Jerzy Pilikowski (ur. 1952 r.) – ukończył studia historyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim. Ma za sobą 27 lat pracy w szkolnictwie. Jest nauczycielem dyplomowanym. Nauczał historii, wiedzy o społeczeństwie, prowadził fakultet humanistyczny (historia, politologia, elementy filozofii, historii sztuki i geografii kulturowej). W 2000 r. otrzymał Medal Komisji Edukacji Narodowej.
Od Autora: Brałem udział w wielu konferencjach i pracach mających na celu przygotowanie nowych programów i podręczników. Występowałem w edukacyjnych programach telewizyjnych. Współpracowałem z Instytutem Jana Pawła II. Zwiedziłem prawie całą Europę i Stany Zjednoczone, znam dobrze angielski i niemiecki, słabiej włoski, rosyjski, francuski i łacinę, obecnie uczę się hiszpańskiego. Nie uważam się za literata, bo zabieganie o pozycję w literacko – celebryckim świecie męczy i śmieszy. Chętnie aspirowałbym do rangi pisarza, ale niestety instytucja pisarza po dwustu latach utrzymywania wysokiego prestiżu dogorywa. Ktoś mądry powiedział: „w końcu każdy przeżyje swoje Waterloo i znajdzie się na swojej Wyspie Świętej Heleny, pytanie tylko, czy przeżył także swoje Austerlitz, które może wspominać”. Oceniam, że zaliczyłem swoje Austerlitz. Więc nie narzekam i uważam, że jedyne co mi pozostało sensownego do zrobienia, to spokojnie obserwować komedię ludzką. Jeżeli jako humanista uważam nieskromnie, że pomimo wszystko jeszcze jakąś misję mam do spełnienia to (oprócz troski o osoby, które kocham), chciałbym się przyczynić do tego, aby choć co dziesiąty człowiek w moim otoczeniu rozumiał takie aluzje, jak ta o Austerlizt, Waterloo i Wyspie Świętej Heleny (albo ta o „komedii ludzkiej”). Dlatego podróżuję przez świat humanistyki i uparcie dzielę się moimi refleksjami z tych podróży.
Publikacje
Literatura piękna: "Synowie Timokratesa", Warszawa 1985 r.
(wznowienie jako „Wyścig rydwanów”); "Opowieści Gęsiego Pióra", Kraków 1988 r.; "Po drugiej stronie Dunaju", Katowice 1989 r.
Podręczniki: "Wiedza obywatelska - podstawowe wiadomości o państwie, społeczeństwie i polityce" (MEN 62/92); "Wiedza o społeczeństwie" (MEN 37/96); "Historia dla szkół średnich 1789 - 1918" (MEN 288/94); "Historia dla szkół średnich 1918 - 1990" w dwóch tomach (MEN 214/96); "Historia dla klasy V" (MEN 73/96); "Historia dla klasy VI" (MEN 102/97); "Pamiętać i rozumieć" podręcznik do historii dla klasy pierwszej gimnazjum (MEN 337/00); "Wiedza o społeczeństwie, państwie i prawie" podręcznik do WOS dla szkół średnich wznowiony w 2005 r. (MEN 168/02)
Programy nauczania: Ogólnopolskie, zatwierdzone przez MEN, opublikowane w formie książkowej: "Pamiętać i rozumieć" program nauczania historii w klasach I-III gimnazjum (MEN DKW - 4014 - 51/00); "Wiedza o społeczeństwie, państwie i prawie" program nauczania WOS w klasach I-III szkoły średniej (MEN DKOS-4015-155/02); Wewnątrzszkolne, zatwierdzone przez Kuratorium Oświaty w Krakowie: Program fakultetu humanistycznego (1992 r.); Program europeistyczny (1999 r.).
Książki edukacyjne (wybór): "Historia Polski 1795 - 1864" i "Historia Polski 1864-1918", 1992 r.; "Historia. Vademecum dla gimnazjum i szkoły średniej ", 1995/6; "Filozofia w gimnazjum" wznowiona jako „Filozofia w szkole”, 1997 r.; "Szkolny słownik historyczny" wznowiony jako "Słownik szkolny. Historia", 1999 r.; "Szkolny słownik historii Polski", 2000 r. wznowiony jako "Słownik szkolny. Historia Polski"; "Historia do 1815 r." i "Historia 1815 - 2001", 2005 r.; "Słownik historii świata. Fakty i komentarze", 2005 r.; „Vademecum maturzysty. Historia”, 2005 r.
Humanista w podróży…
Wywiad przeprowadził Łukasz Musielak
BIBLIOTECZKA