Gniew Jak Nad Nim Zapanować?

Autor: Les CarterFrank Minirth

Okładka wydania

Gniew Jak Nad Nim Zapanować?


Dodatkowe informacje


Oceń Publikację:

Książki

Fabuła: 100% - 3 votes
Akcja: 100% - 2 votes
Wątki: 100% - 1 votes
Postacie: 100% - 2 votes
Styl: 100% - 4 votes
Klimat: 100% - 2 votes
Okładka: 100% - 1 votes
Polecam: 100% - 1 votes

Polecam:


Podziel się!

Wybierz opinię:

Kinga „Jenah” Stempor

Każdy dzień dostarcza nam dużo powodów do gniewu. Czasem doświadczamy go w nieco łagodniejszej formie, czasem w bardzo gwałtownej, kiedy emocje biorą nad nami górę i zupełnie tracimy nad nimi kontrolę. Może się to skończyć roztrzaskanymi talerzami lub meblami, gorzej gdy reakcją na gniew staje się otwarta agresja wobec drugiego człowieka. Gniew najczęściej postrzegany jest jako bardzo negatywna cecha charakteru, dlatego niektórzy mogą czuć się z nią bardzo źle, a nawet może ona wpłynąć na znaczne obniżenie poczucia własnej wartości. Warto jednak pamiętać, że za tą emocją stają nabyte życiowe doświadczenia i budowane przez lata przekonania, a wyrażanie gniewu jest wskazówką, że jakieś nasze potrzeby zostały niezaspokojone.

 

"Gniew nie rodzi się z próżni. (...) każdy z nas ma podstawowe potrzeby psychiczne, które muszą zostać zaspokojone we właściwy sposób, abyśmy mogli cieszyć się równowagą emocjonalną. W przeciwnym razie zaczniemy doświadczać dręczących emocji, między innymi gniewu. Ciągłe problemy z gniewem sugerują obecność niezaspokojonych potrzeb psychicznych" (s. 61).

 

Sposób, w jaki wyrażamy swój gniew, niesie ze sobą wiele informacji o nas samych. Najczęściej tracimy wtedy kontrolę nad emocjami, jednak istnieje możliwość, by poradzić sobie z tą trudną sytuacją. Autorzy tegoż poradnika proponują, by najpierw odpowiedzieć sobie na pytanie: czym jest gniew? Emocja ta ma bowiem różne oblicza i każdy z nas wyraża ją na swój sposób.

 

"Za pomocą określenia "gniew" opisujemy różne uczucia, takie jak frustracja, irytacja, rozdrażnienie, wyładowywanie się na kimś, zdenerwowanie. Należy zdawać sobie sprawę, w jaki sposób te reakcje łączą się z gniewem" (s. 14).

 

Czasem jednak pewne reakcje mogą nie sugerować od razu, że chodzi o gniew. Bywają ludzie, którzy nie krzyczą, nie trzaskają drzwiami, nie przeklinają, a jednak zmagają się z tą trudną emocją. Robią to poprzez użalanie się nad sobą i negatywne myślenie. Kiedy już nauczymy się rozpoznawać swój gniew i zaczynamy rozumieć jego znaczenie, łatwiej nam będzie podjąć decyzję o tym, jak sobie z nim poradzić. W kolejnych krokach dowiemy się, jakimi niezaspokojonym potrzebami żywi się gniew i w jaki sposób inne emocje przyczyniają się do jego odczuwania (np. pycha, strach, samotność, kompleks niższości). Dostajemy również wskazówki, dzięki którym łatwiej będzie można poradzić sobie także z gniewem swojego dziecka.

 

Każde kolejno poruszane zagadnienie opatrzone jest w wiele wszelkiego rodzaju kwestionariuszy i ćwiczeń, które należy wypełnić we własnym zakresie. Pomagają one w określeniu własnych predyspozycji, wskazują na błędy w sposobie naszego myślenia oraz prowokują do zastanowienia się nad przyczynami naszych frustracji.

 

Należy zaznaczyć, że pisaniem tegoż poradnika zajęli się eksperci w poradnictwie chrześcijańskim, dlatego publikacja ta zawiera wiele cytatów z Pisma Św. czy nawiązań do przypowieści biblijnych, dlatego też nie każdemu przypadnie do gustu taka forma, lecz myślę, że dla osób, którym wartości chrześcijańskie nie są zbyt bliskie, nie powinny mieć problemu, by odnaleźć się w tematyce poradnika, ponieważ autorzy w głównej mierze posługują się jednak swoją wiedzą psychologiczną.

 

Jest wiele sytuacji, które wywołać mogą negatywne emocje. Mogą one być zupełnie prozaiczne, jak stanie w korku w godzinach szczytu czy nastąpienie gołą stopą na mały klocek zostawiony przez dziecko na środku pokoju. Czasem naszą frustrację podkręcają informacje telewizyjne czy nieciekawa sytuacja polityczna kraju. Jednak możesz poradzić sobie z narastającym gniewem, a ten poradnik zawiera wiele sugestii, jak możesz to zrobić. Warto się z nimi zapoznać.

Pani M

Każdy z nas od czasu do czasu zostaje wyprowadzony z równowagi. Jak poradzić sobie z gniewem? Na to pytanie starają się odpowiedzieć dr Les Carter i dr Frank Minirth. Kiedy myślimy o rozgniewanym człowieku, najczęściej wyobrażamy sobie kogoś, kto trzaska drzwiami, krzyczy i nie przebiera w słowach. Gniew jednak jest uczuciem wielowymiarowym i przybiera różne formy. Można dusić go w sobie albo pozwolić, by przejął nad nami kontrolę. Wtedy możemy nawet zrobić krzywdę drugiemu człowiekowi.

 

Publikacja Gniew i jak nad nim zapanować w trzynastu krokach pomoże rozpoznać gniew i sposoby jego wyrażania, zrozumieć, w jaki sposób strach, poczucie osamotnienia i niższości oraz duma stają się pożywką dla gniewu, obnażyć i wyeliminować mity, które utrwalają postawę gniewu. Dowiecie się również tego, w jaki sposób zidentyfikować wyuczone wzorce relacji, zachowań i myślenia, które mają wpływ na gniew, a także określić najlepsze metody radzenia sobie z gniewem.

 

Niewątpliwym plusem tej publikacji jest to, że bazuje na przykładach z życia wziętych. Autorzy przytaczają postaci swoich pacjentów, z którymi się spotkali się podczas praktyki. Dzięki temu łatwiej zrozumieć to, co mają nam do powiedzenia. Ta książka to nie tylko teoria. Znajdziecie tutaj także ćwiczenia, które możecie wykonać. Autorzy stawiają czytelnikom pytania, które pomogą im zrozumieć poszczególne zagadnienia związane z gniewem. To pokazuje, z jak wielowymiarowym zjawiskiem mamy do czynienia.

 

To książka, którą w zasadzie mogą przeczytać wszyscy dojrzali czytelnicy. Rodzice znajdą tu wskazówki dotyczące tego, w jaki sposób mogą poradzić sobie z gniewem dzieci, który bardzo często powoduje, że i oni tracą cierpliwość. Miejcie tylko na uwadze to, że przez publikację przewija się wątek dotyczący Bożej pomocy przy panowaniu nad gniewem, więc jeśli nie jesteście wierzący, możecie nie być do końca przekonani o prawdziwości słów autorów. Do mnie akurat przemówili i muszę im przyznać rację.

 

Nieco obawiałam się tego, że ta publikacja będzie dla mnie stratą czasu i nie dowiem się z niej niczego, co mogłoby mi pomóc. Nie odpowiedziałam jeszcze na wszystkie pytania, ale postaram się zrobić to w najbliższym czasie. Czytanie książki można sobie spokojnie rozłożyć na raty, lecz mimo wszystko radziłabym wam, żebyście trzymali się kolejności rozdziałów. Autorzy odnoszą się bowiem do pacjentów, których wcześniej opisali i lepiej mieć to na uwadze. W przeciwnym wypadku możecie czuć się nieco zagubieni. Poszczególne rozdziały są krótkie, więc czytanie ich nie zajmie wam zbyt wiele czasu.

 

Autorzy pokazują nam, że gniew nie zawsze nie jest uczuciem złym. Czasem wiąże się z trywialnymi sprawami, a innym razem, chociaż bywa nieodpowiednio wyrażany, dotyczy słusznych obaw, więc lepiej nie kumulować w sobie emocji. Równowaga ma miejsce wtedy, kiedy gniew łączy się z rozsądkiem i jest komunikowany we właściwy sposób.

 

Nie musicie obawiać się tego, że nie zrozumiecie słów autorów. Książka jest napisana w prosty sposób. Dr Les Carter i dr Frank Minirth nie piszą w taki sposób, byśmy czuli się gorsi, bo nie posiadamy wiedzy, jaką oni mają. Traktują nas jak równych sobie. Często odnoszą się do Pisma Świętego, pamiętajcie o tym. Sami zadecydujcie, czy chcecie nauczyć się panować nad gniewem. Moim zdaniem publikacja zasługuje na uwagę, ale zrozumiem, jeśli nie będziecie nią zainteresowani.

 

Komentarze

Kod antyspamowy
Odśwież


Współpracujemy z:

KARTA BIBLIOTECZNA

BIBLIOTECZKA

  • Załóż swoje konto
  • Karta Do Kultury

    Jeżeli zalogujesz się na swoje konto, będziesz mógł bezpłatnie:
    *obserwować pozycje wydawnicze, promocje oraz oferty specjalne
    *dodawać je do ulubionych
    *polecać innym czytelnikom
    *odradzać produkty, po które więcej nie sięgniesz
    *listować pozycje, które posiadasz
    *oznaczać pozycje przeczytane/obejrzane
    Jeżeli nie masz konta, zarejestruj się, zapraszamy do rejestracji!