Wersja dla osób niedowidzącychWersja dla osób niedowidzących

imProve leAdership Skills Through Storytelling-PASTs - szkolenie w Turcji

W dniach 24 - 30 marca 2019 r. wolontariusze Stowarzyszenia Sztukater - Jakub, Justyna oraz Klaudia uczestniczyli w szkoleniu "imProve leAdership Skills Through Storytelling-PASTs", realizowanym w ramach programu Erasmus+. Projekt odbył się w miejscowości Mersin w Turcji.

PONIŻEJ PRZEDSTAWIAMY RELACJE NASZYCH WOLONTARIUSZY.

Jakub

Projekt PASTS nie zaczął się dla nas w najlepszy możliwy sposób.

Samolot, którym zmierzaliśmy do Adany przez dłuższy czas nie mógł wylądować z powodu panujących warunków atmosferycznych w postaci niezwykle silnego wiatru. Wiatr ten wprawiał naszą maszynę w silne turbulencje, co w pewnym momencie przyczyniło się do nagłego zaprzestania lądowania i gwałtownego poderwania w górę.

Po wylądowaniu okazało się, że ostatni bezpośredni autobus z lotniska do oddalonego o niemal trzy godziny drogi Tasucu, niewielkiej wypoczynkowej miejscowości pod Silifke w prowincji Mersin, już odjechał, a my zmuszeni jesteśmy taksówką dostać się na dworzec autobusowy w Adanie. W wyniku tych utrudnień dotarliśmy do ostatecznej destynacji, czyli miejsca naszego pobytu przez najbliższy tydzień, około godziny pierwszej w nocy.
Mimo tak późnej pory główny organizator Hasan Baba nie tylko wyszedł nam na spotkanie, ale również nakłonił szefa kuchni do przerwania snu, aby nakarmić strudzonych podróżnych. Jak miało się okazać, cała kadra prowadząca szkolenie była szalenie życzliwa, wyrozumiała oraz nastawiona na współpracę i nie izolująca się od uczestników poza aktywnościami planowymi.

Szkolenie było skoncentrowane wokół dwóch rdzeni: przywództwa oraz storytellingu. Zaczęliśmy od charakterystyki lidera, zwracając uwagę na istotną rolę pierwszego „podążcy” (moja propozycja tłumaczenia ang. follower), bez którego inicjatywa spali na panewce.

Następnie zajęliśmy się teorią tworzenia ciekawej i angażującej historii, z podziałem na poszczególne jej archetypy. Po zajęciach teoretycznych przyszedł czas na praktykę i zabraliśmy się do tworzenia w grupach naszych własnych opowieści. Aby wzbogacić nasze możliwości realizacyjne, warsztaty przetykane były szkoleniami z zakresu wykorzystania technik multimedialnych.

Projekt zwieńczony został prezentacją efektów naszej współpracy. Część z nich przyjęła formę klipów filmowych, część została zrealizowana metodą teatralną. Zdarzyła się też książeczka ilustrowana.
W trakcie projektu odbyły się również dwie wyprawy. Jedna miała na celu odwiedziny Mersin, w tym departamentu edukacji, gubernatora prowincji oraz muzeum archeologicznego. Druga zawiodła uczestników do jaskini cudów, której osobiście nie widziałem z powodu choroby.

Pragnę serdecznie podziękować za współpracę Stowarzyszeniu Sztukater oraz pracownikom Milli Egtim Mudurlugu Mersin odpowiedzialnym za organizację, a także pracownikom hotelu, którzy troszczyli się o wszystkie nasze potrzeby nawet, jeśli nie zawsze dysponowaliśmy kompetencjami językowymi.’

Justyna

W dniach 24-30.03.2019r. uczestniczyłam w szkoleniu "imProve leAdership Skills Through Storytelling-PASTs" w miejscowości Taşucu, Turcja, organizowanym przez Mersin İl Millî Eğitim Müdürlüğü we współpracy ze Stowarzyszeniem Sztukater. Projekt został dofinansowany ze środków unijnych w ramach programu Erasmus+. W szkoleniu uczestniczyli przedstawiciele organizacji pozarządowych z Turcji, Rumunii, Słowacji, Macedonii, Czech, Grecji, Hiszpanii, Polski i Litwy. My młodzi liderzy przystąpiliśmy do szkolenia, aby podnieść swoje kwalifikacje i zdolności przywódcze poprzez storytelling.

Szkolenie rozpoczęliśmy od opowiedzenia historii nowo poznanych osób. Uczestników szkolenia przedstawialiśmy jako bohaterów ich codziennego życia. Następnie dyskutowaliśmy o tym kim jest dla nas lider, a także jakie cechy i umiejętności powinien posiadać. Szkolenie obfitowało w liczne gry integracyjne, które miały na celu podniesienie naszych umiejętności jako obecnych i przyszłych liderów. Ciekawym pomysłem było przeprowadzenie testów, które oceniały nasze zdolności przywódcze, na początku jak i na końcu projektu.

Głównym zadaniem szkolenia było nauczenie się opowiadania historii w sposób zajmujący, zarówno w kontaktach nieformalnych oraz podczas oficjalnych przemówień, aby umożliwić dzielenie się wartościami i spostrzeżeniami. Na szkoleniu poznaliśmy zasady i techniki niezbędne do kreowania niesamowitych opowiadań. Uczestniczyliśmy w warsztatach multimedialnych, aktorskich, rysunku, a także tanecznych. Po części teoretycznej szkolenia nadszedł czas na praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności, czyli przygotowanie własnych opowiadań. Przez kilka dni w międzynarodowych grupach pracowaliśmy nad stworzeniem historii, której motywem przewodnim była rola lidera w społeczności lokalnej. Każda z grup przedstawiała historię przywódcy na tle istotnych problemów społecznych tj. ekologii, ekonomii, różnic kulturowych, zdrowia publicznego. Historie zostały opowiedziane z wykorzystaniem narzędzi poznanych podczas szkolenia.

Szkolenie zostało urozmaicone spotkaniami z dyrektorem edukacji oraz gubernatorem Mersin,
z którymi rozmawialiśmy o roli lidera, edukacji, a także o lokalnej społeczności i potencjalne miasta. Oprócz tego zwiedziliśmy przepiękne miasto Mersin i odwiedziliśmy muzeum archeologiczne. Do jednych z największych atrakcji można zaliczyć zwiedzanie jaskini Heaven and Hell.

Chciałabym podziękować organizacjom İl Millî Eğitim Müdürlüğü oraz Stowarzyszeniu Sztukater za możliwość uczestnictwa we wspaniałym projekcie, który pomógł mi rozwinąć moje kompetencje. Zarówno uczestnikom jak i Organizatorom dziękuję za zaangażowanie i ogrom życzliwości.

Klaudia

imProve leAdership Skills Through Storytelling

W dniach 24-31.03.2019 uczestniczyłam w projekcie „imProve leAdership Skills Through Storytelling”. Moja przygoda rozpoczęła się 23 marca, kiedy wraz z pozostałymi uczestnikami z Polski, mieliśmy swój pierwszy lot podczas tej podróży. Wylądowaliśmy w Stambule, gdzie przenocowaliśmy jedną noc. Podczas tych niecałych dwóch dni zwiedziliśmy, najwięcej jak się tylko dało, ale jak wiadomo nie sposób poznać tak ciekawe i pełne kultury miasto, w tak krótkim czasie. Skupiliśmy się wiec na europejskiej części, a więc możemy się poszczycić zwiedzeniem Hagi Sophii, Błękitnego Meczetu, czy Cysterny Bazyliki; nie odmówiliśmy sobie także przepłynięcia przez cieśninę Bosfor, na drugą stronę miasta. Jednak zwiedzanie Stambułu to był tylko przedsmak tego, czego tak naprawdę doświadczyliśmy w Turcji.

Podróż na sam projekt była długa (lot samolotem do Adany, a następnie długa trasa autobusem), dlatego też późno dotarliśmy do Tasucu, miasta w którym odbywało się szkolenie. Pomimo to, zaskoczyła nas miła niespodzianka w postaci obiadu o 1:00 w nocy, za co byliśmy bardzo wdzięczni po tak długiej podróży. Hotel miał świetną lokalizację, a obsługa była bardzo miła i oczywiście pomocna. Pokoje, w których zostaliśmy zakwaterowani również miały świetne warunki. Myślę, że warto także wspomnieć o tym, że wystarczyło wyjść na taras, aby znaleźć się nad morzem i podziwiać piękne widoki.

Pierwszy dzień szkolenia był oczywiście dniem zapoznawczym. Dobra praca w grupach
wymaga znajomości jej członków, a że samo szkolenie trwa około tygodnia ciężko byłoby pracować, bez przyspieszenia procesu zapoznania się uczestników projektu. Już tego dnia organizatorzy zrobili na mnie dobre wrażenie, gdyż można było zauważyć jak porządnie przygotowali się do szkolenia. Uczestnicy okazali się, zróżnicowaną grupą, zarówno wiekowo, jak i osobowościowo, co daje niesamowitą okazję nie tylko do pracy, ale także do zdobywania wiedzy oraz uczy patrzenia na świat, nie tylko z własnej perspektywy. Kolejne dni mijały bardzo szybko, grafik zajęć był napięty, ale bardzo przyjemny. Jak można wywnioskować z tytułu projektu rozmawialiśmy o umiejętnościach przywódczych i liderach, których najprawdopodobniej zna każdy z nas. Warto wiedzieć, że szkolenia nie wyglądają jak wykłady, a więc spędzaliśmy ten czas przede wszystkim na badaniu tych umiejętności u siebie.

Staraliśmy się również zrozumieć kim tak naprawdę jest lider, jakie musi i jakie powinien mieć cechy czy umiejętności. Myślę, że taka wiedza jest niezbędna każdemu, nawet jeśli sami nie mamy potrzeby być liderami, to warto chociażby mieć tę świadomość, gdyż liderów wybieramy.

Na szkoleniu nie brakowało także przyjemności. Nie mam tu na myśli tylko jedzenia, za które codziennie należałoby podziękować kucharzom, czy przerw na kawę, za które każdego dnia odpowiedzialni byli uczestnicy z innych państw, ale mówię tu przede wszystkim o wycieczkach które zaplanowali dla nas organizatorzy. Jedna odbyła się do Mersin, a druga do niesamowitego miejsca we wnętrzu góry, które nie sposób opisać.
Jedną z umiejętności jaka jest niezbędna, każdemu przywódcy, jest umiejętność przekazania historii, czy wiedzy w ciekawy sposób, tak aby słuchaczy zainteresować, a przede wszystkim zainspirować. Na tym miało polegać nasze główne zadanie, nad którym pracowaliśmy w grupach, co do których mogliśmy sami podjąć decyzję, czy chcemy być ich częścią. Prezentacja naszych projektów odbyła się ostatniego dnia szkolenia. Każda grupa miała swoją historię i swój sposób na przedstawienie jej. Jak dla mnie było to zwieńczenie całej naszej tygodniowej pracy i zapewne większość z nas była z niej dumna