Przejdź do głównej treści

Arteterapia W Pracy Pedagoga Teoretyczne I Praktyczne Podstawy Terapii Przez Sztukę


Autor: Joanna Gładyszewska-Cylulko

Madmad35

Arteterapia jest formą psychoterapii, która traktuje media artystyczne jako podstawowy sposób komunikacji. Wykorzystywane środki artystyczne ułatwiają uczniom/pacjentom ekspresję emocji. Jest to świadome i celowe systematyczne oddziaływanie sztuką w celach terapeutycznych.

 

W swojej pracy dydaktyczne bardzo często spotykam się z dziećmi, które mają opinie z poradni. Dla nich przygotowuje się zajęcia terapeutyczne. Jednym z najbardziej ulubionych zajęć moich uczniów to te na których wykorzystuje się arteterapię czyli terapię sztuką.

 

Arteterapia czerpie wiedzę z psychologii klinicznej, psychiatrii, medycyny itp. Jest blisko związana z pedagogiką, socjologią, filozofią i dydaktyką. Dziecko w terapii sztuką występuje zawsze w podwójnej roli: jako pacjent, wymagający określonych oddziaływań terapeutycznych, i jako dziecko, będące na określonym etapie rozwoju, potrzebujące odpowiedniego nauczania i wychowania. Obie role są ze sobą nieoderwalnie połączone.

 

Jest to dyscyplina nauki, która ciągle się rozwija. Zwiększa się również jej zastosowanie.

 

W swojej książce „Arteterapia w pracy pedagoga" Joanna Gładyszewska-Cylulko przedstawia szczegółowo na czym polega ta forma terapii i gdzie można ją zastosować.

 

Terapia kreatywna pełni wiele funkcji:

 

a) funkcje rekreacyjną – tworzy warunki w których człowiek może się odprężyć, oderwać od codziennych problemów.
b) funkcje edukacyjną – rozwija wiedzę, wiadomości, ułatwia naukę
c) funkcje korekcyjną – przekształca mniej wartościowe mechanizmy i struktury w bardziej wartościowe.
d) funkcje terapeutyczne – dzięki niej pacjent uzyskuje wgląd we własne problemy, umożliwia odreagowanie sinych przeżyć emocjonalnych, ułatwia zmianę postaw i zachowań człowieka, wpływa na poprawę relacji z innymi ludźmi ułatwia proces integracji wewnętrznej.

 

Celem arteterapii jest zapewnienie człowiekowi wszechstronnego rozwoju, podniesienie jakości jego życia, maksymalnego usamodzielnienia i zaktywizowania oraz nauczenie go nawiązywania i podtrzymywania satysfakcjonujących kontaktów z otoczeniem.

 

Działania terapii sztuką sprzyjają rozwojowi percepcyjno-motorycznej dziecka. Malowanie, granie na instrumentach, taniec, powodują, że zwiększa się poziom koordynacji statycznej i dynamicznej całego ciała, polepsza się percepcja ruchów, rośnie zdolność do wykonywania ruchów szybkich i równoczesnych. Arteterapia bardzo silnie oddziałuje na emocje człowieka, powodując powstawanie u niego mnóstwo doznań, przeżyć, myśli, które – nagromadzone – potrzebują ujścia w działaniach praktycznych.

 

W swojej książce autorka przedstawia również zasady prowadzenia terapii. Opisuje metody edukacyjno-terapeutyczne wykorzystujące muzykę, plastykę i ruch:

 

- metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherbonne
- metoda malowania dziesięcioma palcami Ruth F. Show
- metoda dobrego startu Marty Bogunowicz
- program aktywności, świadomości ciała, kontaktu i komunikacji Marianny i Christophera Knillów
- poranny krąg, czyli stymulacja polisensoryczna według pór roku Hedwig Abel
- relaksacja aktywna Maurice'a Marterota i Christine Saito w adaptacji Samy'ego Boskiego
- system percepcyjno- motoryczny Newella C. Kepharta
- kinezjologia edukacyjna Paula E. Denissona
- terapia uspokojająca i rozwijajaca dla dzieci nerwicowych i dyslektycznych Teresy Danielewicz, Anny Koźmińskiej i Janiny Magnuskiej

 

- Spójrz inaczej – program zajęć wychowawczo-profilaktycznych Andrzeja Kołodziejczyka i Ewy Czemierowskiej
- edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej

 

Autorka charakteryzuje poszczególne metody i podkreśla kiedy są one stosowane. Warto przypomnieć, że wiele technik dostępnych jest wykwalifikowanym w tym zakresie specjalistom, a nieumiejętne jej stosowanie może przynieść negatywne skutki. Bez specjalnego szkolenia, które niestety jest bardzo drogie w wielu przypadkach, można stosować w swojej pracy tylko elementy różnych technik.

 

Pani Joanna w swojej książce przedstawiła przykładowe sesje terapeutyczne wykorzystujące techniki arteterapii. Odnoszą się one do konkretnych problemów: diagnozy modalności zmysłowych, integracji zespołu klasowego uczniów w młodszym wieku szkolnym, zaburzeń integracji sensorycznej, zaburzeń dyslektycznych, wspomagania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka nieśmiałego. Wszystkie sesje zawierają szczegółowy konspekt tego typu zajęć.

 

Książkę polecam wszystkim osobą, które w swojej pracy spotykają się z osobami wymagającymi terapii. Jest to również wspaniała pomoc dydaktyczna dla studentów kierunków związanych z terapią pedagogiczną i oligofrenopedagogiką. Uważam, że jest to obowiązkowa lektura w każdej biblioteczce nauczycielskiej. W dzisiejszych szkołach spotykamy się z wieloma uczniami z różnymi dysfunkcjami, a elementy arteterapii, można wykorzystać w swojej pracy dydaktycznej. Dzięki niej uczniowie łatwiej się otwierają, łatwiej nawiązują kontakty rówieśnicze i współpracują ze sobą.

 

Praca tymi metodami daje wiele satysfakcji uczniom i nauczycielom, choć wymaga pewnego wkładu w warsztat pracy nauczyciela, jest warta rozpowszechniania i stosowania we wszystkich typach szkół.

 

Polecam !!!

 

 

 

 


Informacje:

  • Autor:
    Joanna Gładyszewska-Cylulko
  • Gatunek:
    Pedagogika i Metodyka
  • Tytuł Oryginału:
    Arteterapia W Pracy Pedagoga Teoretyczne I Praktyczne Podstawy Terapii Przez Sztukę
  • Język Oryginału:
    Polski
  • Przekład:
  • Liczba Stron:
    134
  • Rok Wydania:
    2011
  • Wymiary:
    160 x 235
  • ISBN:
    9788375874396
  • Wydawca:
    Impuls
  • Oprawa:
    Miękka
  • Miejsce Wydania:
    Kraków
  • Ocena:

    5.5/6