawaniem nagród w City of London (centrum finansowe świata, obok Wall Street), ale jest również doskonałym gitarzystą i perkusistą. Drugi to profesjonalny animator i rysownik, ale wymyśla również dobre historie. Tutaj można zobaczyć jedną z jego animacji: http://www.meanx.com/?okay-portfolio=death-and-the-comedian-5. Jestem tam lektorem, który udziela swojego głosu postaci Śmierci. Trzeci syn pracuje jako handlowiec w branży IT.}

{snippet wywiad-sztukater|Czy myślał pan kiedyś o połączeniu w swojej powieści dwóch gatunków, w których napisał pan dużo i wie o nich wszystko – mam na myśli sex i horror? Wielu nieszczęśliwych ludzi ma do czynienia z tą mieszanką co noc w swoim łóżku. ;)}

{snippet wywiad-osoba|Myślę, że najbardziej zbliżyłem się do tego w moich opowiadań erotycznych, które zostały zebrane razem w książce "Grease Monkey". Rozumiem twój punkt widzenia, ale myślę, że wystarczy przewrócić się w łóżku i zobaczyć żonę z kremem na twarzy i wałkami we włosach albo posłuchać chrapania nieogolonego męża. Wątpię, czy mógłbym przestraszyć kogoś bardziej niż w ten sposób...}

{snippet wywiad-sztukater|Którą z postaci nowożytnej historii mogłaby być użyć na bohatera swojego horroru: Hitlera, Stalina, Brevika, Osama bin Laden? Ktoś jeszcze inny?}

{snippet wywiad-osoba|W pewien sposób, każdy z tych typów. Wszyscy oni nie mają żadnego współczucia dla życia i cierpienia innych ludzi. Ich brak empatii dla bliźnich jest zupełnie niepojęty. Staram się przenieść tę ich bezwzględność i nieczułość do wszystkich moich czarnych charakterów - nie tylko w powieściach grozy, ale także w historycznych i kryminalnych. Uporanie się z tym jest jednym z najtrudniejszych zadań. Spędziłem całe życie starając się zrozumieć innych ludzi, zwłaszcza kobiety, i wiem jak sprawić by czuli się szczęśliwsi i bardziej pewni siebie. Ludzie których wymieniłeś, są dla mnie psychologiczną zagadką. Może wszyscy oni upadli na głowę, kiedy byli dziećmi?}

{snippet wywiad-sztukater|Dziękuję za rozmowę.}

{snippet wywiad-zakonczenie}

Wywiad przeprowadził Mirosław Tomaszewski


Graham Masterton

Informacje:

  • Miejsce urodzenia:
    Edynburg, Wielka Brytania
  • Narodowość:
    SF
  • Twórczość:
    11 Cięć. Zbiór Opowiadań
    13 Again
    13 Ran
    15 Blizn
    17 Szram
    Anioł Jessiki
    Aniołowie Chaosu
    Armagedon
    Bazyliszek
    Bezsenni
    Białe Kości
    Błyskawica
    Brylant
    Ciało I Krew
    Ciemnia
    Cienie Spoza Czasu. Antologia Opowiadań W Hołdzie H.P. Lovecraftowi
    Czarny Anioł
    Czerwona Maska
    Czerwone Światło Hańby
    Czerwony Hotel
    Czternaście Obliczy Strachu
    Demony Normandii
    Demon Zimna
    Dom Kości
    Drapieżcy
    Droga Żelazna
    Duch Ognia
    Duch Zagłady
    Dwa Tygodnie Strachu
    Dynastia
    Dziecko Ciemności
    Dziedzictwo
    Dziedzictwo Lovecrafta
    Dziedzictwo Manitou
    Dziewiąty Koszmar
    Dziewicza Podróż
    Dżinn
    Erotyczne Sny I Ich Interpretacja
    Festiwal Strachu
    Geniusz
    Głód
    Gorętsza Krew
    Grease Monkey And Other Tales Of Erotic Horror
    Headlines
    Ikon
    Imperium
    Infekcja
    Jak Znaleźć Nowego Namiętnego Kochanka
    Kandydat Z Piekła
    Kły I Pazury
    Kondor
    Kostnica
    Krew Manitou
    Krzywa Sweetmana
    Magia Seksu
    Magia Seksu Ii
    Manitou
    Masterton. Opowiadania. Twarzą W Twarz Z Pisarzem.
    Moc Seksu
    Muzyka Z Zaświatów
    Necro Files: Two Decades Of Extreme Horror
    Niemy Strach
    Niewinna Krew
    Noc Gargulców
    Nocna Plaga
    Oblicza Grozy
    Ofiara
    Ogród Seksu
    Ogród Zła
    Okruchy Strachu
    Pani Fortuny
    Panika
    Piąta Czarownica
    Potęga Seksu
    Potomek
    Powrót Wojowników Nocy
    Przepowiednia
    Rook
    Rozkosze Miłości
    Rytuał
    Sekrety Seksu.
    Seks Z Inwencją.
    Sekta
    Sfinks
    Siostry Krwi
    Smak Raju
    Śmiertelne Sny
    Śpiączka
    Strach
    Strażnicy Piekła
    Studnie Piekieł
    Susza
    Świat Mastertona
    Święty Terror
    Szał Seksu Czyli Jak Zadowalać Partnera W Łóżku
    Szary Diabeł
    Szatańskie Włosy
    Szkarłatna Wdowa
    Tajemnice Erotycznych Gier I Zabaw
    Tajemnice Seksu
    Tengu
    The Devil's Wine
    Trans Śmierci
    Trauma
    Uciec Przed Koszmarem
    Upadłe Anioły
    Uznani Za Zmarłych
    Walhalla
    Wendigo
    Wizerunek Zła
    Władcy Przestworzy
    Władczyni
    Wojownicy Nocy
    Wolna, Szalona, Seksowna… I Bezpieczna
    Wyklęty
    Wyznawcy Płomienia
    Zaklęci
    Zaraza
    Zemsta Manitou
    Zjawa
    Złodziej Dusz
    Zwierciadło Piekieł

Galeria: