Wersja dla osób niedowidzącychWersja dla osób niedowidzących

SUPER Youth Leader - Wymiana w Turcji

W dniach 7 - 14 kwietnia 2019 r. wolontariusze Stowarzyszenia Sztukater - Daniel, Ewelina, Kuba, Marcin oraz Wiktoria uczestniczyli w Wymianie Młodzieży "SUPER Youth Leader", realizowanej w ramach programu Erasmus+. Projekt odbył się w miejscowości Afyonkarahisar w Turcji

PONIŻEJ PRZEDSTAWIAMY RELACJE NASZYCH WOLONTARIUSZY.

Daniel

W dniach 07.04.2019 – 14.04.2019 brałem udział w projekcie o nazwie: SUPER YOUTH LEADER. Projekt odbył się w Turcji w mieście Afyonkarahisar.

7 kwietnia po śniadaniu w hotelu udaliśmy się do szkolnego ogródka w celu integracji wszystkich narodów. W projekcie uczestniczyli Hiszpanie, Rumuni, Litwini oraz Czesi. Zorganizowane były różne zabawy, dzięki którym uczyliśmy się imion naszych nowych znajomych. Po zakończeniu zabaw mieliśmy czas na bliższe zapoznanie się z uczestnikami.

Każdego dnia po śniadaniu chodziliśmy do szkoły, w której były organizowane rożne prace w grupach. Podczas tych zajęć dowiedziałem się rożnych ciekawostek oraz zwrotów w innym języku. Każdy uczestnik projektu był otwarty i chętny do porozmawiania. Robiliśmy plakaty oraz koszulki, na których przedstawialiśmy idealnego lidera. Odwiedziliśmy burmistrza, który zaproponował nam obejrzenie szkoły policyjnej. Jeden dzień były poświęcony zadaniu typu „Treasure hunting” . Zwiedzaliśmy miasto ,próbowaliśmy rożnych tureckich przysmaków oraz poznaliśmy lokalne zwyczaje. Na dowód zrobionego zadania musieliśmy zrobić zdjęcie lub nagrać filmik. Podobnie było w galerii Afyon Park. Po wykonaniu zadań dostaliśmy czas wolny, w którym to mogliśmy zjeść lub zrobić zakupy. Jednego dnia weszliśmy na górę, na której znajdował się zamek. Oczywiście podziwialiśmy widoki na całe miasto i nieobeszło się bez zrobienia wspólnych zdjęć. Wieczorem zostaliśmy podzieleni na grupy, w których udaliśmy się do tureckich rodzin na kolacje, w ramach poznania tradycji i obyczajów panujących w ich domu. Przygotowaliśmy również wieczorek kulturowy, na którym każdy mógł pokazać swoje tradycje, przekąski, gry, zabawy, tańce.

Ten wyjazd pomógł mi podszkolić język. Poznałem wielu ludzi i dowiedziałem się dużo o ich kulturze za co serdecznie chciałbym podziękować Stowarzyszeniu Sztukater.

Daniel

Ewelina

W dniach 07.04 – 14.04. 2019 dzięki Stowarzyszeniu Sztukater brałam udział w projekcie organizowanym w ramach programu Erasmus +. Projekt miał miejsce w Turcji w mieście Afyon. Byłam liderem 4 osobowej grupy z Polski .W projekcie brało udział 6 krajów: Polska, Litwa, Czechy, Rumunia, Hiszpania oraz Turcja. Nasz projekt „ SUPER YOUTH LEADER” miał na celu wyłonienie cech lidera młodzieżowego oraz oczekiwań związanych z byciem liderem młodzieży.

Projekt realizowaliśmy poprzez udział w różnych aktywnościach, które miały miejsce w jednej z tureckich szkól dla dziewcząt. Podczas trwania projektu przygotowaliśmy plakaty oraz podkoszulki z logo projektu oraz cechami osobowości, które powinien posiadać lider młodzieżowy. Prowadzone zajęcia realizowaliśmy poprzez mapy myśli, dyskusje , prezentacje czy burze mózgów. Dużo aktywności miało miejsce na zewnątrz np. Treasure Hunting – dzięki któremu zwiedziliśmy miasto i poznaliśmy zwyczaje panujące w Turcji, kolacja u rodzin tureckich – niesamowite doświadczenie, które pozwoliło nam jeszcze bliżej poznać ludzi i kulturę Turcji. Kolejnym pouczającym doświadczeniem była wizyta u burmistrza miasta oraz wizyta w lokalnej Akademii Policyjnej i możliwość porozmawiania z dyrektorem Akademii oraz sprawdzenie swoich sił na obiektach udostępnionych przez Akademię. Braliśmy również udział w Wieczorze Kulturowym, podczas którego mogliśmy poznać bliżej kraje, które brały udział w projekcie – ich kulturę, zwyczaje, potrawy.

Oczywiście nie można nie wspomnieć o możliwości ćwiczenia umiejętności językowych, co jest bardzo ważnym aspektem projektu jak i pozbywaniu się pewnych stereotypów dotyczących różnych krajów.
Koniecznie muszę też podkreślić bardzo duże zaangażowanie i gościnność organizacji goszczącej nas. Brak mi słów, aby wyrazić mój podziw .Mogę jedynie serdecznie podziękować Stowarzyszeniu Sztukater i zachęcać wszystkich do brania udziału w projektach.

Dziękuję bardzo :)

Ewelina

Kuba

W dniach 07.04.2019 - 14.07.2019 brałem udział w projekcie o nazwie: SUPER YOUTH LEADER w mieście Afyonkarahisar w Turcji.

Pierwszy dzień projektu zaczął się od wspólnego śniadania, ale dopiero podczas grupowej drogi do szkoły gdzie realizowany był projekt zaczęliśmy zawierać pierwsze znajomości. W trakcie marszu poznaliśmy trochę miasto, dowiedzieliśmy się gdzie są najbliższe sklepy, kantor, oraz przechodziliśmy obok urzędu miasta. Kiedy dotarliśmy do szkoły zaczęły się zajęcia przełamujące lody. Naszym zadaniem było przeprowadzenie luźnej rozmowy i poznanie się bliżej. Później dostaliśmy wolny czas i mogliśmy zwiedzać miasto z małą pomocą wcześniej poznanych uczennic z tamtejszej szkoły. Poznaliśmy lokalizacje galerii handlowej oraz innych miejsc, takich jak kawiarnie, czy sklepy z lokalnymi produktami. Pierwszy wieczór spędziliśmy na różnych zabawach integrujących.

Następne dni projektu upłynęły nam na aktywnościach związanych z pracą w grupie, aktywnie zwiedzaliśmy miasto wypełniając dane nam zadania, zdobyliśmy górę na której znajdują się ruiny starożytnego zamku, musieliśmy przygotować prezentację dotyczącą cech dobrego lidera, zaprojektować koszulkę, byliśmy gośćmi u burmistrza, poznaliśmy techniki szkolenia w miejscowej akademii policyjnej oraz zorganizowaliśmy wieczór kulturalny gdzie każdy kraj musiał przygotować charakterystyczne dla siebie potrawy oraz krótką prezentację o swoim państwie. Ponadto mieliśmy okazję doświadczyć tureckiej gościnności od kuchni, ponieważ w mieszanych grupach zostaliśmy zaproszeni do domów na tradycyjny obiad. Każdy nasz wieczór wyglądał inaczej. Odwiedzaliśmy tureckie restauracje, chodziliśmy na kręgle, czy wybraliśmy się do miasteczka oddalonego o parę kilometrów gdzie znajdowała się galeria handlowa z otwartą przestrzenią oraz "wesołe miasteczko".

Projekt SUPER YOUTH LEADER nie tylko nauczył mnie jak być dobrym liderem, ale też pomógł mi podnieść moje umiejętności z języka angielskiego. Przez siedem dni projektu poznałem wspaniałych ludzi, z których mogę czerpać inspiracje do bycia lepszym sobą. Czymś bardzo ważnym dla mnie była możliwość porównania innych kultur z naszą, dzięki temu przekonałem się nie tylko o różnicach, ale też o tym ile nas łączy.

Dziękuje Stowarzyszeniu Sztukater za możliwość wzięcia udziału w tym projekcie, nowe znajomości oraz wiedza którą zdobyłem na pewno pomogą mi w realizacji moich przyszłych celów.

Kuba

Marcin

W dniach 07.04.2019 - 14.04.2019 brałem udział w projekcie o nazwie: Super Youth Leader. Warsztaty organizowane były w ramach programu Erasmus+, wziąłem w nich udział dzięki Stowarzyszeniu Sztukater. Wyjazd do Turcji, poznanie wielu ludzi, przebywanie tam, podróż oraz uczestniczenie w wykładach wiele mnie nauczyło.

Każdy dzień rozpoczynaliśmy od pełnowartościowego śniadania, które spożywaliśmy wspólnie z innymi uczestnikami projektu. Wspólne posiłki pozwalały nam na zawiązywanie nowych przyjaźni, a także na poznanie kultur, obyczajów, a także kuchni innych krajów. Po śniadaniu przychodził czas na tak zwany "energizer", czyli wspólną aktywność fizyczną, która miała na celu pobudzić nas do pracy na resztę dnia. Każdy kraj przygotowywał swój własny sposób na rozbudzenie reszty grupy .To było fajne przeżycie, poprzez zabawę nawiązywaliśmy wiele znajomości z osobami z innych krajów.

Mieliśmy okazje projektować koszulki i plakaty z logo projektu, odwiedziliśmy burmistrza oraz akademię policyjną, gdzie mogliśmy poznać techniki szkolenia przyszłych policjantów. Braliśmy udział w aktywności „Treasure Hunting”, podczas której poznaliśmy miasto. Byliśmy na kolacji u tureckich rodzin, co było niesamowitą szansą poznania kultury i lokalnej kuchni.

Następny ważny aspekt to kultura innych narodów. Przez te dni miałem okazję odbyć dziesiątki interesujących rozmów, zobaczyć prezentacje na wieczorach kulturowych, dzięki którym dowiedziałem się wiele na temat mieszkańców innych państw Europy oraz Turcji.

Dziękuję Stowarzyszeniu Sztukater za możliwość wzięcia udziału w wyżej wymienionym projekcie, zdobyłem dzięki temu wiele umiejętności, które z pewnością wykorzystam. Wyjazd ten pozwolił mi na rozwinięcie mojej umiejętności władania językiem angielskim w znaczącym stopniu.

Marcin

Wiktoria

W terminie 07-14.04.2019 brałam udział w międzynarodowym projekcie SUPER YOUTH LEADER w Afyonkarahisar w Turcji. Poznawaliśmy ten kraj i jego kulturę razem z Hiszpanią, Rumunią, Litwą i Czechami. Codziennie mieliśmy zajęcia i aktywności organizowane w ramach projektu Erasmus+.

Pierwszego dnia, gdy wszyscy się spotkaliśmy, poszliśmy wspólnie do szkoły żeby się zintegrować i lepiej poznać. Szybko złapaliśmy kontakt z innymi uczestnikami poprzez gry i zabawy typu “ice breaking”.
Później mieliśmy trochę czasu dla siebie, aby odpocząć po podróży. Kolejne dni były już bardziej wypełnione w różnego rodzaju atrakcje. Rysowaliśmy swoje twarze, tworzyliśmy plakaty, projektowaliśmy koszulki i opowiadaliśmy o swoich krajach, czy miastach. Wszystko to robiliśmy w mieszanych grupach, żeby jak najwięcej się o sobie dowiedzieć. Potem nadchodził czas na aktywności fizyczne. Wchodziliśmy na górę by zobaczyć zamek, chodziliśmy po mieście wykonując poszczególne zadania i poznając przy tym miasto, oraz próbując lokalnych słodyczy, wykonywaliśmy misje w centrum handlowym Afyon Park, a w międzyczasie spędzaliśmy czas na świeżym powietrzu, na przykład grając w siatkówkę. Odwiedziliśmy także burmistrza i szkołę policyjną, w której mogliśmy spróbować swoich sił na strzelnicy. Przygotowaliśmy także wieczorek kulturowy, na którym każdy przedstawiał swój kraj, tradycyjny taniec i tradycyjne produkty spożywcze bądź potrawy. Trzeci dzień projektu był dla mnie najciekawszy, dzięki kolacji w domach naszych przyjaciół z Turcji. Mogliśmy dokładnie poznać tamtejszą kuchnie i tradycje. Wszyscy byli dla nas bardzo uprzejmi i pomocni.

Ten wyjazd był dla mnie wspaniałym doświadczeniem, poznałam cudownych ludzi i dowiedziałam się wiele o innych kulturach. Nawet po powrocie mogę szkolić swój język angielski, poprzez internetowe rozmowy z zapoznanymi na projekcie osobami. Bardzo dziękuje Stowarzyszeniu Sztukater za możliwość udziału w projekcie, który pozwolił mi przełamać bariery językowe.