Wersja dla osób niedowidzącychWersja dla osób niedowidzących

Czarny Łabędź

Black Swan

Reżyser: Darren Aronofsky

Scenariusz: Andres Heinz, Mark Heyman

Gatunek: Dramat,Thriller

Nagrody: Wygrał 1 Oscara. Oraz 91 Wygranych & 257 Nominacji.

Premiera: 2010-09-01

Premiera w Polsce: 2011-01-21

Kraj: USA

Język: Angielski | Francuski | Włoski

Budżet: $13,000,000

Zarobił: $106,952,327

Na Podstawie: Andres Heinz (materiały do scenariusza, historia)

Zarys fabuły

Portman jako Nina, niesamowicie utalentowana, lecz groźnie niestabilna psychicznie balerina u progu sławy. Doprowadzona do granic wytrzymałości psychicznej i fizycznej przez dyrektora artystycznego (Vincent Cassel) i świadomość zagrożenia, które stanowi jej rywalka (Mila Kunis), Nina zatraca granice pomiędzy fikcją, a rzeczywistością. Wraz z rosnącą presją, obsesje Niny wymykają się spod kontroli przenosząc ją w świat koszmarnych wizji, które zagrażają nie tylko jej psychice, lecz także jej życiu.

Recenzja


Agniecha


Rzadko, któremu reżyserowi udaje się stworzyć świat pełen szaleństwa oraz obsesji, który jednocześnie byłby na tyle przejmujący, że widz na długo nie może zapomnieć o emocjach jakie przeżył w trakcie oglądania filmu. Darren Aronofsky idealnie łączy wszystkie te elementy w swoich produkcjach, które pozostają oryginalne i traumatyczne. Bez względu na to czy opowiada o historii uzależnienia od narkotyków, czy też obłąkańczej próby pogodzenia się z chorobą bliskiej osoby, w każdym z tych filmów udaje mu się stworzyć idealną bazę, którą rozwija w zaskakujących i zatrważających kierunkach. Nie inaczej jest z jego najnowszym filmem „Czarny łabędź", którym nie tylko udaje mu się widza zaskoczyć, ale przede wszystkim zauroczyć opowieścią o obsesyjnej chęci osiągnięcia perfekcji.

Akcja filmu toczy się wokół premiery odświeżonej wersji klasycznego baletu „Jezioro łabędzie". Jego reżyser- Thomas (Vincent Cassel), aby wprowadzić swoją nową wizję w życie rezygnuje z zatrudniania Beth (Winona Ryder) i pozwala jej odejść na emeryturę. Rozpoczyna się casting do najważniejszej roli, bowiem Thomas chce, aby primabalerina zatańczyła nie tylko rolę Białego łabędzia, ale także bliźniaczego jej Czarnego łabędzia. Główną pretendentką do owej roli wydaje się być Nina (Natalie Portman), która od wielu lat pracuje nad układem chcąc doprowadzić go do perfekcji. Thomas dostrzega jej starania, ale oczekuje, że dziewczyna całkowicie zatraci się w tańcu i autentycznie stanie się odgrywaną postacią. To powoduje, że Nina wpada w obsesję zostania jeszcze lepszą tancerką, w szczególności, że o rolę stara się także żywiołowa i uwodzicielska Lily (Mila Kunis), która wydaje się zrobić wszystko, aby osiągnąć swój cel.

Początkowo fabuła „Czarnego łabędzia" nie wydaje się być aż tak skomplikowana czy też złożona. Jednakże wraz z każdą minutą widz zaczyna się zastanawiać o co właściwie chodzi. Ludzie, którzy nie znają twórczości Aronofskiego będą uważać, że jest to kolejna nudna produkcja opowiadająca historię o balecie, a czy nie ma nic nudniejszego od tego? Okazuje się, że dobrze opowiedziana historia potrafi być naprawdę fascynująca. Ze swoim umysłem Aronofsky mógłby nawet stworzyć film o wyścigu żółwia ze ślimakiem a i tak byłby to film niezwykły pod każdym względem. Bardzo sprawnie łączy w filmie miłość do baletu, a także jego niekwestionowane piękno wraz z obsesją dążenia do doskonałości. Przede wszystkim jednak film jest o tym jakimi prawami rządzi się świat baletu, a także tym do czego tak naprawdę zdolna jest baletnica, aby zatańczyć upragnioną rolę w przedstawieniu. Mówi się nawet, że są w stanie zabić, aby zdobyć rolę i w tym też właśnie kierunku poszli scenarzyści. Jednakże później zaczynają robić widzowi wodę z mózgu, gdyż trudno jest odróżnić prawdę od szaleństwa głównej bohaterki. Wiele jest takich scen, na które człowiek patrzy i nie może uwierzyć własnym oczom, a później okazuje się, że jego obawy nie były takie całkiem bezpodstawne. Najwięcej emocji skumulowanych jest na samym końcu kiedy to już widz dowiaduje się prawdy i z trwogą ogląda rozwój sytuacji. A zakończenie... lepszego zakończenia dla tego filmu nie da się wymyśleć. Jest tak perfekcyjne, że nic więcej nie trzeba na ten temat mówić.
Najtrudniejszym zadaniem w filmie, zarówno dla twórców jak i głównej bohaterki, było z pewnością wyodrębnienie dwóch skrajnych osobowości, aby jedna osoba była Białym łabędziem i Czarnym. Twórcy nawet pod tym względem poradzili sobie perfekcyjnie. Dosłownie podzielili jedną postać i dosłownie przywdziali jej postać Czarnego łabędzia. Z jednej strony było to posunięcie ryzykowne, gdyż nie każdemu może ono przypaść do gustu, jednakże z drugiej strony Ci, którzy doceniają takie rzeczy będą wniebowzięci. Było to także duże wyzwanie dla aktorki, gdyż nie każdemu udaje się perfekcyjnie zagrać dwie różne osobowości.

„Jezioro łabędzie" jest znanym i historycznym już baletem, który doczekał się wielu obróbek. Stworzenie go podstawą filmu fabularnego okazało się wyśmienitym pomysłem i dało spore pole do popisu wszelkiego rodzaju specjalistom. Nie tylko wizażystom, specjalistom od efektów specjalnych, ale przede wszystkim kostiumologom, choreografom i muzykom. Nie trzeba mówić, że stroje baletnic nie są zbytnio skomplikowane do wykonania, jednakże te stworzone przez Amy Westcott są zachwycające i idealnie podkreślają charakter każdej granej postaci. Aronofsky dostrzega piękno w balecie i w ogóle w tańcu widząc w nim poezję ciała. Dlatego zaangażował do filmu grupę baletową Benjamina Millepieda – choreografa i tancerza New York City Balet, która zatańczyła w filmie a sam baletmistrz stworzył choreografię do filmu, co było debiutem w jego karierze. Miał on stworzyć oryginalną i świeżą choreografię na najwyższym poziomie, ale też niezbyt skomplikowanym, aby mogły zatańczyć go aktorki grające w filmie. Całkowicie mu się to udało, gdyż jego choreografia czarowała, a aktorki... wyglądały jak profesjonalistki. Do tradycyjnych kompozycji Piotra Czajkowskiego wykorzystywanych w balecie „Jezioro łabędzie" dołożono także muzykę Clinta Mansella („Zapaśnik"), która towarzyszyła pozostałej części filmu niezwiązanej z „Jeziorem łabędzim". O główną rolę w filmie ubiegała się Rachel Weisz, która niestety jej nie dostała. Jej miejsce zajęła Natalie Portman, która poświęciła mnóstwo czasu na przygotowania do filmu. Już na rok przed rozpoczęciem zdjęć Portman podjęła kurs baletu. To pomogło jej w partiach tanecznych, ale sprawę ułatwiał także fakt, że tańczyła już, gdy była dzieckiem. Dzielnie trenowała pod okiem najlepszych tancerzy, a niekiedy nawet przepracowywała się. Dzięki temu jeszcze lepiej zagrała w filmie, nawet pomimo złamanego żebra, które odchorowywała przez większość zdjęć. Nie tylko to świadczy o profesjonalizmie tej aktorki. Wypadła ona niezwykle wiarygodnie i bez większego trudu udało jej się przedstawić zarówno rolę Białego, jak i Czarnego łabędzia. Natalie już została uhonorowana Złotym Globem za tą rolę. Na gali pojawiła się w zaawansowanej ciąży. Czas pokaże, czy na rozdaniu Oscarów się pojawi i czy odbierze statuetkę, która – według mnie, należy jej się bezapelacyjnie. Na ekranie towarzyszyła jej Mila Kunis, która grała zarówno jej rywalkę, jak i przyjaciółkę. Ona także musiała nauczyć się układu i pomimo tego, że choreograf starał się podkreślić jej zalety to i tak Kunis tańczyła przepięknie. Wokół jej postaci było dużo szumu w filmie i dziwnie toczyły się jej losy, ale chyba właśnie ta jej mroczna strona najlepiej jej wychodziła w filmie. Oprócz Portman i Kunis, na ekranie zobaczyć mogliśmy także Vincenta Cassella, a także Winonę Ryder.

„Czarny łabędź" jest filmem, o którym długo się będzie wspominać. Łączy w sobie piękno baletu i szaleństwo. Porusza nie tylko problemowe relacje z matką, czy tematykę kobiecej seksualności. Zachwyca przede wszystkim oprawą i to nie tylko muzyczną, czy taneczną. Klasyczny balet w oryginalnym wydaniu, z nowymi pomysłami. Film, który wywołuje sporo emocji w widzu i komplikuje jego tok rozumowania. Nie podaje na talerzu oczywistych rozwiązań, od pierwszej do ostatniej minuty skupia na sobie uwagę widza, a zakończeniem idealnie podkreśla piękno całego filmu.

QT


Tak mrocznej...mrocznego filmu nie widziałem od...nie pamiętam kiedy. Jedno jest pewne, w opisach przeżyć psychicznych bohaterów Darren Aronofsky jest niezrównany.
Najlepsze u Aronofsky'iego jest zawsze aktorstwo, mega realistyczne, wspaniale wyważone i dawkowane, w rozsądnych dozach. Tak by pod koniec osiągnąć swe apogeum. Tak było z Jaredem Leto, Ellen Burstyn (Requiem dla snu), Mickeyem Rourke(Zapaśnik) i tak też jest w przypadku Natalie Portman. Natalie ma już Złoty Glob za tę rolę i w wyścigu po Oskara, nie jest wcale na straconej pozycji. Do tego piękne ujęcia operatora Matthew Libatique'a z którym Darren stale współpracuje. Te kadry jak to ja nazywam: „ujęcia TPP". Gdzie kamera podąża za bohaterem, jest za jego plecami, ale troszkę z boku. Co jakiś czas kamera robi obrót wokół naszego bohatera, by pokazać środowisko w którym się obraca.

Obsada to kolejny strzał w 10. Apodyktyczny nauczyciel baletu Vincent Cassel, przebrzmiała gwiazda baletu- Winona Ryder oraz Mila Kunis jako koleżanka Natalie Portman z baletu. Natalie gra Ninę: doskonałą (i nieśmiałą) tancerkę, lecz tylko dzięki swej wytężonej pracy, mniej dzięki talentowi.
Nieoczekiwanie dostaje ważną role w inscenizacji Jeziora Łabędziego. Dostaje trudną podwójną rolę: białego i czarnego łabędzia.
Nina radzi sobie z rolą białego ptaszyska, natomiast czarny łabędź sprawia jej trudności. Leroy jej nauczyciel uwodzi ją, by obudzić w zahamowanej dziewczynie odpowiednie uczucia. Sprawy się komplikują się wraz z pojawieniem nowej osoby w zespole: atrakcyjnej i pewnej siebie manipulatorki Lily (Mila Kunis).
Bezgraniczne poświęcenie się powierzonej podwójnej roli i objawy totalnego ześwirowania, połączone scenami rodem z horroru dają ciekawy efekt. Aronofsky nawiązuje tym filmem także do trzech idei kina. Do aktorskiej metody, według której grać postać to znaczy stać się nią. Do Psychoanalizy. Po trzecie zaś do znanej głównie z filmów klasy C,D...Z konwencji, w której kobieta jest albo niewinną jak św. Agnieszka dziewicą, albo zasługującą na śmierć suką.

Portman pod koniec filmu tworzy przerażającą rolę, jej gra kontrastami, namiętność i oziębłość, halucynacje, to wszystko sprawia, że wsiąkam w film, tak, że zapominam o bożym świecie. W całym obrazie jest tyle pięknych scen, że możnaby nimi obdzielić pół tuzina polskich „arcydzieł". Końcówka jest całkiem niezła i gdyby jeszcze trochę rozbudować fabułę wyszedłby majstersztyk. Tak mamy bardzo dobry film, z troszkę pretensjonalnym zakończeniem. Mimo to warto. Polecam.

Każdy film ma jakąś wartość...


Zdjęcia:

Ciekawostki:

Role

Rachel Weisz miała zagrać postać Niny, w którą ostatecznie wcieliła się Natalie Portman.


Do roli Lily kandydowały Eva Green, Rachel McAdams, Emily Blunt i Blake Lively. Ostatecznie zagrała ją Mila Kunis.


Natalie Portman przygotowując się do roli Niny zaczęła trenować balet rok przed rozpoczęciem zdjęć do filmu.


Meryl Streep była brana pod uwagę do zagrania roli matki Niny - Eriki.


Przygotowując się do roli Niny, Natalie Portman zrzuciła 20 funtów (ponad 9 kg) wagi, by wcielić się w balerinę.


Natalie Portman wykonywała samodzielnie niektóre sekwencje baletu, ale w wielu ujęciach dublowały ją profesjonalne baleriny Sarah Lane i Kimberly Prosa. Zastępowały one aktorkę, w scenach gdzie należało wykonywać trudniejsze elementy tańca (m. in. fouetté czy pique turn) oraz w momentach, które filmowały nogi i stopy głównej bohaterki. Ponadto, w niektórych ujęciach głowa Portman została cyfrowo naniesiona na ciało Sarah Lane.


W niektórych scenach tańca Milę Kunis dublowała profesjonalna balerina, Maria Ricetto.


Parker Posey była bardzo poważnie brana pod uwagę do zagrania roli Beth Macintyre, lecz Darren Aronofsky zdecydował się zaangażować Winonę Ryder.


Mila Kunis specjalnie do roli w filmie zrzuciła 10 kg.

Miejsca

Zdjęcia do filmu zrealizowano w Nowym Jorku i Purchase (Nowy Jork, USA).

Inne

Pierwotnie planowano osadzenie fabuły filmu w Paryżu, a nakręcenie w Budapeszcie, ale pomysł porzucono ze względów budżetowych i twórczych.


Ścieżka dźwiękowa, skomponowana przez Clinta Mansella to wariacja na temat "Jeziora Łabędziego" skomponowanego przez Czajkowskiego. Muzykę nagrano od tyłu i zniekształcono.


Podczas kręcenia jednej ze scen, Natalie Portman niefortunnie uderzyła się w głowę, wywołując wstrząśnienie mózgu.


Podczas jednej ze scen tańca Natalie Portman doznała kontuzji żeber. Rekonwalescencja zajęła sześć tygodni, zaś aktorka musiała uważać na planie, by uniknąć nawrotu urazu.


W filmie występuje 139 scen tańca. 111 osobiście zagrała Natalie Portman, zaś pozostałe 28 ujęć było dziełem dublerki, Sarah Lane.


Zdjęcia do filmu kręcono od 1 grudnia 2009 roku do 14 lutego 2010 roku.

Obsada:

Natalie Portman

Natalie Portman

Królowa Łabędzi / Nina Sayers
Mila Kunis

Mila Kunis

Czarny Łabędź / Lily
Vincent Cassel

Vincent Cassel

Dżentelmen / Thomas Leroy
Barbara Hershey

Barbara Hershey

Erica Sayers / Królowa
Winona Ryder

Winona Ryder

Beth Macintyre / Umierający Łabędź
Benjamin Millepied

Benjamin Millepied

David / Książę
Ksenia Solo

Ksenia Solo

Mały Łabędź / Veronica
Kristina Anapau

Kristina Anapau

Galina / Mały Łabędź
Janet Montgomery

Janet Montgomery

Madeline / Mały Łabędź
Sebastian Stan

Sebastian Stan

Andrew / Konkurent
Toby Hemingway

Toby Hemingway

Tom / Konkurent
Sergio Torrado

Sergio Torrado

Sergio / Rothbart
Mark Margolis

Mark Margolis

Pan Fithian / Opiekun
Tina Sloan

Tina Sloan

Pani Fithian / Opiekunka
Abraham Aronofsky

Abraham Aronofsky

Pan Stein / Opiekun
Charlotte Aronofsky

Charlotte Aronofsky

Pani Stein / Patron
Marcia Jean Kurtz

Marcia Jean Kurtz

Klientka Georgina
Shaun O'Hagan

Shaun O'Hagan

Sebastian
Chris Gartin

Chris Gartin

Kelner Scott
Deborah Offner

Deborah Offner

Administrator Susie
Stanley B. Herman

Stanley B. Herman

Wujek Hank
Michelle Rodriguez Nouel

Michelle Rodriguez Nouel

Fizjoterapeutka
Kurt Froman

Kurt Froman

Dubler Siegfrieda
Marty Krzywonos

Marty Krzywonos

Dyrygent
Leslie Lyles

Leslie Lyles

Pielęgniarka
John Epperson

John Epperson

Znużony Pianista
Arkadiy Figlin

Arkadiy Figlin

Pianista
Tim Fain

Tim Fain

Skrzypek
Sarah Lane

Sarah Lane

Kobieta W Kolejce
Liam Flaherty

Liam Flaherty

Chłopak W Toalecie
Patrick Heusinger

Patrick Heusinger

Bogaty Dżentelmen
Marina Stavitskaya

Marina Stavitskaya

Baletmistrzyni
Olga Kostritzky

Olga Kostritzky

Baletmistrzyni
Christine Redpath

Christine Redpath

Baletmistrzyni
Alexandra Damiani

Alexandra Damiani

Baletmistrzyni
Rebecca Azenberg

Rebecca Azenberg

Członkini Zespołu Baletowego
Laura Bowman

Laura Bowman

Członkini Zespołu Baletowego
Holly L. Fusco

Holly L. Fusco

Członkini Zespołu Baletowego
Abigail Mentzer

Abigail Mentzer

Członkini Zespołu Baletowego
Barette Vance

Barette Vance

Członkini Zespołu Baletowego
Lillian di Piazza

Lillian di Piazza

Członkini Zespołu Baletowego
Megan Dickinson

Megan Dickinson

Członkini Zespołu Baletowego
Jessy Hendrickson

Jessy Hendrickson

Członkini Zespołu Baletowego
Geneviève Lebean

Geneviève Lebean

Członkini Zespołu Baletowego
Rachel Jambois

Rachel Jambois

Członkini Zespołu Baletowego
Ryoko Sadoshima

Ryoko Sadoshima

Członkini Zespołu Baletowego
Kaia A. Tack

Kaia A. Tack

Członkini Zespołu Baletowego
Lauren Fadeley

Lauren Fadeley

Członkini Zespołu Baletowego
Sarah Hay

Sarah Hay

Członkini Zespołu Baletowego
Adrianna de Svastich

Adrianna de Svastich

Członkini Zespołu Baletowego
Jamie Wolf

Jamie Wolf

Członkini Zespołu Baletowego
Carrie Lee Riggins

Carrie Lee Riggins

Członkini Zespołu Baletowego
Gina Artese

Gina Artese

Członkini Zespołu Baletowego
Anne Bergstedt

Anne Bergstedt

Tancerka (Niewymieniona W Czołówce)
Alyson Cambridge

Alyson Cambridge

Tancerka (Niewymieniona W Czołówce)
Andrew Daly

Andrew Daly

Tancerz Baletowy (Niewymieniony W Czołówce)
Dj Jess

Dj Jess

DJ (Niewymieniony W Czołówce)
Daralina Komar

Daralina Komar

Tancerka Baletowa ( Niewymieniona W Czołówce)
Tim Lacatena

Tim Lacatena

Tancerz Baletowy (Niewymieniony W Czołówce)
Meredith Miles

Meredith Miles

Tancerz Baletowy (Niewymieniony W Czołówce)
Todd Miller

Todd Miller

Pasażer Metra (Niewymieniony W Czołówce
Carmella Stolyar

Carmella Stolyar

Asystent Kierownika Planu (Niwymieniona W Czołówce)

Specyfikacja Techniczna

Runtime ... 1 hr 48 min (108 min)
Sound Mix ... Dolby | DTS | SDDS
Color ... Color
Aspect Ratio ... 2.35 : 1
Camera ... Arriflex 16 SR3, Zeiss Ultra 16 Lenses, Arriflex 416, Zeiss Ultra 16 Lenses, Canon EOS 1D Mark IV, Canon L-Series Lenses (all subway scenes), Canon EOS 7D, Canon L-Series Lenses (all subway scenes)
Laboratory ... DeLuxe, Hollywood (CA), USA (prints), Technicolor, Hollywood (CA), USA, Technicolor, New York (NY), USA (digital intermediate)
Film Length ... 2,946 m (Spain), 2,952 m (Sweden), 2,954 m (Portugal)
Negative Format ... 16 mm (Fuji Eterna Vivid 160T 8643, Eterna Vivid 500T 8647) Digital
Cinematographic Process ... Digital Intermediate (2K) (master format), HDTV (1080p/24) (source format) (some scenes), Super 16 (source format)
Printed Film Format ... 35 mm (anamorphic) (blow-up) (Fuji Eterna-CP 3513DI)  D-Cinema

BBox

Ekipa Filmowa:

Dystrybutor:

Imperial - Cinepix


Ilustracja Muzyczna:

Clint Mansell


Kostiumograf:

Amy Westcott


Zdjęcia:

Matthew Libatique


Montaż:

Andrew Weisblum


Zobacz więcej

Wytwórnia:

Fox Searchlight Pictures, Cross Creek Pictures, Protozoa Pictures


Kierownik Castingu:

Mary Vernieu


Scenograf:

Thérèse DePrez


Dekoracje:

Tora Peterson


Materiały do Scenariusza:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Mark Heyman ... (screenplay) and
Andres Heinz ... (screenplay) (as Andrés Heinz) and
John J. McLaughlin ... (screenplay) (as John McLaughlin)
Andres Heinz ... (story) (as Andrés Heinz)

Kierownictwo Artystyczne:

David Stein


Charakteryzacje:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Judy Chin ... makeup designer
Marjorie Durand ... makeup department head (as Margie Durand)
Valerie Gladstone-Appel ... additional hair stylist (as Valerie Gladstone)
Dierdre Harris ... additional hair stylist
Emma Jacobs ... special effects makeup assistant
Angela Johnson ... additional makeup artist (as Angela L. Johnson)
Chris Kelly ... special effects makeup assistant
Todd Kleitsch ... key makeup artist
Mary Hedges Lampert ... key hair stylist (as Mary Lampert)
Paul LeBlanc ... hair designer
Michael Marino ... prosthetic makeup designer (as Mike Marino)
Geordie Sheffer ... hair department head
Hayes Villandry ... silicone specialist (as Hayes Vilandry)
Carla White ... additional makeup artist
Diana Choi ... special makeup effects artist (uncredited)
Christen Edwards ... special makeup crew (uncredited)
Jeong-Hwa Fonkalsrud ... additional makeup artist (uncredited)
Rachel Geary ... additional makeup (uncredited)
Christina Grant ... makeup artist (uncredited)
Katherine O'Donnell ... additional makeup artist (uncredited)
Cassandra Saulter ... makeup artist (uncredited)
Susan Schectar ... additional hairstylist (uncredited)

producenci:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Jon Avnet ... executive producer
Brad Fischer ... executive producer (as Bradley J. Fischer)
Scott Franklin ... producer
Jerry Fruchtman ... co-producer (as Gerald Fruchtman)
Peter Fruchtman ... executive producer
Rose Garnett ... associate producer
Ari Handel ... executive producer
Mike Medavoy ... producer
Arnold Messer ... producer (as Arnold W. Messer)
Brian Oliver ... producer
Joseph P. Reidy ... co-producer (as Joseph Reidy)
Jennifer Roth ... executive producer
Rick Schwartz ... executive producer
Tyler Thompson ... executive producer
David Thwaites ... executive producer

Zarządzanie Produkcją:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Gabrielle Mahon ... production supervisor
Jeff Robinson ... post-production supervisor
Jennifer Roth ... unit production manager

Drugi/Asystent Reżysera:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Amy Lauritsen ... second assistant director
Travis Rehwaldt ... second second assistant director
Joseph P. Reidy ... first assistant director (as Joseph Reidy)

Dział Artystyczny:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Ama Ampadu ... set intern
Aimee Athnos ... art department production assistant
Alyssa Boffoli ... set intern (as Alyssa Frankel)
Nancy Branton ... scenic
Tim Chung ... art department intern
Daniel Fisher ... property master
David Scott Gagnon ... leadman (as Scott Gagnon)
William Garvey ... best boy construction grip
Scott Girshek ... art department intern
Daniel Hahn ... art department intern
Mary Heilmann ... artwork: 303 Gallery
Caroline Irons ... scenic
Miriam Johnson ... art department coordinator
Jasmine Ballou Jones ... assistant property master (as Jasmine Ballou)
Derrick Kardos ... graphic artist
Karen Kilimnik ... artwork: 303 Gallery
Daniel D. Kirsch ... construction foreman
Hank Liebeskind ... set dresser
Chris Wolfgang Mauch ... storyboard artist
Nick Mauss ... artwork: 303 Gallery (as Nick Maus)
Skeet McAuley ... artwork: courtesy of Skeet Mcauley
Don Nace ... scenic
Max Nissenholtz ... camera scenic artist
Bob Provenzano ... set dress foreman (as Bobby Provenzano)
Jeffrey Rollins ... on-set dresser (as Jeff Rollins)
Ernie Sandidge ... scenic foreman
Max Sherwood ... assistant property master
Dominic Sidhu ... fine art advisor
Noreen Souza-Bailey ... construction production assistant (as Noreen E. Souza-Bailey)
Wolf-Dieter Stoeffelmeier ... scenic (as Wolfe Dieter)
Greg Sullivan ... charge scenic
Richard Tenewitz ... construction coordinator
Andrew M. Velechenko ... key carpenter (as Andrew Velenchenko)
Ian Zdatny ... scenic foreman
Michael Cory ... props (uncredited)
John Davis ... storyboard artist (uncredited)
Nicole DeLuca ... art intern (uncredited)
Todd Giresi ... carpenter (uncredited)
Robert Ludemann ... additional graphic artist: props (uncredited)
Tim Zydel ... additional on-set dresser (uncredited)

Dźwięk:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Coll Anderson ... sound effects recordist
Steve Baine ... foley artist
Krissopher Chevannes ... adr recordist (as Kris Chevannes)
Brian Emrich ... sound designer
Nelson Ferreira ... sound effects recordist
Dror Gescheit ... sound recordist (as Drew Gescheit)
Anguibe Guindo ... boom person
Gina Gyles ... foley assistant (as Gina Wark)
Jonathan E. Hatton ... theatrical house sound
Craig Henighan ... re-recording mixer / sound designer / supervising sound editor
Harry Higgins ... sound recordist
Ken Ishii ... production sound mixer
Bobby Johanson ... adr mixer
Avi Laniado ... sound mix engineer
Wayne Lemmer ... sound effects editor
Brendan Jamieson O'Brien ... additional boom person (as Brendan O'Brien)
Joe Origlieri ... cable person
Peter Persaud ... foley recordist
Jill Purdy ... supervising adr editor / supervising dialogue editor
Seth Tallman ... additional boom person
Dominick Tavella ... re-recording mixer
Sean Byrne ... post-production sound (uncredited)
Alfonso Calvo ... dubbing re-recording mixer (uncredited)
Alan Freedman ... adr mixer (uncredited)
Phillip Fuller ... sound mix technician (uncredited)
Peter Gleaves ... adr mixer (uncredited)
Victor J. Hernandez ... co-sound editing man (uncredited)
Benjamin Lecuyer ... adr engineer (uncredited)
Jordan O'Neill ... Datasat sound mastering engineer (uncredited)
John Soukup ... sound transfer (uncredited)
Andy Stallabrass ... adr recordist (uncredited)

Efekty Specjalne:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Michael Bird ... special effects technician
Conrad V. Brink Jr. ... special effects coordinator (as Conrad Brink)
Roland Blancaflor ... special effects technician (uncredited)
Kevin Carter ... special effects contact lenses (uncredited)
Tim Rossiter ... special effects technician (uncredited)

Efekty Wizualne:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Ulysses Argetta ... digital compositor: Look Effects
Adam Avitabile ... flame artist: Look Effects
Colleen Bachman ... visual effects producer
Derek Bird ... digital compositor: Look Effects
Alex Boothby ... visual effects compositor
Seth Brower ... digital compositor: Look Effects
Cyntia Büll ... digital compositor: Look Effects (as Cyntia Buell)
Michael Capton ... 3d supervisor: Look Effects
Christian Cardona ... digital compositor: Look Effects
Ryan Chatel ... roto/paint: Look Effects
Manda Cheung ... digital compositor: Look Effects
Leslie Chung ... digital compositor: Look Effects
James Coleman ... data management: Look Effects
Michael Collins ... 2d supervisor: Look Effects
Jeremy Dawson ... main and end titles designed by
Michael Degtjarewsky ... digital compositor: Look Effects
Steve Dellerson ... visual effects executive producer: Look Effects
Mark S. Driscoll ... president: Look Effects (as Mark Driscoll)
Henrik Fett ... additional visual effects supervisor: Look Effects
Kelly Fischer ... digital compositor: Look Effects (as Kelly Fisher)
Chris Flynn ... digital compositor: Look Effects
Carl Frytz ... 3D artist: Look Effects
David Geoghegan ... flame artist: Look Effects (as David Geoghagen)
Buddy Gheen ... digital compositor: Look Effects
Jim Gorman ... digital compositor: Look Effects
Brad Kalinoski ... 2d supervisor: Look Effects
Joanie Karnowski ... 3D artist: Look Effects
Danny S. Kim ... digital compositor: Look Effects (as Danny Kim)
Darren Kiner ... 3D artist: Look Effects
Jeff Kryvicky ... main and end titles designed by
Matt Kushner ... visual effects coordinator: Look Effects
Keith Lackey ... 3D artist: Look Effects
Jessica Lai ... 3D artist: Look Effects (as Jessica Y.C. Lai)
Brett Landon ... visual effects compositor
Eric Leverenz ... digital imaging
Ray Lewis ... manipulated and designed by: club images
Shawn Lipowski ... 3D artist: Look Effects
Manuel Llamas ... digital compositor: Look Effects
Jose E. Lopez ... roto/paint: Look Effects (as Jose Lopez)
Eric Luszcz ... digital imaging
John Mangia ... digital compositor: Look Effects
Martin McGreevy ... roto/paint: Look Effects (as Martin Mcgreevy)
Morgan Miller ... digital imaging
Daniel Molina ... digital compositor: Look Effects
Jodie Moore ... visual effects producer (as Jodie Brown)
Sk Nguyen ... visual effects coordinator: Look Effects
Maureen Nixon ... digital compositor: Look Effects
Joseph Oberle ... digital compositor: Look Effects
Michael Oliver ... data management: Look Effects
Migs Rustia ... visual effects editor: Look Effects
Gabriel Sanchez ... flame artist: Look Effects
Dan Schrecker ... visual effects supervisor
York N. Schueller ... 3D artist: Look Effects (as York Schueller)
Greg M. Silverman ... digital compositor: Look Effects (as Greg Silverman)
Jason Snea ... visual effects compositor
Katherine Soares ... digital compositor: Look Effects (as Katherine Filtrani)
Paul Stemmer ... visual effects editor: Look Effects
Andrew Still ... data manager
Antonello Stornelli ... 3D artist: Look Effects (as Antonello Stornello)
David Sudd ... 3D artist: Look Effects
Ben Sumner ... digital compositor: Look Effects
Niko Tavernise ... visual effects coordinator: Look Effects
Melinka Thompson-Godoy ... additional visual effects producer: Look Effects
Jay Tilin ... visual effects artist
Tina Wallace ... roto/paint: Look Effects
Chris 'Pinkus' Wesselman ... digital compositor: Look Effects (as Chris Wesselman)
Michael P. Whipple ... digital intermediate engineer
Brent Whitmore ... visual effects compositor
Melissa Widup ... roto/paint: Look Effects (as Melissa Widdup)
Trey Freeman ... digital artist (uncredited)
Fred J. Julito ... visual effects artist (uncredited)
John Kilkenny ... visual effects executive (uncredited)
Lewis Kofsky ... motion capture producer (uncredited)
Aaron Newman ... concept illustrator (uncredited)
Guillaume Renberg ... motion control operator (uncredited)
Aaron Sims ... concept artist (uncredited)
Wilson Tang ... digital restoration (uncredited)

Kaskaderzy/Dublerzy:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Jared Burke ... assistant stunt coordinator
Barbara Christie ... stunts
Douglas Crosby ... stunt coordinator
Sarah Lane ... stunts
Lisa Ann Murphy ... stunts
Abby Nelson ... stunts
Kimberly Prosa ... stunts
Maria Riccetto ... stunts
Jen Weissenberg ... assistant stunt coordinator
Natalie Jean ... stunts (uncredited)
Sarah Lane ... stunt double: Natalie Portman (uncredited)
Abby Nelson ... stunt double: Natalie Portman (uncredited)
Kimberly Prosa ... stunt double: Natalie Portman (uncredited)

Obluga Techniczna:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Tony Arnaud ... best boy grip
Gerard Bourcier ... theatrical house flyman
Shaka Brookes ... company grip
Duane Chan-Shue ... company electric
Joseph V. Cicio ... camera operator (as Joseph Cicio)
Rashad Clinton ... company grip
Stephen Consentino ... camera operator
Lamont Crawford ... key grip
Nick Cupkovic ... generator operator (as Nicholas Cupkovic)
Gavin Curran ... rigging gaffer
Benjamin D'Andrea ... dolly grip
Jonathan Dahan ... company grip
Devin Donegan ... video assist
Kris Enos ... second assistant camera
Morris Flam ... gaffer (as Mo Flam)
Jim Galvin ... dimmer board operator
Samuel A. Gonzalez Jr. ... company electric (as Samuel Gonzalez Jr.)
Jeff Gottesfeld ... theatrical house flyman
Craig Paul Harris ... theatrical follow spot operator (as Craig P. Harris)
Brent Hirn ... rigging best boy grip
Kenneth Hopkins ... photographer
Danielle Krudy ... camera intern
Michael A. Leo ... generator operator
Lorne MacDougall ... theatrical chief lighting (as Lorne Mac Dougall)
Jim Manzione ... theatrical follow spot operator (as James J. Manzione)
Frida Marzouk ... company electric
Dave McAllister ... company grip (as David McAllister)
Kevin McCarthy ... theatrical house flyman (as Kevin Mccarthy)
Jim McCullagh ... theatrical follow spot operator (as James F. Mccullagh)
Louis Petraglia ... best boy rigging electric
Kabkeo Phothivongsa ... company electric (as Kabkeo 'Ozzie' Phothivongsa)
Ryan Rodriguez ... company electric (as Ryan A. Rodriguez)
Lloyd Rothschild ... theatrical dimmer board operator
Kwmae Sandy ... best boy electric (as Kumae R. Sandy)
Andrew Schmetterling ... additional video assist
Joseph Sciretta ... construction electric (as Joe Sciretta)
Eve Strickman ... film loader
Niko Tavernise ... still photographer
Nicky 'Nuckles' Vaccaro ... rigging key grip (as Nick Vaccaro)
John Velez ... gaffer (as John G. Velez)
Aurelia Winborn ... first assistant camera (as Aurelia J. Winborn)
Jeffrey Wondsel ... theatrical house flyman
John Alcantara ... lighting technician (uncredited)
David M. Carr ... grip (uncredited)
Luis Contreras ... lighting technician (uncredited)
Fred J. Julito ... camera operator (uncredited)
Asie Kid ... electrician (uncredited)
Patrick Lowry ... rigging grip (uncredited)

Casting:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Dann Fink ... voice casting
Adam Goldman ... background casting assistant
Ann Goulder ... casting: New York
Lindsay Graham ... casting associate
Brandon Hemmerling ... casting assistant
Gayle Keller ... casting: New York
Jennifer Sabel ... background casting (as Sabel)
Grant Wilfley ... background casting
Bruce Winant ... voice casting

Logistyka Miejsc:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Robert Apuzzo ... location intern (as Rob Apuzzo)
Scott Ferlisi ... location assistant
Megan Foerster ... location scout
Trish Gray ... location scout
Orit Greenberg ... location scout
Eva Hannon ... location intern
Ronnie Kupferwasser ... location manager
Peter Pyun ... location assistant
Daniel Tresca ... assistant location manager (as Dan Tresca)
Eric Papa ... location scout (uncredited)

Transport:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Peter Clores ... transportation co-captain (as Peter J. Clores)
Steven R. Hammond ... transportation captain (as Steven Hammond)
Christina Schaich ... transportation office manager

Muzyka:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Nancy Allen ... music editor
Christopher Benstead ... music consultant (as Chris Benstead)
Jim Black ... music supervisor
Rachel Bolt ... viola
John Bradbury ... musician: solo violin
Simon Chamberlain ... musician: piano
Fiona Cruickshank ... assistant engineer
Matt Dunkley ... adaptor: music from "Swan Lake" / arranger: music from "Swan Lake" / score conductor / score orchestrator
Geoff Foster ... score mixer / score recordist
Mick Gormaley ... associate music editor
Isobel Griffiths ... score contractor
Gabe Hilfer ... music supervisor
Mary-Anne Hobbs ... recording artist liaison (as Mary Anne Hobbs)
Steve Mair ... musician: double bass
Clint Mansell ... adaptor: music from "Swan Lake" / arranger: music from "Swan Lake"
Charlotte Matthews ... assistant score orchestra contractor
Adam Miller ... assistant engineer
David G. Russell ... midi preparation (as David Russell) / score preparation (as David Russell)
Jill Streater ... score preparation
Pyotr Ilyich Tchaikovsky ... composer: music from "Swan Lake"
Nigel Wiesehan ... musician: guitar viol
Rolf Wilson ... musician: solo violin
Mark Berrow ... musician: violin (uncredited)
Chris Clad ... musician: violin (uncredited)
Chris Cozens ... music: digital orchestral timings (uncredited)
Tim Fain ... musician: violin soloist (uncredited)
Patrick Houlihan ... music executive (uncredited)
Richey Rynkowski ... orchestrator assistant (uncredited)
Bruce White ... viola (uncredited)
Jonathan Williams ... musician: cello (uncredited)

Edycja Materiałów:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Kent Blocher ... first assistant editor
Dana Bloder ... digital intermediate producer
Zuzana Bochar ... apprentice editor (as Zana Bochar)
Sam Daley ... colorist: dailies
Kristyn DiPane ... dailies project manager (as Kristyn Dipane)
Jessica Elvin ... digital intermediate editor
Andreas Fehrle ... apprentice editor
Eric Glatt ... post-production assistant
Charles Herzfeld ... post facility supervisor
Irene Kassow ... assistant editor
Richie Roefaro ... dailies advisor: Canon 7D
Tim Stipan ... digital intermediate colorist
Kevin Vale ... digital intermediate project manager
Victoria Anderson ... colorist assistant (uncredited)
Pete Conlin ... post production (uncredited)
Jonathan Hoffman ... post production (uncredited)
Trevor Joyce ... digital cinema producer (uncredited)
Fred J. Julito ... additional editor (uncredited)
Jeffrey Leiser ... colorist assistant (uncredited)
Lee Wimer ... color timer (uncredited)

Garderoba:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Aurora Andrews ... wardrobe production assistant
Nina Cinelli ... set costumer
Jessica Held ... wardrobe intern
Rebecca Hofherr ... assistant costume designer
Jennifer Ingram ... costume supervisor
Angela Mirabella ... set costumer
Kate Mulleavy ... designer: ballet costumes, Rodarte
Laura Mulleavy ... designer: ballet costumes, Rodarte
Nicci Schinman ... set costumer
Amanda Sroka ... additional set costumer
David Turk ... additional set costumer
Ariel White ... wardrobe intern
Jared B. Leese ... specialty costumes (uncredited)

Pozostała Ekipa:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Eugen Ahl-Klopsch ... additional production assistant
Jodi Arneson ... assistant production coordinator
Teddy Au ... production accountant
Jackie Bernon ... walkie production assistant
Alexandra Blacker ... trainer: Mr. Kunis
Mary Helen Bowers ... trainer: Ms. Portman
Zara Burdett ... paperwork production assistant
Maurice Cabrera ... parking coordinator
Mitchell Cassel ... contact lens consultant (as Dr. Mitchell Cassel)
Wendy Cohen ... product placement coordinator
Mike Costello ... security supervisor
Angela Cutrone ... additional production assistant
Sam Day ... production intern
Loreen Domijan ... theatrical stage manager
Deirdre Donohue ... second assistant accountant
Megan Fairchild ... ballet consultant
David Farr ... first assistant accountant
Lindsay Feldman ... production coordinator
Gavin Fitzpatrick ... ballet consultant
Alex Footman ... production intern
Jennifer Zolten Freed ... post-production accountant: Trevanna Post (as Jennifer Freed)
Kurt Froman ... associate choreographer
Jessie Gant ... post-production accountant: Trevanna Post
Mallory Groff ... production intern
Francesca Harper ... ballet consultant
Rob Harris ... unit publicist
Jon Kauffman ... assistant: Darren Aronofsky
Julie Kent ... ballet consultant
Vernice Klier ... personal coach: Mr. Cassel (as Vernice Klier-Moskowitz)
Olga Kostritzky ... on-set ballet consultant
Michael B. Lewis ... production secretary (as M. Baldwin Lewis)
Ben Lusthaus ... office production assistant
James McGuinness ... unit production assistant
Ashley Melone ... ballet coordinator
Ali Mendes ... assistant to producers (as Alexandra Mendes)
Grit Menzzer ... assistant: Ms. Portman
Benjamin Millepied ... ballet choreographer
Soren Miltich ... first team production assistant
Gillian Murphy ... ballet consultant
Georgina Parkinson ... head trainer
Tiler Peck ... ballet consultant
Anthony Pettine ... script supervisor
Alexander Phillips ... production intern (as Alex Phillips)
Jennifer Roberts ... background production assistant
Kerry Roberts ... payroll accountant
Michael Sheridan ... liaison: Pennsylvania Ballet
Jock Soto ... male trainer
Marina Stavitskaya ... trainer
Pandora Vanderpump-Todd ... assistant: Mr. Medavoy and Mr. Messer
Heather Watts ... ballet consultant
Alex Wilson ... assistant: Mr. Franklin
Liz Adams ... production assistant (uncredited)
Tyler Atkinson ... digital distribution (uncredited)
Adam Ballesteros ... assistant: David Thwaites (uncredited)
Scott Bowers ... staff production assistant (uncredited)
Allison Brownmoore ... motion designer: Cross Creek Pictures (uncredited)
Christina Chow ... production assistant (uncredited)
Karen Gehres ... producer: EPK (uncredited)
Adam Gibbs ... production assistant (uncredited)
Jeff Joslin ... stand-in (uncredited)
Clara Kim ... assistant to producer (uncredited)
Ross Miller ... insurance (uncredited)
Chris Miskiewicz ... stand-in: John Epperson (uncredited)
Ivan Paric ... additional production assistant (uncredited)
Benjamin R. Reder ... production legal counsel (uncredited)
Peter Pamela Rose ... adr loop group (uncredited)
Howard Samuelsohn ... dialect coach (uncredited)
Ian M. Stratford ... financial counsel (uncredited)
Robert Velo ... production financing (uncredited)
Sally Winters ... adr loop group (uncredited)
Spencer Wong ... assistant: Brad Fischer (uncredited)

Współpracujemy z:

BIBLIOTECZKA

Karta Do Kultury

? Jeżeli zalogujesz się na swoje konto, będziesz mógł bezpłatnie:
*obserwować pozycje wydawnicze, promocje oraz oferty specjalne
*dodawać je do ulubionych
*polecać innym czytelnikom
*odradzać produkty, po które więcej nie sięgniesz
*listować pozycje, które posiadasz
*oznaczać pozycje przeczytane/obejrzane
Jeżeli nie masz konta, zarejestruj się, zapraszamy do rejestracji!
  • Zobacz Mini Tutorial