Ułatwienia dostępu

Przejdź do głównej treści

Mała Karczma


Uleczkaa38

  Ach, wstąpiłoby się do urokliwej karczmy w ten już prawie letni czas, prawda...? I oto nadarza się ku temu wyśmienita okazja, gdyż Wydawnictwo Rebel Polska oddało w nasze ręce znakomitą grę karcianą pt. „Mała Karczma”. Grę, w której wcielamy się w właściciela ów przybytku, pragnącego oczywiście zarobić jak najwięcej na odwiedzających go klientach. Kłopot jednak w tym, że podobną funkcję pełnią także i nasi przeciwnicy, którym rzecz jasna przyświeca dokładnie ten sam cel...

 

WSTĘPU SŁÓW KILKA:

 

 Mamy zatem oto przed sobą klimatyczną, opartą na prostych zasadach i zarazem niezwykle zabawną grę interakcji, w której to tym razem nie chodzi bynajmniej o współpracę, ale o przeciwdziałanie planom pozostałych graczy, by najlepsi i zarazem najbardziej hojni klienci siadali przy naszym i tylko naszym stoliku w karczmie. By tak się stało, musimy usadzać gości wedle ich nacji i klanów, gdyż tylko wtedy możemy uzyskać od nich oczekiwane napiwki..., ale możemy też - tych gorszych, usadzać przy stolikach rywali... i niech oni sobie wtedy radzą;)

 

W klimatycznym, kolorowym, bajkowym pudełku z grą znajdziemy:

 

* zestaw 56 kart

* 5 stolików

* 55 monet

*instrukcję.

 

 W rozgrywce tej może uczestniczyć od 3 do 5 osób powyżej ósmego roku życia, zaś czas rozgrywania pełnej partii nie powinien przekroczyć 30 minut.

 

PRZYGOTOWANIE DO GRY:

 

 Zanim jednak zaczniemy naszą karczmianą karierę, musimy wykonać kilka niezbędnych przygotowań do gry, czyli:

 

- rozdać każdemu graczowi jeden stolik, jedną kartę pomocy oraz po trzy monety o wartości 1

 

- wymieszać wszystkie karty i ułożyć z nich jak najbardziej nieregularny stos na środku stołu/podłogi

 

- z pudełka gry utworzyć przechowalnię kart odrzuconych, jak i też Bank z monetami.

 

I można zaczynać!

 

PRZEBIEG GRY, czyli kelner proszę!:

 

 Sprawa jest naprawdę prosta. Oto mamy do czynienia z kolejnymi rundami gry, która dobiega końca  w momencie, gdy któremuś z uczestników uda się zgromadzić monety o łącznej wartości 25 - lub więcej.

 

 Zaczynamy zabawę od wyboru osoby, która ją rozpocznie. I ta osoba musi dobrać jedną kartę ze środka stołu, którą może być wedle jego wyboru:

 

1. Karta postaci - odkrywamy ją, po czym umieszczamy przy naszym stoliku lub stoliku innego gracza. Co ważne, kolejna runda przypada na gracza, który ma ową kartę postaci. 

 

Istotne jest to, że mamy 7 klanów postaci: Elfy, Krasnoludy, Romantycy, Gobliny, Wiedźmy, Arystokraci i Poszukiwaczy przygód... i każdy z nich daje inne wartość napiwków, m.in. w zależności od tego, kto siedzi przy nim przy stole, kto znajduje się w karczmie, czy też co widnieje na jego karcie. 

 

2. Karta wydarzenia - tę kartę możemy wziąć ze środku stołu tylko wtedy, gdy mamy co najmniej jedną monetę lub gdy już siedzi przy naszym stoliku co najmniej jedna postać.

 

 I karta ta niesie sobą opis wydarzenia, które musimy przeczytać na głos i następnie - jeśli to możliwe, wykonać. I tu zaczynają się naprawdę pokaźne schody, gdyż owe wydarzenie może wymagać od nas np. odrzucenia karty danej postaci przez wszystkich graczy, przeniesienia jednej z postaci przy naszym stoliku do stolika rywala, czy też chociażby wymiany jednej z naszych postaci na postać siedzącą przy innym stoliku. 

 

By było jeszcze trudniej, musimy zapłacić za ową kartę wydarzenia, przekazując jedną z naszych monet innemu graczowi, który tym samym rozpoczyna swój ruch.

 

UWAGA: Runda dobiega końca, gdy przy każdym stoliku siedzą po 4 postacie. Wówczas podliczamy dane przez nich napiwki i następnie pobieramy odpowiednią iść monet z Banku.

 

JEŚLI NIKT NIE ZDOBYŁ MONET O WARTOŚCI 25, TO ROZPOCZYNAMY KOLEJNĄ RUNDĘ!

 

 Ta przebiega dokładnie wedle tych samych zasad, tyleż że nasze stoliki pozostawiamy puste, potasowane karty wędrują na środek stołu, zaś rundę zaczyna osoba, która zakończyła poprzednią.

 

GRA DOBIEGA KOŃCA PODCZADS TEJ LUB KOLEJNEJ RUNDY, GDY NA JEJ KONIEC KTOŚ ZDOBYŁ NAPIWKI O WARTOŚCI 25 MONET. TA OSOBA ZOSTAJE ZWYCIĘZCĄ CAŁEJ GRY!

 

WRAŻENIA Z GRY:

 

 Mamy przed sobą niezwykle klimatyczną, dynamiczną w swym przebiegu i przede wszystkim gwarantującą świetną zabawę, karcianą grę negatywnej interakcji. Oto bowiem działamy tu na własną korzyść, płatając figle i tym samym utrudniając karczmiane życie innym uczestnikom gry - sadzając przy ich stolikach mniej rozrzutne postacie, czy też decydując się na Kartę zdarzenia, które i owszem, grozi także i nam pewnymi konsekwencjami, ale zdecydowanie bardziej naszym rywalom.

 

 Grywalność tego tytułu oceniam bardzo wysoko, gdyż po pierwsze mamy tu naprawdę szybki przebieg całej zabawy, nie ma żadnych dłuższych przestojów, jak i żaden uczestnik nie musi długo czekać na swoją kolej. Co więcej, prostota reguł - dobieranie kart, usadzanie postaci przy stolikach i rozpatrywanie zdarzeń, trwa naprawdę nie więcej, niż kilkadziesiąt sekund, a każda kolejna z następujących po sobie tu czynności gry, łączy się płynne z poprzednią.

 

 Jak już wspominałam, grę tę cechują bardzo proste zasady, co przekłada się rzecz jasna na jej niezbyt wygórowany stopień trudności. Tak naprawdę bowiem rzecz sprowadza się do kwestii naszego ryzyka - czy gramy raczej spokojnie, czy też sprawiamy trudności innym graczom - wówczas mamy nieco więcej opcji i możliwości, np. względem tego, kogo usadzimy przy stoliku innego uczestnika gry, bądź też jak namieszamy w karczmie poprzez Karty wydarzeń. I ewentualnie to, co na nich zapisano, może początkowo sprawiać nam pewne trudności, ale tylko początkowo.

 

 I kontekście powyższych słów możemy powiedzieć z pełnym przekonaniem, że gra ta jest absolutnie dla każdego - dla wytrawnych graczy, dla początkujących, dla dzieci i dorosłych, bo i też cechują ją same dobre emocje i niezwykle bajkowy, kojarzący się z baśniami fantasy, klimat. Ogólnie można powiedzieć, że mamy tu humor, przyjemną nutkę rywalizacji i bardzo familijny charakter tej karcianej zabawy.

 

 Baśniowo przedstawia się także ta gra pod kątem swej wizualnej postaci, gdzie mamy naprawdę ładne dla oka, bajkowe, opatrzone fantastycznymi postaciami karty..., jak i też bardzo klimatyczne stoliki, czy też równie dobrze prezentujące się monety. To baśń, baśń i jeszcze raz baśń, podana w postaci przyjemnych w dotyku i wykonanych z dobrej jakości materiałów, elementów tej gry. I tu warto dodać, że niewielkie rozmiary pudełka i tych elementów sprawiają, że możemy zabrać ze sobą ten tytuł dosłownie wszędzie. 

 

SŁOWEM PODSUMOWANIA:

 

„Mała Karczma”, to świetna propozycja dla miłośników prostych, klimatycznych i zarazem gwarantujących wielkie emocje na polu towarzyskiej rywalizacji, karcianych gier. To humor, bajkowy charakter, łatwe do opanowania zasady i moc śmiechu w miłym towarzystwie. Czegóż chcieć więcej?

 

 


Mała Karczma

Informacje:

  • Autor:
    Maxime Rambourg, Théo Rivière
  • Tytuł Oryginału:
    Little Tavern
  • Ilustracje:
  • Wydawca:
    Rebel
  • Premiera Polska:
    2024
  • Gatunek:
    Gry Karciane
  • Format:
    Karty, monety, Stoliki
  • Liczba Graczy:
    3-5
  • Czas Gry:
    ok. 25 minut
  • Przedział Wiekowy:
    +8
  • Wersja Językowa:
    Polska
  • Ocena:
    6/6
  • ISBN:
    5425016927656