Okładka wydania

Ajurweda – 10 Kluczowych Nawyków, Które Sprawią, Że Twoje Ciało I Życie Rozkwitną

Kup Taniej - Promocja

Dodatkowe informacje


Oceń Publikację:

Książki

Fabuła: 100% - 1 votes
Akcja: 100% - 1 votes
Wątki: 100% - 1 votes
Postacie: 100% - 1 votes
Styl: 100% - 1 votes
Klimat: 100% - 1 votes
Okładka: 100% - 1 votes
Polecam: 100% - 1 votes

Polecam:


Podziel się!

Ajurweda – 10 Kluczowych Nawyków, Które Sprawią, Że Twoje Ciało I Życie Rozkwitną | Autor: Cate Stillman

Wybierz opinię:

Kozel

O ile oswoiliśmy już temat wegetarianizmu i weganizmu, powoli oswajamy jogę i sztukę medytacji, o tyle sama ajurweda ciągle jawi się jako bardzo egzotyczny w Polsce twór. Warto jednak zgłębić temat, bo kojarzony najczęściej – całkiem słusznie - z mądrością Wschodu nurt powoli zyskuje zwolenników zarówno w zakresie samego odżywiania, jak i całego stylu życia. Książka Cate Stillman ma za zadanie zebrać w całość 10 najważniejszych zasad ajurwedy, czyli sztuki między innymi powstrzymywania procesu starzenia i dokładnie opisać możliwe drogi dojścia do realizacji każdego postulatu.

 

Ajurweda i joga są sobie bardzo bliskie. Obie te tendencje odwołują się do świadomości własnego ciała oraz szerokich możliwości jego kontrolowania. Cate Stillman podkreśla to w swojej książce wielokrotnie. Napisana przez nią publikacja, zgodnie z deklaracją autorki, ma być swego rodzaju przewodnikiem dla osób, które chciałyby dostosować swój sposób życia i biorytm do wskazań natury, jednak niewiele jeszcze wiedzą na ten temat. W takim uzasadnieniu nie brzmi to wcale aż tak egzotycznie, prawda? Nie sposób zaprzeczyć, że sama książka i opisane w niej przesłanki doskonale wpisują się w panującą ostatnio wszędzie modę na powrót do natury.

 

„Ajurweda” Cate Stillman zdecydowanie spełnia wszystkie wymagania, jakie można mieć względem poradnika. Ujmuje temat w sposób bardzo przejrzysty, napisana jest przystępnym językiem, a wszystkie wykorzystywane trudniejsze pojęcia czy teorie są w niej dokładnie wyjaśnione. Autorka nie stroni od wskazywania przyczyn pewnych stanów i powodów, dla których konkretne zachowania powinniśmy ze swego życia wyeliminować. Zdecydowanie można polecić ją każdemu początkującemu.

 

Konstrukcyjnie publikacja podzielona jest na trzy części. We wstępie znaleźć można historię samej autorki, która od dzieciństwa zmagała się z problemami zdrowotnymi, takimi jak dolegliwości bólowe czy dokuczliwe migreny. W latach 70. holistyczne podejście do medycyny nie było w Ameryce czymś powszednim, stąd też jedyną wówczas opcją wydawała się farmakologia. Na swoje szczęście Stillman zaczęła eksperymentować z dietą, metodami relaksacji i jogą. Te właśnie doświadczenia wykorzystała, formułując kompleksowy program. W części wieńczącej książkę natomiast czytelnik znajdzie wiele informacji i dodatkowych pomocy: wsparcie w procesie przygotowywania jedzenia, listę dodatkowych pytań do każdego rozdziału, słowniczek czy spis dodatkowych źródeł wiedzy, stanowiących ważne uzupełnienie całej treści.

 

Najwięcej miejsca i treściowo, i objętościowo zajmuje oczywiście wzmiankowane w tytule 10 kroków ajurwedy. Idea jest prosta: każdy tydzień poświęcić mamy na jeden z nich. Może zdarzyć się tak, że któryś element jest już przez nas praktykowany. W takiej sytuacji możemy poświęcić mu mniej miejsca i skupiać się na tych obszarach, których przestrzeganie z jakichś powodów jest bardziej skomplikowane. Pozornie te reguły wcale nie są trudne: znajdziemy wśród nich postulaty wcześniejszego kładzenia się spać, jedzenia lżejszych kolacji, zwracania większej uwagi na zmysłową stronę życia. Prawdopodobnie jednak każdy, kto próbował kiedykolwiek wdrożyć w życie jakieś reguły: czy to rozpisaną przez specjalistę dietę, czy po prostu lepszą organizację pracy wie, że wcale nie jest to bułka z masłem. I tu Cate Stillman przychodzi z konkretną pomocą: każdy krok jest dokładnie uzasadniony, z reguły zaprezentowane jest kilka możliwych dróg jego realizacji oraz spodziewane efekty. To bardzo przejrzyste porady, jak choćby te odnoszące się do metod planowania posiłków.

 

Uważam, że nawet osoby niezainteresowane ajurwedą jako kompleksową filozofią życia sporo na lekturze książki Stillman skorzystają. Wszak wsłuchiwanie się w rytm własnego ciała nie jest postulatem obcym i w tradycyjnej europejskiej medycynie.

Mirosława

„to nawyki kształtują życie“

 

Nasze ciało służy nam przez całe życie i dlatego powinniśmy dbać o niego tak, by cieszyć się zdrowiem przez długie lata. Niestety, rzeczywistość pokazuje, że jest zupełnie inaczej. Przyczyną jest wiele czynników takie jak zanieczyszczone powietrze, niska aktywność fizyczna czy niezdrowa dieta ale też nasze codzienne, nanyte nawyki. Nie wszystkie są dla nas korzystne dlatego autorka książki "Ajurweda. 10 kluczowych nawyków, które sprawią, że Twoje ciało i życie rozkwitną", podpowiada, jak zamienić je na te, które będą dla nas pozytywne.

 

Cate Stillman ukończyła Ayurweda College i dwuletni kurs lyengar Yoga Teacher. W tym czasie zaczęła tworzyć swoje oryginalne programy nauczania. Swoje pierwsze warsztaty Daily Routines of a Yogi przeprowadziła w 2000 roku w San Francisco. Prowadzone warsztaty zaowocowały napisaniem niniejszej książki i dały podstawę do nauczania w Yoga Health Coaching. W 2001 roku założyła Yogahealer.com, by pomóc zarówno instruktorom jak i osobom początkującym w praktykowaniu jogi i uzyskaniu dostępu do mądrości ayurwedyjskiej. Mieszka razem z córką i mężem oraz kotem o imieniu Dukha.

 

Ajurweda zwana jest “matką medycyny” i jest najstarszym systemem medycznym mającym swoje korzenie w kulturze indyjskiej. To nauka i wiedza o życiu, której zasady zapewniają harmonijne współistnienie z naturą ale też z otaczającą nas rzeczywistością a przede wszystkim z samym sobą. Celem tej nauki jest utrzymanie naszego organizmu w równowadze i cieszenie się zdrowiem jak najdłużej.    Jej źródła pisane pochodzą aż z VII wieku p.n.e. Każdy adept tej sztuki opiera się na mądrościach dawnych mistrzów. Dziś ajurweda cieszy się ogromnym uznaniem i pomimo upływu wielu stuleci, nie straciła ona nic na swojej aktualności.

 

Książka powstała, by pomóc nam przywrócić naszemu ciału naturalny rytm. To praktyczny przewodnik po ludzkim ciele uczący utrzymania go w jak najlepszej kondycji. Zgromadzona wiedza ujęta została w trzech częściach, w których autorka przedstawia narzędzia zaczerpnięte z mądrości indyjskiej medycyny, której celem jest żyć bardziej świadomie poprzez pracę nad sobą i swoimi przyzwyczajeniami. Podstawą wprowadzania zmian są zasady oparte na holistycznym podejściu ajuwerdyjskim. Nie chodzi tu tylko o złe odżywianie czy bardziej aktywny tryb życia ale także o sposoby współistnienia z innymi oraz dbania o naszą planetę.

 

„Natura nie tylko stoi po twojej stronie, ona aktywnie cię wspiera“

 

Część pierwsza ma chrakter wprowadzający w zagadnienie ayurwedy. Autorka przekazuje podstawowe informacje zwracając uwagę w jaki sposób powstają nawyki i pokazuje jak ayurweda może pomóc w pozbyciu się tych przyzwyczajeń, które szkodzą naszemu zdrowiu.    Stosuje słowa w sanskrycie i tłumaczy ich znaczenie ale też ich wyjaśnienie znajdziemy na końcu książki. Proponuje szybki kurs wprowadzenia zdrowych nawyków zachęcając do obserwowania swojego ciała, by podejmować właściwe decyzje.

 

W części drugiej autorka przedstawia 10 nawyków pomagających nam rozkwitnąć i zbudować zasady słuchania własnego organizmu. Nie podaje tu gotowych recept, lecz skłania do analizy swojego postępowania, tego czego naprawdę chcemy i co jest dla nas ważne. Zaznacza, że przede wszystkim musimy dokonać zmian w sobie.   

 

Ta część zawiera 10 rozdziałów, w któych zostały osobno omówione dobre nawyki, które warto wprowadzić. Dotyczą one odżywiania, poprawy kondycji snu, prawidłowego oddechu ale też relacji międzyludzkich, medytacji i relaksu. Znajdziemy tu konkretne wskazówki i propozycje ćwiczeń, lekkich potraw na kolację, tygodniowy plan posiłków i porady jak go dobrze zaplanować.

 

Część druga jest najobszerniejsza ze wszystkich części, gdyż dotyczy programu obliczonego na dziesięć tygodni czyli tyle ile jest nawyków do wprowadzenia. Program ten nosi nazwę „Rozkwitanie” czyli Body Thrive Method i powstał na bazie osobistych poszukiwań efektywnego sposobu osiągania wyników przez jej klientów.

 

Część trzecia nosi tytuł Zakończenie, które jest adresowane do tych, którzy poświęcili czas na przerobienie każdego z nawyku i dokonali zmian w swoim życiu. Autorka podpowiada jakie kroki można podjąć w dalszej pracy nad sobą, by osiagnąć swój cel czyli życie zgodnie ze swoimi wyobrażeniami. Udziela porad dotyczących wprowadzenia sadhana czyli oświecenia do kuchni zarówno w sposobie odżywiania jak i gotowania, utrzymania porządku i organizacji pracy, tak by spełniała ona nasze potrzeby i dawała radość z tego co w niej przygotowujemy.

 

Cate Stillman uświadamia w swojej książce, że to my jesteśmy odpowiedzialni za to jak się czujemy, jakie mamy życie i w jaki środowisku żyjemy. To, co mamy wokół siebie jest efektem naszych codziennych wyborów i sposobu myślenia o sobie i otaczającym nas świecie.

 

Przez wiele lat nabieramy różnych przyzwyczajeń, które wpływają na nasze życie. Dobre nawyki nas wzmacniają, natomiast niewłaściwe, blokują i powodują różne problemy zdrowotne. Jesteśmy wówczas bardziej podatni na stres, zmęczenie i choroby, dlatego ważne jest, by przywrócić naszemu organizmowi równowagę na wszystkich poziomach.

 

Komentarze

Kod antyspamowy
Odśwież

Aby Skomentować Kliknij Tutaj

Współpracujemy z:

BIBLIOTECZKA

Karta Do Kultury

? Jeżeli zalogujesz się na swoje konto, będziesz mógł bezpłatnie:
*obserwować pozycje wydawnicze, promocje oraz oferty specjalne
*dodawać je do ulubionych
*polecać innym czytelnikom
*odradzać produkty, po które więcej nie sięgniesz
*listować pozycje, które posiadasz
*oznaczać pozycje przeczytane/obejrzane
Jeżeli nie masz konta, zarejestruj się, zapraszamy do rejestracji!

  • Stwórz Konto