Obcy: Przebudzenie

Alien: Resurrection

Reżyser: Jean-Pierre Jeunet

Scenariusz: Dan O'Bannon, Joss Whedon, Ronald Shusett

Gatunek: Akcja,Horror,Sci-Fi

Nagrody: 6 Wygranych & 18 Nominacji.

Premiera: 1997-11-26

Premiera w Polsce: 1998-01-12

Kraj: USA

Język: Angielski

Budżet: $75,000,000

Zarobił: $47,748,610

Na Podstawie: Dan O'Bannon (postacie), Ronald Shusett (postacie)

Zarys fabuły

Terror odradza się w zdumiewającym podsumowaniu sagi Obcy! Od momentu, w którym Ripley poświęciła swoje życie, by uratować ludzkość na Fiorinie 161 minęło 200 lat. Grupa naukowców dokonuje wstrząsającego eksperymentu. Wykorzystując próbkę krwi, klonują Ripley... a wraz z nią zarodek Obcego, którego nosiła w sobie. Naukowcy chcą w ten sposób stworzyć najbardziej skuteczną broń na świecie.

Recenzja


Agniecha


W 28 lat po premierze filmu Ridleya Scotta opowiadającym o gatunku ksenomorfów trylogia, która w zasadzie powinna zakończyć się na trzecim filmie doczekała się czwartej i ostatniej – póki co, kontynuacji. Tym razem filmem zajął się francuski reżyser Jean-Pierre Jeunet. Ten człowiek, który sam nauczył się zawodu reżysera znany stał się całemu światu po czwartej części „Obcego", a także dzięki takim filmom jak „Amelia", czy „Bardzo długie zaręczyny".

200 lat po wydarzeniach na planecie Fiori 161 na stacji kosmicznej Aurgia naukowcom udaje się stworzyć klona Ellen Ripley (Sigourney Weaver) z kodu genetycznego pozostawionego na Fiori. Naukowcom jednakże nie zależy na samej Ripley, ale na tym, że nosi w środku obcego, a właściwie to królową obcego gatunku. Udaje im się ją wyciągnąć, ale pomimo wszystko utrzymują Ripley przy życiu zaskoczeni, jak szybko się rozwija i przystosowuje do otoczenia. Na stację przybywa statek kosmiczny Betty, którego załoga dostarcza naukowcom ofiary, nie do końca zdając sobie z tego sprawę. Kiedy królowa obcych znosi jaja naukowcom udaje się zapłodnić ofiary i stworzyć w ten sposób obcych. Nie zdają sobie jednak sprawy z tego, że obcy także szybko się przystosowują i znajdują sposób na wydostanie się z zamknięcia. Kiedy większość załogi opuszcza stację jedynym ratunkiem dla pozostałych – w tym także załogi Betty wydaje się być niebezpieczna Ripley. Mają niecałe trzy godziny, aby zniszczyć stację wraz z obcymi, gdyż zmierza ona w kierunku Ziemi.

Efekty tego filmu zdecydowanie wyróżniają się na tle pozostałych. Nie powinno to dziwić ze względu na fakt, że film pochodzi z roku 1997 w związku z czym było coraz bliżej XXI wieku, więc efekty specjalne były już na całkiem znośnym poziomie. Nie widziałam wcześniej filmu tego rodzaju, który wyszedłby spod ręki Jeunet'a, dlatego też nie potrafię określić czy efekty, czy muzyka, przedstawiają jakiś jego określony styl. Wiem, że obce bardzo mi się podobały w tym filmie. Po raz kolejny, zresztą jak zawsze, oprócz momentów trzeciej części, były idealnie dopracowane. Pierwszy raz pojawiła się inna forma obcego, trochę zmutowana, co nie do końca mi się podobało – zresztą, za każdym razem jak oglądam ten film to mam podobne odczucia, ciekawe rozwiązanie, ale nie do końca do mnie trafiało. Zdjęcia Dariusa Khondji idealnie oddawały klimat tego filmu, ale nie były aż tak zachwycające jak można by się spodziewać. Co do oprawy muzycznej to jej twórcy John Frizzell i Jerry Goldsmith stanęli na wysokości zadania. W pewien sposób udało im się przywrócić klimat poprzednich filmów. Jak dla mnie idealnie.

W głównej roli ponownie zobaczyliśmy Sigourney Weaver. W tym filmie podobała mi się najbardziej. Była niesamowita, taka niebezpieczna, taka brutalna. Coś było z nią nie tak i właśnie dlatego tak strasznie mi się podobała. U jej boku wystąpiła Winona Ryder, która tak bardzo chciała zagrać w „Obcym", że nawet nie przeczytała scenariusza na casting. Nie wiedziała czy jej postać umrze w ciągu pierwszych minut, dla niej istotne było samo pojawienie się w filmie. Jak dla mnie była zbyt nijaka, a jej rola już nie szokowała tak jak za pierwszym razem. Wśród męskiej części załogi uwagę należy zwrócić na Rona Perlmana, którego osobiście kocham za rolę Hellboya. W tym filmie był niewiarygodny. Uwielbiam tych niebezpiecznych facetów w filmach – takiego zdecydowanie najtrudniej jest zagrać. Ponadto w filmie zobaczyć mogliśmy także Dominique'a Pinona, Brada Dourif, czy też Lelanda Orsera.

Scenariusz napisany został przez samego Jossa Whedona, któremu, o dziwo, udało się stworzyć historię, która łączy w sobie najważniejszy aspekty poprzednich filmów. Seria „Obcy" ma to do siebie, że każdy film jest o czymś innym. To znaczy... nie o czymś innym, bo wszystkie dotyczą postaci obcego oraz Ripley, ale chodzi o to, że scenarzyści zręcznie i niemalże bezproblemowo przerzucają historię w różne miejsca i wzbogacają o różne ciekawie wątki poboczne. Pomimo tego, że uważam iż jest to najbardziej obrzydliwa część serii – klony, zmutowany obcy, itp., to jednak muszę powiedzieć, że film jest niesamowicie dopracowany. Z jednej strony denerwujące może być to, że wskrzeszono postać Ripley, ale z drugiej daje to wiele możliwości, których część została wykorzystana przez twórców. Cieszę się, że zadbano o szczegóły przez co film zyskuje na wartości. Film obfituje ponadto w niezliczoną liczbę akcji, przez co trudno jest się nudzić. Ogólnie zauważam, że im więcej obcych jest w filmie tym więcej jest akcji, a to mnie cieszy, bo o to w tym filmie przecież chodzi. Do moich ulubionych scen tego filmu należy akcja podczas której uwalniają się obce, cały ten fragment.
Efekty tego filmu zdecydowanie wyróżniają się na tle pozostałych. Nie powinno to dziwić ze względu na fakt, że film pochodzi z roku 1997 w związku z czym było coraz bliżej XXI wieku, więc efekty specjalne były już na całkiem znośnym poziomie. Nie widziałam wcześniej filmu tego rodzaju, który wyszedłby spod ręki Jeunet'a, dlatego też nie potrafię określić czy efekty, czy muzyka, przedstawiają jakiś jego określony styl. Wiem, że obce bardzo mi się podobały w tym filmie. Po raz kolejny, zresztą jak zawsze, oprócz momentów trzeciej części, były idealnie dopracowane. Pierwszy raz pojawiła się inna forma obcego, trochę zmutowana, co nie do końca mi się podobało – zresztą, za każdym razem jak oglądam ten film to mam podobne odczucia, ciekawe rozwiązanie, ale nie do końca do mnie trafiało. Zdjęcia Dariusa Khondji idealnie oddawały klimat tego filmu, ale nie były aż tak zachwycające jak można by się spodziewać. Co do oprawy muzycznej to jej twórcy John Frizzell i Jerry Goldsmith stanęli na wysokości zadania. W pewien sposób udało im się przywrócić klimat poprzednich filmów. Jak dla mnie idealnie.

Film jest zdecydowanie gorszy od pierwszego, czy drugiego filmu z serii, ale za to o wiele lepszy od filmu trzeciego. Nowe, świeże spojrzenie na tą samą historię zaprezentowane przez Jeuneta okazało się być strzałem w dziesiątkę. Pewna innowacyjność utrzymuje widza przy ekranie, gdyż ciekawi go dalszy rozwój wydarzeń. Może brakuje tutaj jakiś zabawnych dialogów, albo też tekstów, które pozostawały by w pamięci na dłużej – nie mniej pokazano, że nawet taka historia potrafi się dalej rozwijać. Ogólnie film mi się podobał i myślę, że spodoba się każdemu fanowi „Obcego".

Werdykt: 7 (Wyborów) na 10

Zdjęcia:

Ciekawostki:

Role

Proszono Angelinę Jolie o zagranie roli Call.


Dr Wrena miał zagrać Bill Murray.


Pierwszymi kandydatami na reżysera byli Danny Boyle oraz David Cronenberg. Paul W.S. Anderson był również brany pod uwagę, ale z powodu konfliktu harmonogramu musiał odrzucić propozycję.

Błędy

Ripley rozpuszcza swą krwią szybę w ostatniej scenie. Następnie łapie się pasków, które powinny się rozpuścić, bo Ellen rozcięła sobie rękę.


Doktor Gediman i Ripley odnosząc się do planety, na której pierwotnie zmarła Ripley, nazywają ją "Fury 16". Jednak planeta o której rozmawiają, w rzeczywistości nazywała się "Fury 161".


Plama krwi Ripley, która upadła na podłogę najpierw zmienia kształt i położenie, a potem całkiem znika.


Kiedy Ripley wchodzi do laboratorium, gdzie przechowywane są mutanty za nią widać Clemensa, który wcześniej uciekł i nie powinno go tam być.


Cyfra 8 na ręce Ripley "ginie" w niektórych scenach.


W gnieździe, kiedy naukowiec wypowiada słowa "Na początku wszystko było normalne...", wyraźnie widać, że ruchy warg nie pasują do wypowiadanej kwestii.


Kiedy noworodek dotyka twarzy Ripley, krew na jego dłoniach znika między ujęciami.


Kiedy Ripley przechodzi operację, Gediman rozcina jej klatkę piersiową poniżej piersi. Później, kiedy Wren sprawdza jej blizny, te znajdują się znacznie wyżej, pomiędzy piersiami.


Podczas walki na siłowni, Ripley uderza Christie piłką do koszykówki, powalając go na ziemię. Ten podczas upadku, nie ma już w ręce sztangi, chociaż nie było słychać odgłosu uderzenia o podłogę.


Podczas strzału tuż przed sceną z klonem w laboratorium, przed kamerą przechodzi dziewięć osób, jednakże na tym etapie filmu zostało już tylko ośmiu członków załogi.


Kiedy Virness zwisa z Christie na drabinie, widać trzymającą go uprząż na jego plecach.

Miejsca

Zdjęcia do filmu kręcono w Long Beach i Los Angeles (Kalifornia, USA) oraz w Ottawie i Winnipeg (Kanada).

Inne

Ze względu na zbyt duże koszty, nie nakręcono sceny w sztucznym ogrodzie, gdzie Ripley miała uciekać Jeepem przed chmarą Obcych.


Ron Perlman prawie utonął podczas kręcenia podwodnej sceny. Gdy się wynurzał, uderzył głową w pokrywę i zemdlał. Reanimowała go ekipa filmowa.


Pierwotnie czwarta część filmu miała być bazowana na fabule komiksu "Alien vs. Predator".


Początkowo w scenariuszu było napisane, że Ripley budzi się i zdaje sobie sprawę, że wszystkie wydarzenia z "Alien 3" były tylko jej snem.


Jean-Pierre Jeunet chciał nakręcić scenę, w której komar kłuje Ripley i zostaje spalony przez jej kwaśną krew. Porzucił ten pomysł, gdy dowiedział się, ile taka scena będzie kosztować.


Sigourney Weaver dostała za ten film więcej pieniędzy, niż wynosił cały budżet pierwszej części.


Winona Ryder zgodziła się zagrać w filmie bez czytania scenariusza. Mogła zginąć już w pierwszej minucie - prawie utonęła podczas kręcenia podwodnej sceny.


Jean-Pierre Jeunet nie umiał mówić po angielsku podczas kręcenia filmu, więc posiadał wielu osobistych tłumaczy.


Inspiracją projektu "Betty" była dla Nigela Phelpsa wiertarka udarowa. "Auriga" oryginalnie miała zaś mieć konstrukcję pionową. Phelps zarzucił jednak ten pomysł gdy zdał sobie sprawę jak trudno będzie uchwycić taką konstrukcję w filmie.


Joss Whedon stworzył 5 różnych wersji finałowej walki z nowym obcym. Pierwsze 4 miały miejsce na Ziemi: w szpitalu, na olbrzymim złomowisku, w lesie zimą i na pustyni.


W kinowej wersji filmu zabrakło w czołówce H.R. Gigera, który był pomysłodawcą wyglądu pierwotnego obcego. Oburzony artysta wysłał w tej sprawie list protestacyjny do FOX-a co zaowocowało umieszczeniem jego nazwiska w końcowych napisach filmu wydanego na kasetach.


Wstępne koncepcje dotyczące wyglądu statku Auriga, bazowały na koncepcji, że ma on przypominać wielki krzyż, zawieszony w kosmosie. Reżyser jednak odrzucił projekt, ze względu na złą prezentacje pionowej konstrukcji statku w ujęciach panoramicznych.


Wszystkie korytarze w filmie to tylko dwie rozbudowane dekoracje, które w różnych scenach inaczej oświetlano i stosowano inne ujęcia i kadrowanie.


Scena zabicia postaci przez rykoszet wystrzelonego pocisku miała zostać wykorzystana przez Jeuneta przy pracach nad "Miastem zaginionych dzieci". Okazja do takiego epizodu trafiła się dopiero na planie "Obcy: Przebudzenie".


Generał Perez początkowo miał zostać wyssany w przestrzeń kosmiczną jak obcy w pierwszej i drugiej części.


Na potrzeby scen w zatopionej kuchni zdecydowano się na przerobienie jednej z hal w studio do zdjęć podwodnych. Podłogę studia pogłębiono o 4 metry, zaś cały basen miał wymiary 30 x 15 metrów. Jego napełnianie trwało niemal tydzień. Realizacja wszystkich ujęć w zatopionej kuchni trwała ponad trzy tygodnie. Była poprzedzona kilkunastoma próbami na sucho i dwoma tygodniami prób w basenie.


W scenach podwodnych rozpuszczono mleko w wodzie by nadać środowisku lepszy efekt jasności.


Zdjęcia do filmu były realizowane w okresie od 19 listopada 1996 r. do 24 kwietnia 1997 r.


Statek Auriga był plastikowym modelem zbudowanym w skali 1:100. Miał 3,5 metra długości.


W pierwszych scenach pokazujących Ripley dojrzewającą wąskiej, stojącej retorcie użyto dwa manekiny. Modele przygotowała ekipa Woodruffa i Gillisa, na podstawie zdjęć młodej Sigourney Weaver (młodsza wersja), oraz odlewu jej ciała, wykonanego podczas pracy nad "Obcym 3".


Ostrze noża przebijające wierzch dłoni Ripley powstało w całości dzięki cyfrowej animacji firmy VIFX. Wiarygodności dopełniła cyfrowa krew na ostrzu, niewielki dym ze zżeranego krwią Ripley metalu, oraz oczywiście animacja przebijanej skóry dłoni.


W podwodnej scenie ciągnięcia Kim Flowers przez obcego do tyłu, tak naprawdę aktorkę ciągnęła linka, przyczepiona do jej nogi.


Granaty, malowniczo wystrzeliwane z wody i pod wodą, były dziełem animacji komputerowej. Z kolei podwodna eksplozja obcego została nakręcona na żywo - wybuchający obcy był modelem z wosku.


"Ruchoma rzeźba" jak nazwano gigantyczny zbiór obcych macek, na wierzchu których nieprzytomnie wiła się Ripley, to ustawiona nad ziemią platforma o rozmiarach 6 x 12 metrów. Pod spodem zastęp lalkarzy pracowicie poruszał wykonaną z pianki całością, na którą wylano aż 200 litrów filmowego śluzu.


W pracach nad filmem wykorzystano aż 2000 litrów sztucznego śluzu. Pobito rekord ustanowiony przez "Obcego 3".


Model królowej obcych zaprojektowanej przez Stana Winstona pojawił się już w drugiej części. Wypożyczono go od kolekcjonera Boba Burnsa, ale na planie wykorzystano tylko górną część modelu. Resztę zbudowano od zera.


Przy niezwykle spektakularnej scenie porodu hybrydy człowieka z xenomorphem pracowało aż 30 lalkarzy, po 15 na każdą postać (hybrydę i królową obcych).


Ścianę z dokiem na Auridze zbudowano jako ogromną, 5,5-metrową miniaturę. Była dwa razy większa, niż sam model statku.


Statek Betty zbudowano w skali 1:32. Jej wygląd miał, wg słów Matthew Gratznera, przypominać bombowca z II wojny światowej, wyrzuconego w kosmos.


Obcy-albinos, nazwany przez twórców po prostu Newbornem, był zaawansowanym animatronicznie modelem o wysokości 2,5 metra.


Scena wywożenia zawartości Betty na pokład Aurigi w 100% została zrealizowana na zielonym tle.


Monstrualna maszyneria służąca do przewożenia obcych w rzeczywistości była miniaturą, mającą trochę ponad dziewięć metrów wysokości.


W ostatniej scenie - w zależności od wersji - Ripley i Call zachwycają się pięknem Ziemi z kosmosu (wersja pierwotna DVD) albo oczekują pojawienia się wojska w pobliżu ruin Paryża (widać zrujnowane miasto i szczątki Wieży Eiffla - wersja reżyserska na Blu-ray).

Obsada:

Sigourney Weaver

Sigourney Weaver

Ripley
Winona Ryder

Winona Ryder

Call
Dominique Pinon

Dominique Pinon

Vriess
Ron Perlman

Ron Perlman

Johner
Gary Dourdan

Gary Dourdan

Christie
Michael Wincott

Michael Wincott

Elgyn
Kim Flowers

Kim Flowers

Hillard
Dan Hedaya

Dan Hedaya

Gen. Perez
J.E. Freeman

J.E. Freeman

Dr. Wren
Brad Dourif

Brad Dourif

Gediman
Raymond Cruz

Raymond Cruz

Distephano
Leland Orser

Leland Orser

Purvis
Carolyn Campbell

Carolyn Campbell

Anestozjolog
Marlene Bush

Marlene Bush

Naukowiec
David St. James

David St. James

Chirurg
Rodney Mitchell

Rodney Mitchell

Żołnierz W Rękawiczkach
Robert Faltisco

Robert Faltisco

Żołnierz Postrzelony W Hełm
David Rowe

David Rowe

Zamrożony Żołnierz
Garrett House

Garrett House

Żołnierz
Rod Damer

Rod Damer

Żołnierz
Mark Mansfield

Mark Mansfield

Żołnierz
Daniel Raymont

Daniel Raymont

Żołnierz
Cris D'Annunzio

Cris D'Annunzio

Żołnierz
Steven Gilborn

Steven Gilborn

"Ojciec" (głos)
Robert Bastens

Robert Bastens

Uśpiony
Rico Bueno

Rico Bueno

Uśpiony
Alex Lorre

Alex Lorre

Uśpiony
Ronald Ramessar

Ronald Ramessar

Uśpiony
Nicole Fellows

Nicole Fellows

Młoda Ripley
Tom Woodruff Jr.

Tom Woodruff Jr.

Obcy
Joan La Barbara

Joan La Barbara

Nowonarodzona (głos)
Archie Hahn

Archie Hahn

Nowonarodzony (głos)
Nito Larioza

Nito Larioza

Uśpiony (niewymieniony w czołówce)
Brad Martin

Brad Martin

Żołnierz zabity przez Johnera (niewymieniony w czołówce)
David Prior

David Prior

Obcy (niewymieniony w czołówce)
Nicholas Talone

Nicholas Talone

Żołnierz w kokonie (niewymieniony w czołówce)
Eddie Yansick

Eddie Yansick

Żołnierz (niewymieniony w czołówce)

Specyfikacja Techniczna

Runtime1 hr 49 min (109 min), 1 hr 56 min (116 min) (2003 Special Edition)
Sound MixDTS | Dolby Digital
ColorColor (Technicolor)
Aspect Ratio2.35 : 1
CameraAaton 35-III, Panavision Primo Lenses, Panavision Panaflex Platinum, Panavision Primo Lenses
LaboratoryDeLuxe, Hollywood (CA), USA (prints), Technicolor, Hollywood (CA), USA (also prints)
Film Length2,980 m (Sweden), 3,054 m
Negative Format35 mm (Kodak Vision 500T 5279, Eastman EXR 200T 5293)
Cinematographic ProcessSuper 35
Printed Film Format35 mm (anamorphic)

BBox

Ekipa Filmowa:

Dystrybutor:

Syrena EG


Ilustracja Muzyczna:

John Frizzell


Kostiumograf:

Bob Ringwood


Zdjęcia:

Darius Khondji


Montaż:

Hervé Schneid


Zobacz więcej

Wytwórnia:

Brandywine Productions, Twentieth Century Fox Film Corporation


Kierownik Castingu:

Richard Pagano


Scenograf:

Nigel Phelps


Dekoracje:

John M. Dwyer


Materiały do Scenariusza:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Dan O'Bannon(characters) and
Ronald Shusett(characters)
Joss Whedon(written by)

Kierownictwo Artystyczne:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Steve Coopersupervising art director (as Stephen Cooper)
Andrew Neskoromny

Charakteryzacje:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Alan D'Angeriohair designer
Linda DeVettamakeup artist: Ms. Weaver
Naomi Donnemakeup designer: Winona Ryder
Barry R. Kopermakeup department head
Paul Anthony Morrishair stylist
Bill Myermakeup artist
Jasen Joseph Sicakey hair stylist (as Jason Joseph Sica)
Mike Smithsonmakeup artist
John Dodsheadcast maker: Gary Dourdan (uncredited)
Jane Gallispecial makeup effects artist (uncredited)
Brian Piersonspecial makeup effects artist (uncredited)

producenci:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Bill Badalatoproducer
Gordon Carrollproducer
David Gilerproducer
Walter Hillproducer
Sigourney Weaverco-producer

Zarządzanie Produkcją:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Bill Badalatounit production manager
Billy Badalatoco-production supervisor
Bob Johnstonproduction supervisor
Gene Kozickiproduction manager

Drugi/Asystent Reżysera:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Mishka Cheykofirst assistant director (as Michel Cheyko)
Nancy Kingsecond assistant director
Jackie C. Leesecond second assistant director
Mark Oppenheimerfirst assistant director
Susan Walterassistant director
Timothy J. Lonsdalefirst assistant director: second unit (uncredited)
Pitofsecond unit director (uncredited)

Dział Artystyczny:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Michael Ardito Jr.labor foreman
Bill Boesassistant art director
Tony Bohorquezmodel maker
Andre Brizardartist: Dutruc
Dan Brodzikpainter (as 'Air Dan' Brodzik)
Eric Lloyd Brownillustrator (as Eric Brown)
Elijah Bryantset dresser
Jeffrey P. Buccacio Jr.sculptor
Marco A. Camposgeneral foreman
Marc Carodesign supervisor
Joseph H. Catmullforeman
John Chichesterset designer
Harrison Craigmodel maker
Mick Cukursset designer
Jeffrey Cupernellmodel maker
Seth Curlinmodel maker
Kenneth Davispaint gang boss
Marc Martin Del Camposet dresser
Robert E. Dennepaint supervisor
Sylvain Despretzconceptual artist
Ty Thinh Domodel maker
William K. Dolanlead man
Gregory Earlsstoryboard scanner
Jann K. Engelset designer
Richard Fernandezset designer
Emily Ferryproperty master
Xavier Fourmondartist: Dutruc
Andy Friendstoryboard artist
Joseph Frank Giorgiannipropmaker foreman
Brett Gollinassistant props
Niel Gonzalezassistant props
Donnie Grantdecorator painter
Johannis 'Freddie' Greveillustrator
Laura Grijalvalead painter
Mark Heardpaint gang boss
Rick Hilgnermodel maker
Patrick Hinklemodel maker
James Hoguepainter
A. Todd Hollandart department production assistant
Luis G. Hoyosset designer
Leigh-Alexandra Jacobassistant painter
Lawrence Jacobuccidecorator painter
Johnnie Jenkinsconstruction auditor
Dean B. Katzset dresser
Jim Keymodel maker
Steve Kochsculptor
Alex Kolasinskiartist: Dutruc
Gary B. Krakoff Jr.propmaker foreman
Gary A. Krakoffconstruction coordinator
Laure Lacroixartist: Dutruc
Allen Laffertypropmaker foreman
Mike Larrabeepainter
Jack Laspadalabor supervisor
Jeremie Lerouxartist: Dutruc
Randy Levymodel maker
Madeline Lewisassistant construction auditor
Ernest Lopezplasterer foreman
Jon Marsalapropmaker foreman (as John Marsala)
Jim Martinillustrator
Adolfo Martínez Pérezstoryboard artist
Ben Massi Jr.paint gang boss
Alain Micaelliartist: Dutruc
John A. Mileskistand-by painter (as John 'Jam' Mileski)
Robert T. Moralesmodel maker
Michelle Morganmodel maker
Andrew Murdockart department production assistant
H. Bruce Norrbomwelding foreman
Marc Paccosiartist: Dutruc
Michael R. Padillamodel maker
Logan Paynemodel maker
James Peattieconstruction coordinator
Joseph R. Pinkosset dresser
John Rogersmodel maker
Greg Sangerlead man
Louis Scadutoadditional texture map painter
Charles S. Serranopropmaker foreman
Maya Shimoguchiset designer
Scott Donald Shinklemodel maker (as Scott Shinkle)
Marty Slagledecorator painter
Penny Smartt-Judayart department coordinator
Mike Smithsonsculptor
Grant Sparksassistant paint supervisor
George Stokespropmaker foreman (as George Stokes Jr.)
Joy Taylorassistant property master
C.G. Waguespackart department production assistant
Roger Walcomodel maker
Steve Wangsculptor
Joshua Warneron-set dresser
James Waterhousemodel maker
Jerry Waxset dresser
Randall D. Wilkinsset designer (as Randall Wilkins)
Gregory Zemgalsset dresser (as Gregory A. Zemgals)
Salvador Anayaplaster foreman (uncredited)
Aprile Lanza Boettchermodel maker (uncredited)
John Bullardpropmaker (uncredited)
Mike Defeomodel supervisor (uncredited)
Tammy DeRuiterpainter (uncredited)
Dragon Dronetprops (uncredited)
Kon Iliovpropmaker gangboss (uncredited)
Malaki Kellerprop maker (uncredited) / propmaker (uncredited)
Scott Laffertygangboss (uncredited)
Scott MacLachlanproperty maker (uncredited)
G. Lynn Maughanpropmaker (uncredited)
Richard N. McGuiregangboss (uncredited)
Fred O'Connorpropmaker (uncredited)
Franklin T. Perrypropmaker (uncredited)
Todd Rexsculptor (uncredited)
Kenneth Sayersset dresser (uncredited)
Douglas J. Stewartpainter: alien effects (uncredited)

Dźwięk:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Paul Aptedassistant sound editor
James Ashwillfoley mixer
Craig Berkeysound effects editor
Steve Bowermanboom operator
Ted Caplanfoley editor
Blake R. Cornettassistant sound editor (as Blake Cornett)
John T. Cuccifoley artist
David Cunninghamsound recordist
Susan Dawesassistant sound editor (as Susan Shackelford)
Carmen Flores De Tanisassistant sound editor
Sean Garnhartsound effects editor
Richard Bryce Goodmansound mixer
Robin Haskinssound recordist
R.J. Kizeradr supervisor
Rick Klinere-recording mixer
Dave Kulczyckidialogue editor (as David Kulczycki)
Anne Laingassistant sound editor (as Anne M. Laing)
John A. Larsensupervising sound editor
Linda Lewfoley artist
Diane Linnadr recordist: Los Angeles
Harry B. Miller IIIdialogue editor
Douglas Murrayadr recordist: New York
Dan O'Connellfoley artist
Greg Orloffadditional sound mixer
Lauren Palmeradr editor
Kevin E. Pattersoncable person
Steve F. Pricesound production assistant
Roy Seegerfirst assistant sound editor
Leslie Shatzre-recording mixer / sound designer
Greg Steeleadr mixer: Los Angeles
Donald Sylvesterfoley supervisor
Tami Treadwelladr recordist: Los Angeles
Paul Urmsonsound effects designer
Gregory H. Watkinsre-recording mixer
Jay Wilkinsonsound effects editor
Paul J. Zydeladr mixer: New York (as Paul Zydel)
Fred Peck IIIsound re-recordist (uncredited)

Efekty Specjalne:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Eric Allardspecial effects coordinator
Tony Allardspecial effects technician (as George 'Tony' Allard)
Kim Baileyspecial effects graphics
Thomas Baumannspecial effects technician
Brent W. Bellspecial effects technician
Gary F. Bentleyspecial effects foreman (as Gary Bentley)
Chris Brenczewskispecial effects technician
Michael A. Critesspecial effects technician
Chris Cunninghamcharacter designer
Sam De La Torrespecial effects technician
Michael Del Geniospecial effects foreman
Bruce Devanspecial effects producer
Darryl B. Dodsonspecial effects technician
Yuri Eversonproject coordinator: Amalgamated Dynamics
Steve Frakesproject coordinator: Amalgamated Dynamics
Jim Girchspecial effects foreman
Morgan Guynesspecial effects technician
Geraldine Hofstatterspecial effects office coordinator
Robert Hutchinspyrotechnician
Frank Iudicaspecial effects technician
Nick Karasspecial effects technician (as Nick L. Karas)
Douglas D. Kelleyassistant to special effects coordinator
Dan Kellyspecial effects technician
Gary L. Kingspecial effects technician (as Gary King)
Sam P. La Fataspecial effects technician
Robert Loftinspecial effects technician
Salvy Malekispecial effects assistant office coordinator
Caius Manspecial effects technician
Al Marangonispecial effects technician
Scott D. Mattsonspecial effects assistant office coordinator
Sid McGeespecial effects technician
Louie R. Molinaspecial effects technician
Karen Orlijanspecial effects technician
Mark A. Ramagespecial effects technician
Sabine Reckendorfspecial effects technician
Eugene P. Rizzardispecial effects technician (as Gene Rizzardi)
Andy Schonebergproject coordinator: Amalgamated Dynamics
Martin Simonspecial effects technician
Joe Viskocilpyrotechnics supervisor (as Joseph Viskocil)
Andy Wederspecial effects foreman
David Benekespecial effects crew (uncredited)
Gary D. Bierendspecial effects foreman (uncredited)
Enrique Bilslandcreature mechanical designer (uncredited)
Joanne Bloomfieldfabricator: Amalgamated Dynamics (uncredited)
Darin Bouyssoumold technician: Amalgamated Dynamics (uncredited)
Tom Cegliaspecial effects foreman (uncredited)
Michael Dudleymold maker (uncredited)
Steve Finkprosthetics technician (uncredited)
Jason Gromanspecial effects assistant (uncredited)
Karin Hansonspecial effects hair (uncredited)
Richard L. Hillset coordinator (uncredited)
Grady Holderlab technician: Amalgamated Dynamics (uncredited)
Timothy Huizingmold maker (uncredited)
William Huntleyspecial effects technician (uncredited)
Steve Kochsculptor: Amalgamated Dynamics Inc. (uncredited)
Julian Ledgercreature effects: Queen Alien fabrication (uncredited)
Arthur Leeconceptual illustrator: Amalgamated Dynamics Inc. (uncredited)
Mike Menzelspecial effects technician (uncredited)
Robert Millerfabricator (uncredited)
David W. Moshersculptor (uncredited)
Steve Newburnlaboratory technician: Amalgamated Dynamics Inc. (uncredited)
Andy Schonebergpuppeteer/project coordinator: Amalgamated Dynamics (uncredited)
Brett Sternfabricator and painter: All Effects (uncredited)
Douglas J. Stewartspecial makeup and effects (uncredited)
Robert G. Willardspecial effects foreman (uncredited)

Efekty Wizualne:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Steve Alessivisual effects grip (as Steve 'Da Jag' Alessi)
Fritz Archerdigital effects editor
Michael Avalosminiature effects production assistant
Eileen Beepre-visualization
Christophe BelenaI/O technician
Laurent Ben-Mimoundigital matte painter
Rhett Bennettdigital effects artist (as Rhett Bennatt)
Mike Bienstockmotion control operator
Sebastian Bilbaocomputer graphics artist: Duboi / pre-visualizor: 20th Century Fox
Mark 'Boylee' Boylevisual effects second assistant camera (as Boylee)
Stephen Brandpre-visualization
Mark A. Brownchief technologist: VIFX
Mike Burnsvisual effects best boy grip (as Michael J. Burns)
Joel Bystromminiature effects grip
Alain Carsouxcompositing supervisor
David S. Castanedamotion control coordinator
Christian Clarkevisual effects set production assistant
Barry Clintminiature effects grip
Brent O. Coertminiature effects assistant coordinator
Keith Colleaminiature effects video assist operator / on-set assist editor: special visual effects unit
David CollierProduction Assistant
Leah Cultonvisual effects editorial production assistant
John Deckerdigital artist (2003 special edition DVD)
Mike Defeomodeler
Steve Dellersondigital coordinator
Portia Digiovanniminiature effects assistant camera
François DupuyI/O technician
Gus Duronmedia coordinator
Antoine Durrdigital supervisor
Thomas Duvalcompositing supervisor
Ted Eachusminiature effects grip
Benjamin Edelbergmodel maker
Seth Edelsteinsecond assistant director: visual effects
David Esneaultdigital effects artist
Martha Fayminiature effects gaffer
Matthew Ferrovisual effects producer
Rick Fichterminiature effects director of photography (as Big Harry Fichter) / miniature effects director of photography (as Little Mary Fichter) / special effects director of photography
Bob Fieldvisual effects gaffer
Adam Francisminiature effects camera production assistant
Meg Freemandigital painter
Bob Froehligmanager of systems
Shannon Blake Gansvisual effects executive producer: Hunter/Gratzner Industries Inc.
Art Garciavisual effects grip
Gary Georgescanning department manager
Mike Gerzevitzvisual effects electrician
Laney Gradusdigital effects production manager
Matthew Gratznerart director: Hunter/Gratzner Industries, Inc. / miniature fabricator / miniature supervisor: Hunter/Gratzner Industries, Inc.
Scott Gravesvisual effects best boy
Jeffrey B. Greggminiature effects grip
Joseph Grossbergvisual effects consultant
Wendy Grossbergvisual effects assistant production coordinator
Rick Groverminiature effects best boy grip
David Gutmandigital compositor
Conrad W. Hallvisual effects director of photography
Celia Hallquistminiature effects coordinator
Adrienne Hamalian-Mangineminiature effects script supervisor
Thane Hawkinsdigital effects artist
Jenny Haynesrequisitions
Robert Heinevisual effects first assistant camera (as Robert J. Heine)
Chad J. Hellmuthminiature effects production assistant
Erik Henryvisual effects supervisor
Fred Henssensvisual effects office production assistant
Richard E. Hollandervisual effects supervisor (as Richard Hollander)
Ian Hunterminiature consultant / miniature fabricator
David Janssenminiature effects assistant camera
Amy Jupiterexecutive digital effects producer: Blue Sky Studios (as Amy J. Jupiter)
David Kagenminiature effects electrician
Gary Kangrgavisual effects grip
Christian J. Killingsworthvisual effects electrician
Hilary Klymminiature effects key grip
Lisa Knaggsproducer: Hunter/Gratzner
Mitch Kopelmandigital effects supervisor
Michael La Fave3D digital artist
Cindy Lagerstromvisual effects electrician
Bruno Le ProvostCGI artist
Robert Leveenassistant director: visual effects
Chris Lewisvisual effects electrician
Joe Lewismotion control supervisor
Carlyle O. Livingston IIforeman: Hunter/Gratzner Industries, Inc.
Adam Lovellcrew chief: miniatures fabrication (as Adam C. Lovell)
Theresa Lynchvisual effects assistant production coordinator
Brad Manheimvisual effects office production assistant
Karine MarchandouI/O supervisor
Kristine McPhersonvisual effects assistant editor
Scott Medcalfminiature effects best boy electric (as Scott 'Scooter' Medcalf)
David V. Meidigital paint artist (as David Mei)
Zeke Moralesmedia coordinator
Cecilia Mourotoscoping
Mark Mullinsmotion control crew
Craig Newmandigital department manager
Martin Novembervisual effects editor (as Marty November)
Michael O'Brienmotion control rigger
Nick Panagos3D digital artist
Eric Parkerminiature effects electrician (as Eric A. Parker)
Arnaud Peinyvisual effects
Chris Pemberanimator: Frantic Films (2003 special version)
Raymond M. Perosivisual effects dolly grip (as Raymond 'Campa' Perosi)
Scot Petitclercvisual effects first assistant "b" camera
Pitofvisual effects supervisor
Robert A. Prestonvisual effects key grip
Michelle Reinerdigital imaging
Nicolas ReyCGI artist
Christina Reyescomputer graphics production assistant
John Rileyvisual effects set production assistant
Steve Rosenbluthmotion control crew
Danny Rubiominiature effects assistant supervisor
Nancy Rushlowminiature effects production supervisor
Scott Schneidermodel crew chief
Leslie Schordigital effects coordinator
Christopher Scollarddigital effects producer
Kerry Sheavisual effects production coordinator
John Siczewiczsenior digital artist: Blue Sky Studios
Antoine Simkinevisual effects executive producer: Duboi
Paul Sklarminiature effects set medic
Lauren Smithvisual effects coordinator
Derek Spearsdigital fireman (as Derek T. Spears)
Danielle Stewartminiature effects production assistant
Steven Strongminiature effects electrician
Steve Switajmotion control engineer
Miguel Sánchezminiature effects electrician
Joe 'Tater' Tatevisual effects grip
Frank Tobinvisual effects best boy
Rick Tschudinvisual effects first assistants camera
Edouard Valtonproducer: Duboi
Theo Vandernoot3D digital artist: VIFX
Jean-Marie Vivesdigital matte painter
Alexander G. Wattsstand-by model maker
Robert Weissvisual effects office production assistant
Anthony Widmervisual effects grip
Darrell Woodardassistant director: visual effects
Susan Zwermanvisual effects producer
Matt Broeskalead matchmove artist: Frantic Films (2003 special version) (uncredited)
Grady CoferInferno artist (uncredited)
Shaun Cusickmodeler (uncredited)
Richard Davenportcamera assistant: visual effects unit (uncredited)
Mark Edwardsfilm I/O (uncredited)
David Foggmotion control (uncredited)
O.T. Hightvisual effects artist (uncredited)
Alexander Levensonmodeler (uncredited)
Ralph Maierscomposite supervisor: Digital Magic (uncredited)
Jason OrtenbergInferno artist (uncredited)
Thomas Quinnmechanical effects lead (uncredited)
David Robertmodel maker (uncredited)
Rich Thorneproduction executive (uncredited)
Erik von Wodtkeminiature effects production assistant (uncredited)
Dan Weeksproduction programmer: Blue Sky Studios (uncredited)
Leon Xiaochief systems administrator (uncredited)

Kaskaderzy/Dublerzy:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Lesley Aletterstunts
Todd Bryantstunts
Mark Chadwickstunts
Edward Connastunts (as Eddie Conna)
Jani D. Davisstunts (as Jani Davis)
Mark De Alessandrostunts
Brian Kula Fungpersonal stunt trainer to Ms. Weaver
Randall Huberstunts
Kent W. Luttrellstunt rigger
Brad Martinstunts
David Brian Martinstunts
Nigel Miguelstunts (as Nigel P. Miguel)
Dorenda Moorestunts
Chris O'Harastunts (as Christopher R. O'Hare)
Vladimir Orlovstunts
Ernie F. Orsattistunt coordinator (as Ernie Orsatti)
Noon Orsattistunts
Mary Petersstunts
Tracy Phillipsstunts
Christina Ritzistunts (as Christina Fetters)
Gregg Sargeantstunts
Keith Shindollstunts (as Keith Sindoll)
Tony Snegoffstunts
Chad Stahelskistunts
Jose L. Vasquezstunts
William Washingtonstunts
Eddie Yansickstunts
Dorenda Moralesstunts (uncredited)
Mary Petersstunt double: Sigourney Weaver (uncredited)
Theresa Pinkstunts (uncredited)
Chad Stahelskistunt double: Michael Wincott (uncredited)
William Washingtonstunt double: Gary Dourdan (uncredited)

Obluga Techniczna:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Michael Alexonisbest boy grip
Michael Arvanitisbest boy electric (as Michael S. Arvanitis)
Mark Ballentinerigging best boy electric
Huston Beaumontrigging best boy grip
Philippe Carr-Forsteradditional camera operator (as Phil Carr-Forster)
Gary S. Christiebest boy grip (as Gary Christie)
Peter Davidianrigging gaffer
Kenny Daviscompany grip
David EmmerichsSteadicam operator / additional camera operator
Michael Ferrisadditional underwater camera operator
Anna Foersterpyrotechnics director of photography
Chris Francoelectrician (as Chris 'Julio' Franco)
Steve Gallowayplayback and video assist
Ákos Gulyáscamera intern
Conrad W. Hallcamera operator: "a" camera
R. Dana Harlowcompany grip
Dan Kernselectrician
Dana Kroegercamera loader (as Dana S. Kroeger)
Michael Lambertelectrician (as Michael B. Lambert)
Bob Leiteltrigging key grip
William T. McKanebest boy electric
Jason Newtoncompany grip
Michael C. Pricecompany grip
Cynthia Pusheckunderwater first assistant camera
C. Alan Rawlinskey grip
Paul Rawsonvideo assist operator
Pete Romanounderwater director of photography
Amy Schulenbergunderwater second assistant camera (as Amy E. Schulenberg)
Christian Silvercompany grip
Don Steinbergsecond assistant camera (as Donny Steinberg)
Chris Strongchief lighting technician
Wayne Stroudcompany grip
C. Ashley Sudgedolly grip (as Charles Ashley Sudge)
Suzanne Tennerunit photographer
Carlos M. Torreselectrician
Zoran Veselicfirst assistant camera
Michael Waldenvideo assist operator
Monty Woodardelectrician
Erin Franklynconstruction first company grip (uncredited)
Adam Glickset lighting technician (uncredited)
Scott Gravesbest boy electric (uncredited)
Michael Guthriekey grip: underwater unit (uncredited)
Kris Holmeselectrician (uncredited)
Jeb Johenningdigital video assist operator (uncredited)
Marcos O. Lopezadditional second assistant camera: "b" camera (uncredited)
Robin Melhuishassistant camera: "b" camera (uncredited)
Arnold Petersoncamera operator: motion control (uncredited)
Gary Starkdimmer board operator (uncredited)
Jeffrey Ray Strongelectrician (uncredited)
Bradley Traverassistant camera (uncredited)
Sam Urdankstill photographer: "b" camera, additional photography (uncredited) / still photographer: additional photography (uncredited)
Chris Wagganervideo assist operator (uncredited)
Chuck Whelanadditional second assistant camera (uncredited)
Greg Whiteside24 frame video operator (uncredited)

Animacje:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Nina Bafaroanimator
George Bernotamechanical designer
Evan Brainardmechanical designer
James Bresnahananimator
Wei-Ling Changanimator
Chris Cunninghamcharacter designer (as Chris Halls)
Doug Dooleyanimator
Michael Eringistechnical animator
Hiroshi 'Kan' Ikeuchimechanical designer
John Lundbergmechanical designer
Eric Penderprocedural animation development
Jordu Schellcharacter designer
Jesse Sugarmananimator
Steve Talkowskianimator

Casting:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Eyde Belascocasting associate
Bill Danceextras casting
Terri Douglasadr voice casting
Terrence Harriscasting associate / extras casting
Bill Marinellaextras casting associate

Transport:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Tom Marshalltransportation captain (as Tommy Marshall)
Dave Roblingtransportation coordinator (as David Robling)
Skip Wilsontransportation captain
James G. Brilldriver (uncredited)

Muzyka:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Pete Anthonyorchestrator
Jeff Atmajianorchestrator
Frank Bennettorchestrator
Elin Carlsonchorus
Mark Crossmusic co-producer
Brad Dechterorchestrator
Sandy DeCrescentorchestra contractor
Robert Elhaiorchestrator
Lisa Jaimeassistant music editor
Artie Kaneconductor
Don Nemitzorchestrator
Bobbi Pagevocal conductor
Dennis S. Sandsscore mixer (as Dennis Sands)
Abby Treloggenmusic editor
Tom Boydmusician: oboe soloist (uncredited)
James Thatchermusician: French horn (uncredited)
Matt Walkermusic executive (uncredited)

Edycja Materiałów:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
James Andrykowskifirst assistant editor
Gary Burrittnegative cutter
Jeffrey Harlackersecond assistant editor
Yvan Lucascolor consultant
Robert Mendozapost-production assistant
Alex Nikolictvc editor: Yugoslavia
David Orrcolor timer
Greg Parsonsassistant editor: avid
Liza Sullivanassistant editor

Garderoba:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Paul Deluccacostumer
Ed Fincherkey costumer
Cathy Hillcostumer
Jennifer Morrison Holyfieldcostumer
Katina Le Kerrcostumer (as Katina Kerr)
David Rawleycostume supervisor
Claudia Wickcostumer

Pozostała Ekipa:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Rachel Aberlyunit publicist
Steve Austin24 frame video supervisor
Rick Bacapayroll accountant
Eileen Beesupervisor
Susan J. Bonno-Bucknerassistant accountant
Gregory Brauerintern
Laurent Buffioffice production assistant
Steve Buscainolaboratory technician
Sylvie Capronadministrative supporter
Nik E. Careylaboratory technician (as Nik Carey)
Jan Carleeproject creative supervisor
Laurent Clavierresearch and development
Stephanie Claxtonassistant accountant
Bernadette Colominelocal support
Karen Cowanassistant accountant
Barbara Crowfirst assistant accountant
Pamela Cveticaninlaboratory technician
Zach Cveticaninlaboratory technician
Stephane Deverlyresearch and development
Robb Earnestproduction secretary
Josh Einsohnon-set production assistant (as Joshua Einsohn)
Rod P.I. Francisdive master
Marion Frelattravel arrangements
Carlos Garciacaterer
H.R. Gigeroriginal alien designer
Nancy Gilmourinterpreter to Mr. Jeunet
Marci Graberassistant accountant
Richard Grantauricle digital timings
Wade Hagenassistant accountant
Rip Hampton O'Neilhead of technology
James Hiraharamechanical crew
Jesse Hollandertechnical assistant
Chia-Chi Hucoordinator
Mark Johnsonmechanical crew
Kathy McDonald Jonesassistant production coordinator
Karen Keenerlaboratory technician
Shannon Kennyscript supervisor (as Shannon E. Kenny)
Luke Khanlianqueen alien mechanical designer
Mike Kloslaser effects
Steve Kuzelalaboratory technician
Tim Lamproseset medic
Timothy Leachlaboratory technician
Jonathan Leaheyalien atmospherics
David S. Leongtrainer: Ms. Weaver
Louis Leterrieron-set production assistant
Gil Levinemechanical engineer
Alex 'Little Al' Lorenzanalaboratory technician
F. Cameron MacRaeassociate to producer
Bernard Maltavernepresident: Duboi
Rocco Marraon-set production assistant (as Rocco J. Marra)
Ivan Martin del Campoproduction secretary
Tony Matijevichlaboratory technician
David McKimmieoffice production assistant
Sandra Ann Millerassistant: Ms. Ryder (as Sandra Miller)
Abdou Moustachiraccountant
Christopher Nealytechnical advisor: underwater unit
Sophie Nekifinancial manager
Terrie Nettlesaccounting production assistant
Steve Neuvenheimassistant accountant
Ken Niederbaumeralien effects / laboratory technician
Chris Nitzon-set production assistant
David Penikasnewborn mechanical face designer
Christine Perninassistant: Mr. Jeunet
David Perteetlaboratory technician
Paul Pistorepuppeteer
Cynthia Quanproduction accountant
Ramdamvisa support
Sandra Ricardin/out technician
Jerry Rightmerbrainstorm operator
Eric Riveracraft service
Sol Riveracraft service
Mary Robbinsproduction associate
Stephanie Sainon-set production assistant
Barbara Schenklocal support
Ben Schoentitles coordinator
Andy Schonebergproject coordinator: Amalgamated Dynamics Inc.
Michele Shortoffice production assistant
Laure Stichelbautproduction supporter
Dale Tanguaymechanical engineer
Aaron Tricheon-set production assistant
Olivier Tubachresearch and development
Aruna Villiersconsultant to Mr. Jeunet
Mark Viniellolaboratory technician
Ryan Wardaoffice production assistant (as Ryan Nathaniel Warda)
Chris Wedgecreative supervisor
Garth Winklesslaboratory technician
Julie M. Andersonproduction coordinator (uncredited)
Melissa Bindertextile artist (uncredited)
Doug Byersfixture foreman (uncredited)
Sarah Catizonemedic: set -day player, as Sarah Oliver (uncredited)
Sylvie Chesneauscript supervisor (uncredited)
Raechel Donahuevoice artist (uncredited)
Tara Foranpost payroll accountant (uncredited)
Steven L. Franklincraft service (uncredited)
Joe Hartwick Jr.studio accountant (uncredited)
Jeff Himmelpuppeteer (uncredited)
Sheila A. Houseproduction assistant (uncredited)
Christine Papalexispuppeteer (uncredited)
Todd Jameson Saetteleproduction assistant (uncredited)
Julieann Snowstudio accountant (uncredited)
Melodee Spevackadr voice (uncredited)
Aron Warnerproduction executive (uncredited)

Współpracujemy z:

KARTA BIBLIOTECZNA

BIBLIOTECZKA

  • Załóż swoje konto
  • Karta Do Kultury

    Jeżeli zalogujesz się na swoje konto, będziesz mógł bezpłatnie:
    *obserwować pozycje wydawnicze, promocje oraz oferty specjalne
    *dodawać je do ulubionych
    *polecać innym czytelnikom
    *odradzać produkty, po które więcej nie sięgniesz
    *listować pozycje, które posiadasz
    *oznaczać pozycje przeczytane/obejrzane
    Jeżeli nie masz konta, zarejestruj się, zapraszamy do rejestracji!