10 Prostych Sposobów Na Budowanie Poczucia Własnej Wartości

Autor: Glenn R. Schiraldi

Okładka wydania

10 Prostych Sposobów Na Budowanie Poczucia Własnej Wartości

Dodatkowe informacje

  • Autor: Glenn R. Schiraldi
  • Tytuł Oryginału: 10 Simple Solutions For Building Self-Esteem: How To End Self-Doubt, Gain Confidence & Create A Positive Self-Image
  • Gatunek: Poradniki
  • Język Oryginału: Angielski
  • Przekład: Sylwia Pikiel
  • Liczba Stron: 176
  • Rok Wydania: 2011
  • Numer Wydania: I
  • Wymiary: 145 x 205 mm
  • ISBN: 9788374892711
  • Wydawca: GWP
  • Oprawa: Miękka
  • Miejsce Wydania: Gdańsk
  • Ocena:

    5/6


Oceń Publikację:

Książki

Fabuła: 100% - 1 votes
Akcja: 100% - 1 votes
Wątki: 100% - 1 votes
Postacie: 100% - 1 votes
Styl: 100% - 1 votes
Klimat: 100% - 1 votes
Okładka: 100% - 1 votes
Polecam: 100% - 1 votes

Polecam:


Podziel się!

Wybierz opinię:

Madmad35

„Będąc dziećmi, ludzie na ogół lubią siebie. Z wiekiem jednak uczymy się bez końca myśleć, osądzać, porównywać, krytykować, martwić się, obwiniać, obsesyjnie poszukiwać niedociągnięć, oceniać i przeciwstawiać się temu, co przynosi nam los. Żądamy, by życie było inne (lub byśmy sami byli inni) i denerwujemy się, jeśli nie dostajemy tego, co, jak sądzimy, nam się należy. Boimy się utracić to, co mamy i smucimy się, gdy tracimy to, czego naszym zdaniem potrzebujemy do szczęścia." s.23

 

Rzadko sięgam po poradniki, zwłaszcza gdy dotyczą one psychologii, pracy nad własnym Ja. Jednak książka „10 prostych sposobów na budowanie poczucia własnej wartości" bardzo mnie zainteresowała. Została ona napisana przez dr Glenna R. Schiraldi, znanego amerykańskiego autora wielu książek poświeconych tematyce zdrowia psychicznego i fizycznego. Szczególnie jest on zainteresowany problemem stresu. Pracował on m.in. dla Pentagonu i Departamentu Armii Stanów Zjednoczonych.

 

W swojej książce autor połączył największe osiągnięcia psychologii Wschodu i Zachodu. Znajdziesz w niej proste i szybkie sposoby na poprawę poczucia własnej wartości, czyli podwyższenie swojej samooceny – sposoby, które na pewno przyniosą oczekiwane rezultaty.

 

Czym wg autora jest poczucie własnej wartości? „Poczucie własnej wartości to realistyczna, doceniająca opinia o sobie. Realistyczna oznacza, że nie oszukujemy się, jesteśmy uczciwi i szczerzy wobec siebie, mamy pełną świadomość swoich słabych i mocnych stron oraz tego wszystkiego, co mieści się pomiędzy tymi dwoma biegunami. Doceniająca oznacza jednak, że nasza ogólna opinia o sobie jest dobra [...] Zdrowe poczucie własnej wartości to przekonanie, że jest się wartym tyle samo co każdy inny człowiek, ale nie więcej." s. 11
Jeśli więc mamy poczucie własnej wartości to na pewno nie możemy być egoistami, wywyższać się ponad wszystkich, zachowywać tak jakbyśmy „wszystkie rozumy pozjadali", musimy być bezinteresowni, ale również nie za bardzo pewni siebie. „Poczucie własnej wartości to w istocie silna motywacja do ciężkiej pracy" s.12.

 

Jak zbudować poczucie własnej wartości? Autor proponuje nam w swojej książce m.in. takie rozwiązania:
• Bądź uważny – mistrzowie tybetańscy uważają, że człowiek ma dwa umysły: umysł mądrości i zwykły umysł. Umysł mądrości to nasza szczęśliwa natura, zwykły umysł kłębi w sobie wirujące myśli, emocje i troski. Aby więc osiągnąć szczęście należy stosować medytację uważnej obecności lub 10 postaw serca, które pomogą nam wyznaczyć nowy sposób bycia. Są to: cierpliwość, akceptacja, współczucie, nieocenianie, nieprzywiązywanie się, umysł nowicjusza, dobry humor, zaangażowanie, ogrom i szczodrość.
• Pozbądź się negatywnych myśli – na wzorce naszego myślenia zarówno pozytywnego jak i negatywnego ma wpływ wiele czynników m.in. media, zdanie rodziny i przyjaciół, czy zdarzenia których doświadczamy. Bardzo często prowadzi to do zniekształcenia myślenia. narzucamy sobie standardy graniczące z doskonałością a jeśli się nam coś nie uda, od razu załamujemy się i mówimy „że nie jesteśmy nic warci". Często też surowo się oceniamy lub kategoryzujemy np. mówiąc „jestem głupi" lub fałszywie zakładamy, że ktoś nas nie lubi, bo wydaje się nam, że źle nas traktuje. Bardzo często na negatywne myśli na swój temat wpływ mają emocje, rozpamiętywanie niepowodzeń czy niepochlebne porównania. Aby pozbyć się negatywnego nastawienia do siebie, autor proponuje wiele ćwiczeń mających na celu rozładowanie emocji.
• Miej świadomość swoich dobrych stron – musimy cieszyć się swoją podstawową wartością i tym co w danej chwili jest pozytywne.
• Pielęgnuj radość – poznaj mity na temat szczęścia, by wyeliminować to co może nam zakłócić radość, doświadczaj w pełni tego co się dzieje np. obserwuj chmury, przytulaj dziecko, zajmuj się swoim hobby, wykonuj ćwiczenia fizyczne itd. Okazuj wdzięczność, miej poczucie humoru i pielęgnuj tradycje. Po prostu BĄDŹ SOBĄ !!!
• Doceń swoje ciało- jeśli już nauczyliśmy się doceniać nasz umysł, nasze wewnętrzne Ja, to możemy również nauczyć się doceniać swoje ciało – mimo jego wad i niedoskonałości.
• Dbajmy o umysł troszcząc się o nasze ciało – bardzo ważna jest odpowiednia ilość snu, ćwiczenia fizyczne ale również odpowiednia dieta.
• Rozwijaj swój charakter i duchowość – żyj według zasad moralności, akceptuj siebie pod względem etyki oraz nauczaj się wybaczać. Nad swoim charakterem trzeba nieustannie pracować.
• Patrz przed siebie – optymizm pozwala nam patrzeć w przyszłość z zadowoleniem.

 

Każdy z punktów został szczegółowo opracowany i wzbogacony w bardzo duża ilość ćwiczeń, zadań i testów. Pozwala to na zastanowienie się nad sobą i bardzo pomaga w osiągnięciu postawionego sobie celu. Warto pracować nad poczuciem własnej wartości, gdyż jak podkreśla autor osoby, którym brakuje poczucia własnej wartości częściej doświadczają depresji, lęku, złości, chronicznego bólu, obniżenia odporności organizmu oraz innych objawów fizycznych i psychicznych. Nie trzeba od razu czytać całości. Warto nad każdym rozdziałem się zastanowić, zrobić ćwiczenia i dopiero przejść dalej. Ja na pewno będę wracać do lektury „10 prostych sposobów na budowanie poczucia własnej wartości".

 

Książkę serdecznie polecam wszystkim osobą, bo każdy z nas coś może w sobie zmienić, a jeśli uważa, że jest „ideałem" to chociaż pozna różne techniki medytacji, kontemplacji i poczyta o refleksjach na temat własnego Ja.

 

Komentarze

Kod antyspamowy
Odśwież


Współpracujemy z: