Czarny Łabędź

Black Swan

Reżyser: Darren Aronofsky

Scenariusz: Andres Heinz, Mark Heyman

Gatunek: Dramat,Thriller

Nagrody: Wygrał 1 Oscara. Oraz 91 Wygranych & 257 Nominacji.

Premiera: 2010-09-01

Premiera w Polsce: 2011-01-21

Kraj: USA

Język: Angielski | Francuski | Włoski

Budżet: $13,000,000

Zarobił: $106,952,327

Na Podstawie: Andres Heinz (materiały do scenariusza, historia)

Zarys fabuły

Portman jako Nina, niesamowicie utalentowana, lecz groźnie niestabilna psychicznie balerina u progu sławy. Doprowadzona do granic wytrzymałości psychicznej i fizycznej przez dyrektora artystycznego (Vincent Cassel) i świadomość zagrożenia, które stanowi jej rywalka (Mila Kunis), Nina zatraca granice pomiędzy fikcją, a rzeczywistością. Wraz z rosnącą presją, obsesje Niny wymykają się spod kontroli przenosząc ją w świat koszmarnych wizji, które zagrażają nie tylko jej psychice, lecz także jej życiu.

Recenzja


Agniecha


Rzadko, któremu reżyserowi udaje się stworzyć świat pełen szaleństwa oraz obsesji, który jednocześnie byłby na tyle przejmujący, że widz na długo nie może zapomnieć o emocjach jakie przeżył w trakcie oglądania filmu. Darren Aronofsky idealnie łączy wszystkie te elementy w swoich produkcjach, które pozostają oryginalne i traumatyczne. Bez względu na to czy opowiada o historii uzależnienia od narkotyków, czy też obłąkańczej próby pogodzenia się z chorobą bliskiej osoby, w każdym z tych filmów udaje mu się stworzyć idealną bazę, którą rozwija w zaskakujących i zatrważających kierunkach. Nie inaczej jest z jego najnowszym filmem „Czarny łabędź", którym nie tylko udaje mu się widza zaskoczyć, ale przede wszystkim zauroczyć opowieścią o obsesyjnej chęci osiągnięcia perfekcji.

Akcja filmu toczy się wokół premiery odświeżonej wersji klasycznego baletu „Jezioro łabędzie". Jego reżyser- Thomas (Vincent Cassel), aby wprowadzić swoją nową wizję w życie rezygnuje z zatrudniania Beth (Winona Ryder) i pozwala jej odejść na emeryturę. Rozpoczyna się casting do najważniejszej roli, bowiem Thomas chce, aby primabalerina zatańczyła nie tylko rolę Białego łabędzia, ale także bliźniaczego jej Czarnego łabędzia. Główną pretendentką do owej roli wydaje się być Nina (Natalie Portman), która od wielu lat pracuje nad układem chcąc doprowadzić go do perfekcji. Thomas dostrzega jej starania, ale oczekuje, że dziewczyna całkowicie zatraci się w tańcu i autentycznie stanie się odgrywaną postacią. To powoduje, że Nina wpada w obsesję zostania jeszcze lepszą tancerką, w szczególności, że o rolę stara się także żywiołowa i uwodzicielska Lily (Mila Kunis), która wydaje się zrobić wszystko, aby osiągnąć swój cel.

Początkowo fabuła „Czarnego łabędzia" nie wydaje się być aż tak skomplikowana czy też złożona. Jednakże wraz z każdą minutą widz zaczyna się zastanawiać o co właściwie chodzi. Ludzie, którzy nie znają twórczości Aronofskiego będą uważać, że jest to kolejna nudna produkcja opowiadająca historię o balecie, a czy nie ma nic nudniejszego od tego? Okazuje się, że dobrze opowiedziana historia potrafi być naprawdę fascynująca. Ze swoim umysłem Aronofsky mógłby nawet stworzyć film o wyścigu żółwia ze ślimakiem a i tak byłby to film niezwykły pod każdym względem. Bardzo sprawnie łączy w filmie miłość do baletu, a także jego niekwestionowane piękno wraz z obsesją dążenia do doskonałości. Przede wszystkim jednak film jest o tym jakimi prawami rządzi się świat baletu, a także tym do czego tak naprawdę zdolna jest baletnica, aby zatańczyć upragnioną rolę w przedstawieniu. Mówi się nawet, że są w stanie zabić, aby zdobyć rolę i w tym też właśnie kierunku poszli scenarzyści. Jednakże później zaczynają robić widzowi wodę z mózgu, gdyż trudno jest odróżnić prawdę od szaleństwa głównej bohaterki. Wiele jest takich scen, na które człowiek patrzy i nie może uwierzyć własnym oczom, a później okazuje się, że jego obawy nie były takie całkiem bezpodstawne. Najwięcej emocji skumulowanych jest na samym końcu kiedy to już widz dowiaduje się prawdy i z trwogą ogląda rozwój sytuacji. A zakończenie... lepszego zakończenia dla tego filmu nie da się wymyśleć. Jest tak perfekcyjne, że nic więcej nie trzeba na ten temat mówić.
Najtrudniejszym zadaniem w filmie, zarówno dla twórców jak i głównej bohaterki, było z pewnością wyodrębnienie dwóch skrajnych osobowości, aby jedna osoba była Białym łabędziem i Czarnym. Twórcy nawet pod tym względem poradzili sobie perfekcyjnie. Dosłownie podzielili jedną postać i dosłownie przywdziali jej postać Czarnego łabędzia. Z jednej strony było to posunięcie ryzykowne, gdyż nie każdemu może ono przypaść do gustu, jednakże z drugiej strony Ci, którzy doceniają takie rzeczy będą wniebowzięci. Było to także duże wyzwanie dla aktorki, gdyż nie każdemu udaje się perfekcyjnie zagrać dwie różne osobowości.

„Jezioro łabędzie" jest znanym i historycznym już baletem, który doczekał się wielu obróbek. Stworzenie go podstawą filmu fabularnego okazało się wyśmienitym pomysłem i dało spore pole do popisu wszelkiego rodzaju specjalistom. Nie tylko wizażystom, specjalistom od efektów specjalnych, ale przede wszystkim kostiumologom, choreografom i muzykom. Nie trzeba mówić, że stroje baletnic nie są zbytnio skomplikowane do wykonania, jednakże te stworzone przez Amy Westcott są zachwycające i idealnie podkreślają charakter każdej granej postaci. Aronofsky dostrzega piękno w balecie i w ogóle w tańcu widząc w nim poezję ciała. Dlatego zaangażował do filmu grupę baletową Benjamina Millepieda – choreografa i tancerza New York City Balet, która zatańczyła w filmie a sam baletmistrz stworzył choreografię do filmu, co było debiutem w jego karierze. Miał on stworzyć oryginalną i świeżą choreografię na najwyższym poziomie, ale też niezbyt skomplikowanym, aby mogły zatańczyć go aktorki grające w filmie. Całkowicie mu się to udało, gdyż jego choreografia czarowała, a aktorki... wyglądały jak profesjonalistki. Do tradycyjnych kompozycji Piotra Czajkowskiego wykorzystywanych w balecie „Jezioro łabędzie" dołożono także muzykę Clinta Mansella („Zapaśnik"), która towarzyszyła pozostałej części filmu niezwiązanej z „Jeziorem łabędzim". O główną rolę w filmie ubiegała się Rachel Weisz, która niestety jej nie dostała. Jej miejsce zajęła Natalie Portman, która poświęciła mnóstwo czasu na przygotowania do filmu. Już na rok przed rozpoczęciem zdjęć Portman podjęła kurs baletu. To pomogło jej w partiach tanecznych, ale sprawę ułatwiał także fakt, że tańczyła już, gdy była dzieckiem. Dzielnie trenowała pod okiem najlepszych tancerzy, a niekiedy nawet przepracowywała się. Dzięki temu jeszcze lepiej zagrała w filmie, nawet pomimo złamanego żebra, które odchorowywała przez większość zdjęć. Nie tylko to świadczy o profesjonalizmie tej aktorki. Wypadła ona niezwykle wiarygodnie i bez większego trudu udało jej się przedstawić zarówno rolę Białego, jak i Czarnego łabędzia. Natalie już została uhonorowana Złotym Globem za tą rolę. Na gali pojawiła się w zaawansowanej ciąży. Czas pokaże, czy na rozdaniu Oscarów się pojawi i czy odbierze statuetkę, która – według mnie, należy jej się bezapelacyjnie. Na ekranie towarzyszyła jej Mila Kunis, która grała zarówno jej rywalkę, jak i przyjaciółkę. Ona także musiała nauczyć się układu i pomimo tego, że choreograf starał się podkreślić jej zalety to i tak Kunis tańczyła przepięknie. Wokół jej postaci było dużo szumu w filmie i dziwnie toczyły się jej losy, ale chyba właśnie ta jej mroczna strona najlepiej jej wychodziła w filmie. Oprócz Portman i Kunis, na ekranie zobaczyć mogliśmy także Vincenta Cassella, a także Winonę Ryder.

„Czarny łabędź" jest filmem, o którym długo się będzie wspominać. Łączy w sobie piękno baletu i szaleństwo. Porusza nie tylko problemowe relacje z matką, czy tematykę kobiecej seksualności. Zachwyca przede wszystkim oprawą i to nie tylko muzyczną, czy taneczną. Klasyczny balet w oryginalnym wydaniu, z nowymi pomysłami. Film, który wywołuje sporo emocji w widzu i komplikuje jego tok rozumowania. Nie podaje na talerzu oczywistych rozwiązań, od pierwszej do ostatniej minuty skupia na sobie uwagę widza, a zakończeniem idealnie podkreśla piękno całego filmu.

QT


Tak mrocznej...mrocznego filmu nie widziałem od...nie pamiętam kiedy. Jedno jest pewne, w opisach przeżyć psychicznych bohaterów Darren Aronofsky jest niezrównany.
Najlepsze u Aronofsky'iego jest zawsze aktorstwo, mega realistyczne, wspaniale wyważone i dawkowane, w rozsądnych dozach. Tak by pod koniec osiągnąć swe apogeum. Tak było z Jaredem Leto, Ellen Burstyn (Requiem dla snu), Mickeyem Rourke(Zapaśnik) i tak też jest w przypadku Natalie Portman. Natalie ma już Złoty Glob za tę rolę i w wyścigu po Oskara, nie jest wcale na straconej pozycji. Do tego piękne ujęcia operatora Matthew Libatique'a z którym Darren stale współpracuje. Te kadry jak to ja nazywam: „ujęcia TPP". Gdzie kamera podąża za bohaterem, jest za jego plecami, ale troszkę z boku. Co jakiś czas kamera robi obrót wokół naszego bohatera, by pokazać środowisko w którym się obraca.

Obsada to kolejny strzał w 10. Apodyktyczny nauczyciel baletu Vincent Cassel, przebrzmiała gwiazda baletu- Winona Ryder oraz Mila Kunis jako koleżanka Natalie Portman z baletu. Natalie gra Ninę: doskonałą (i nieśmiałą) tancerkę, lecz tylko dzięki swej wytężonej pracy, mniej dzięki talentowi.
Nieoczekiwanie dostaje ważną role w inscenizacji Jeziora Łabędziego. Dostaje trudną podwójną rolę: białego i czarnego łabędzia.
Nina radzi sobie z rolą białego ptaszyska, natomiast czarny łabędź sprawia jej trudności. Leroy jej nauczyciel uwodzi ją, by obudzić w zahamowanej dziewczynie odpowiednie uczucia. Sprawy się komplikują się wraz z pojawieniem nowej osoby w zespole: atrakcyjnej i pewnej siebie manipulatorki Lily (Mila Kunis).
Bezgraniczne poświęcenie się powierzonej podwójnej roli i objawy totalnego ześwirowania, połączone scenami rodem z horroru dają ciekawy efekt. Aronofsky nawiązuje tym filmem także do trzech idei kina. Do aktorskiej metody, według której grać postać to znaczy stać się nią. Do Psychoanalizy. Po trzecie zaś do znanej głównie z filmów klasy C,D...Z konwencji, w której kobieta jest albo niewinną jak św. Agnieszka dziewicą, albo zasługującą na śmierć suką.

Portman pod koniec filmu tworzy przerażającą rolę, jej gra kontrastami, namiętność i oziębłość, halucynacje, to wszystko sprawia, że wsiąkam w film, tak, że zapominam o bożym świecie. W całym obrazie jest tyle pięknych scen, że możnaby nimi obdzielić pół tuzina polskich „arcydzieł". Końcówka jest całkiem niezła i gdyby jeszcze trochę rozbudować fabułę wyszedłby majstersztyk. Tak mamy bardzo dobry film, z troszkę pretensjonalnym zakończeniem. Mimo to warto. Polecam.

Każdy film ma jakąś wartość...


Zdjęcia:

Ciekawostki:

Role

Rachel Weisz miała zagrać postać Niny, w którą ostatecznie wcieliła się Natalie Portman.


Do roli Lily kandydowały Eva Green, Rachel McAdams, Emily Blunt i Blake Lively. Ostatecznie zagrała ją Mila Kunis.


Natalie Portman przygotowując się do roli Niny zaczęła trenować balet rok przed rozpoczęciem zdjęć do filmu.


Meryl Streep była brana pod uwagę do zagrania roli matki Niny - Eriki.


Przygotowując się do roli Niny, Natalie Portman zrzuciła 20 funtów (ponad 9 kg) wagi, by wcielić się w balerinę.


Natalie Portman wykonywała samodzielnie niektóre sekwencje baletu, ale w wielu ujęciach dublowały ją profesjonalne baleriny Sarah Lane i Kimberly Prosa. Zastępowały one aktorkę, w scenach gdzie należało wykonywać trudniejsze elementy tańca (m. in. fouetté czy pique turn) oraz w momentach, które filmowały nogi i stopy głównej bohaterki. Ponadto, w niektórych ujęciach głowa Portman została cyfrowo naniesiona na ciało Sarah Lane.


W niektórych scenach tańca Milę Kunis dublowała profesjonalna balerina, Maria Ricetto.


Parker Posey była bardzo poważnie brana pod uwagę do zagrania roli Beth Macintyre, lecz Darren Aronofsky zdecydował się zaangażować Winonę Ryder.


Mila Kunis specjalnie do roli w filmie zrzuciła 10 kg.

Miejsca

Zdjęcia do filmu zrealizowano w Nowym Jorku i Purchase (Nowy Jork, USA).

Inne

Pierwotnie planowano osadzenie fabuły filmu w Paryżu, a nakręcenie w Budapeszcie, ale pomysł porzucono ze względów budżetowych i twórczych.


Ścieżka dźwiękowa, skomponowana przez Clinta Mansella to wariacja na temat "Jeziora Łabędziego" skomponowanego przez Czajkowskiego. Muzykę nagrano od tyłu i zniekształcono.


Podczas kręcenia jednej ze scen, Natalie Portman niefortunnie uderzyła się w głowę, wywołując wstrząśnienie mózgu.


Podczas jednej ze scen tańca Natalie Portman doznała kontuzji żeber. Rekonwalescencja zajęła sześć tygodni, zaś aktorka musiała uważać na planie, by uniknąć nawrotu urazu.


W filmie występuje 139 scen tańca. 111 osobiście zagrała Natalie Portman, zaś pozostałe 28 ujęć było dziełem dublerki, Sarah Lane.


Zdjęcia do filmu kręcono od 1 grudnia 2009 roku do 14 lutego 2010 roku.

Obsada:

Natalie Portman

Natalie Portman

Królowa Łabędzi / Nina Sayers
Mila Kunis

Mila Kunis

Czarny Łabędź / Lily
Vincent Cassel

Vincent Cassel

Dżentelmen / Thomas Leroy
Barbara Hershey

Barbara Hershey

Erica Sayers / Królowa
Winona Ryder

Winona Ryder

Beth Macintyre / Umierający Łabędź
Benjamin Millepied

Benjamin Millepied

David / Książę
Ksenia Solo

Ksenia Solo

Mały Łabędź / Veronica
Kristina Anapau

Kristina Anapau

Galina / Mały Łabędź
Janet Montgomery

Janet Montgomery

Madeline / Mały Łabędź
Sebastian Stan

Sebastian Stan

Andrew / Konkurent
Toby Hemingway

Toby Hemingway

Tom / Konkurent
Sergio Torrado

Sergio Torrado

Sergio / Rothbart
Mark Margolis

Mark Margolis

Pan Fithian / Opiekun
Tina Sloan

Tina Sloan

Pani Fithian / Opiekunka
Abraham Aronofsky

Abraham Aronofsky

Pan Stein / Opiekun
Charlotte Aronofsky

Charlotte Aronofsky

Pani Stein / Patron
Marcia Jean Kurtz

Marcia Jean Kurtz

Klientka Georgina
Shaun O'Hagan

Shaun O'Hagan

Sebastian
Chris Gartin

Chris Gartin

Kelner Scott
Deborah Offner

Deborah Offner

Administrator Susie
Stanley B. Herman

Stanley B. Herman

Wujek Hank
Michelle Rodriguez Nouel

Michelle Rodriguez Nouel

Fizjoterapeutka
Kurt Froman

Kurt Froman

Dubler Siegfrieda
Marty Krzywonos

Marty Krzywonos

Dyrygent
Leslie Lyles

Leslie Lyles

Pielęgniarka
John Epperson

John Epperson

Znużony Pianista
Arkadiy Figlin

Arkadiy Figlin

Pianista
Tim Fain

Tim Fain

Skrzypek
Sarah Lane

Sarah Lane

Kobieta W Kolejce
Liam Flaherty

Liam Flaherty

Chłopak W Toalecie
Patrick Heusinger

Patrick Heusinger

Bogaty Dżentelmen
Marina Stavitskaya

Marina Stavitskaya

Baletmistrzyni
Olga Kostritzky

Olga Kostritzky

Baletmistrzyni
Christine Redpath

Christine Redpath

Baletmistrzyni
Alexandra Damiani

Alexandra Damiani

Baletmistrzyni
Rebecca Azenberg

Rebecca Azenberg

Członkini Zespołu Baletowego
Laura Bowman

Laura Bowman

Członkini Zespołu Baletowego
Holly L. Fusco

Holly L. Fusco

Członkini Zespołu Baletowego
Abigail Mentzer

Abigail Mentzer

Członkini Zespołu Baletowego
Barette Vance

Barette Vance

Członkini Zespołu Baletowego
Lillian di Piazza

Lillian di Piazza

Członkini Zespołu Baletowego
Megan Dickinson

Megan Dickinson

Członkini Zespołu Baletowego
Jessy Hendrickson

Jessy Hendrickson

Członkini Zespołu Baletowego
Geneviève Lebean

Geneviève Lebean

Członkini Zespołu Baletowego
Rachel Jambois

Rachel Jambois

Członkini Zespołu Baletowego
Ryoko Sadoshima

Ryoko Sadoshima

Członkini Zespołu Baletowego
Kaia A. Tack

Kaia A. Tack

Członkini Zespołu Baletowego
Lauren Fadeley

Lauren Fadeley

Członkini Zespołu Baletowego
Sarah Hay

Sarah Hay

Członkini Zespołu Baletowego
Adrianna de Svastich

Adrianna de Svastich

Członkini Zespołu Baletowego
Jamie Wolf

Jamie Wolf

Członkini Zespołu Baletowego
Carrie Lee Riggins

Carrie Lee Riggins

Członkini Zespołu Baletowego
Gina Artese

Gina Artese

Członkini Zespołu Baletowego
Anne Bergstedt

Anne Bergstedt

Tancerka (Niewymieniona W Czołówce)
Alyson Cambridge

Alyson Cambridge

Tancerka (Niewymieniona W Czołówce)
Andrew Daly

Andrew Daly

Tancerz Baletowy (Niewymieniony W Czołówce)
Dj Jess

Dj Jess

DJ (Niewymieniony W Czołówce)
Daralina Komar

Daralina Komar

Tancerka Baletowa ( Niewymieniona W Czołówce)
Tim Lacatena

Tim Lacatena

Tancerz Baletowy (Niewymieniony W Czołówce)
Meredith Miles

Meredith Miles

Tancerz Baletowy (Niewymieniony W Czołówce)
Todd Miller

Todd Miller

Pasażer Metra (Niewymieniony W Czołówce
Carmella Stolyar

Carmella Stolyar

Asystent Kierownika Planu (Niwymieniona W Czołówce)

Specyfikacja Techniczna

Runtime1 hr 48 min (108 min)
Sound MixDolby | DTS | SDDS
ColorColor
Aspect Ratio2.35 : 1
CameraArriflex 16 SR3, Zeiss Ultra 16 Lenses, Arriflex 416, Zeiss Ultra 16 Lenses, Canon EOS 1D Mark IV, Canon L-Series Lenses (all subway scenes), Canon EOS 7D, Canon L-Series Lenses (all subway scenes)
LaboratoryDeLuxe, Hollywood (CA), USA (prints), Technicolor, Hollywood (CA), USA, Technicolor, New York (NY), USA (digital intermediate)
Film Length2,946 m (Spain), 2,952 m (Sweden), 2,954 m (Portugal)
Negative Format16 mm (Fuji Eterna Vivid 160T 8643, Eterna Vivid 500T 8647) Digital
Cinematographic ProcessDigital Intermediate (2K) (master format), HDTV (1080p/24) (source format) (some scenes), Super 16 (source format)
Printed Film Format35 mm (anamorphic) (blow-up) (Fuji Eterna-CP 3513DI)  D-Cinema

BBox

Ekipa Filmowa:

Dystrybutor:

Imperial - Cinepix


Ilustracja Muzyczna:

Clint Mansell


Kostiumograf:

Amy Westcott


Zdjęcia:

Matthew Libatique


Montaż:

Andrew Weisblum


Zobacz więcej

Wytwórnia:

Fox Searchlight Pictures, Cross Creek Pictures, Protozoa Pictures


Kierownik Castingu:

Mary Vernieu


Scenograf:

Thérèse DePrez


Dekoracje:

Tora Peterson


Materiały do Scenariusza:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Mark Heyman(screenplay) and
Andres Heinz(screenplay) (as Andrés Heinz) and
John J. McLaughlin(screenplay) (as John McLaughlin)
Andres Heinz(story) (as Andrés Heinz)

Kierownictwo Artystyczne:

David Stein


Charakteryzacje:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Judy Chinmakeup designer
Marjorie Durandmakeup department head (as Margie Durand)
Valerie Gladstone-Appeladditional hair stylist (as Valerie Gladstone)
Dierdre Harrisadditional hair stylist
Emma Jacobsspecial effects makeup assistant
Angela Johnsonadditional makeup artist (as Angela L. Johnson)
Chris Kellyspecial effects makeup assistant
Todd Kleitschkey makeup artist
Mary Hedges Lampertkey hair stylist (as Mary Lampert)
Paul LeBlanchair designer
Michael Marinoprosthetic makeup designer (as Mike Marino)
Geordie Shefferhair department head
Hayes Villandrysilicone specialist (as Hayes Vilandry)
Carla Whiteadditional makeup artist
Diana Choispecial makeup effects artist (uncredited)
Christen Edwardsspecial makeup crew (uncredited)
Jeong-Hwa Fonkalsrudadditional makeup artist (uncredited)
Rachel Gearyadditional makeup (uncredited)
Christina Grantmakeup artist (uncredited)
Katherine O'Donnelladditional makeup artist (uncredited)
Cassandra Saultermakeup artist (uncredited)
Susan Schectaradditional hairstylist (uncredited)

producenci:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Jon Avnetexecutive producer
Brad Fischerexecutive producer (as Bradley J. Fischer)
Scott Franklinproducer
Jerry Fruchtmanco-producer (as Gerald Fruchtman)
Peter Fruchtmanexecutive producer
Rose Garnettassociate producer
Ari Handelexecutive producer
Mike Medavoyproducer
Arnold Messerproducer (as Arnold W. Messer)
Brian Oliverproducer
Joseph P. Reidyco-producer (as Joseph Reidy)
Jennifer Rothexecutive producer
Rick Schwartzexecutive producer
Tyler Thompsonexecutive producer
David Thwaitesexecutive producer

Zarządzanie Produkcją:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Gabrielle Mahonproduction supervisor
Jeff Robinsonpost-production supervisor
Jennifer Rothunit production manager

Drugi/Asystent Reżysera:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Amy Lauritsensecond assistant director
Travis Rehwaldtsecond second assistant director
Joseph P. Reidyfirst assistant director (as Joseph Reidy)

Dział Artystyczny:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Ama Ampaduset intern
Aimee Athnosart department production assistant
Alyssa Boffoliset intern (as Alyssa Frankel)
Nancy Brantonscenic
Tim Chungart department intern
Daniel Fisherproperty master
David Scott Gagnonleadman (as Scott Gagnon)
William Garveybest boy construction grip
Scott Girshekart department intern
Daniel Hahnart department intern
Mary Heilmannartwork: 303 Gallery
Caroline Ironsscenic
Miriam Johnsonart department coordinator
Jasmine Ballou Jonesassistant property master (as Jasmine Ballou)
Derrick Kardosgraphic artist
Karen Kilimnikartwork: 303 Gallery
Daniel D. Kirschconstruction foreman
Hank Liebeskindset dresser
Chris Wolfgang Mauchstoryboard artist
Nick Maussartwork: 303 Gallery (as Nick Maus)
Skeet McAuleyartwork: courtesy of Skeet Mcauley
Don Nacescenic
Max Nissenholtzcamera scenic artist
Bob Provenzanoset dress foreman (as Bobby Provenzano)
Jeffrey Rollinson-set dresser (as Jeff Rollins)
Ernie Sandidgescenic foreman
Max Sherwoodassistant property master
Dominic Sidhufine art advisor
Noreen Souza-Baileyconstruction production assistant (as Noreen E. Souza-Bailey)
Wolf-Dieter Stoeffelmeierscenic (as Wolfe Dieter)
Greg Sullivancharge scenic
Richard Tenewitzconstruction coordinator
Andrew M. Velechenkokey carpenter (as Andrew Velenchenko)
Ian Zdatnyscenic foreman
Michael Coryprops (uncredited)
John Davisstoryboard artist (uncredited)
Nicole DeLucaart intern (uncredited)
Todd Giresicarpenter (uncredited)
Robert Ludemannadditional graphic artist: props (uncredited)
Tim Zydeladditional on-set dresser (uncredited)

Dźwięk:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Coll Andersonsound effects recordist
Steve Bainefoley artist
Krissopher Chevannesadr recordist (as Kris Chevannes)
Brian Emrichsound designer
Nelson Ferreirasound effects recordist
Dror Gescheitsound recordist (as Drew Gescheit)
Anguibe Guindoboom person
Gina Gylesfoley assistant (as Gina Wark)
Jonathan E. Hattontheatrical house sound
Craig Henighanre-recording mixer / sound designer / supervising sound editor
Harry Higginssound recordist
Ken Ishiiproduction sound mixer
Bobby Johansonadr mixer
Avi Laniadosound mix engineer
Wayne Lemmersound effects editor
Brendan Jamieson O'Brienadditional boom person (as Brendan O'Brien)
Joe Origliericable person
Peter Persaudfoley recordist
Jill Purdysupervising adr editor / supervising dialogue editor
Seth Tallmanadditional boom person
Dominick Tavellare-recording mixer
Sean Byrnepost-production sound (uncredited)
Alfonso Calvodubbing re-recording mixer (uncredited)
Alan Freedmanadr mixer (uncredited)
Phillip Fullersound mix technician (uncredited)
Peter Gleavesadr mixer (uncredited)
Victor J. Hernandezco-sound editing man (uncredited)
Benjamin Lecuyeradr engineer (uncredited)
Jordan O'NeillDatasat sound mastering engineer (uncredited)
John Soukupsound transfer (uncredited)
Andy Stallabrassadr recordist (uncredited)

Efekty Specjalne:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Michael Birdspecial effects technician
Conrad V. Brink Jr.special effects coordinator (as Conrad Brink)
Roland Blancaflorspecial effects technician (uncredited)
Kevin Carterspecial effects contact lenses (uncredited)
Tim Rossiterspecial effects technician (uncredited)

Efekty Wizualne:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Ulysses Argettadigital compositor: Look Effects
Adam Avitabileflame artist: Look Effects
Colleen Bachmanvisual effects producer
Derek Birddigital compositor: Look Effects
Alex Boothbyvisual effects compositor
Seth Browerdigital compositor: Look Effects
Cyntia Bülldigital compositor: Look Effects (as Cyntia Buell)
Michael Capton3d supervisor: Look Effects
Christian Cardonadigital compositor: Look Effects
Ryan Chatelroto/paint: Look Effects
Manda Cheungdigital compositor: Look Effects
Leslie Chungdigital compositor: Look Effects
James Colemandata management: Look Effects
Michael Collins2d supervisor: Look Effects
Jeremy Dawsonmain and end titles designed by
Michael Degtjarewskydigital compositor: Look Effects
Steve Dellersonvisual effects executive producer: Look Effects
Mark S. Driscollpresident: Look Effects (as Mark Driscoll)
Henrik Fettadditional visual effects supervisor: Look Effects
Kelly Fischerdigital compositor: Look Effects (as Kelly Fisher)
Chris Flynndigital compositor: Look Effects
Carl Frytz3D artist: Look Effects
David Geogheganflame artist: Look Effects (as David Geoghagen)
Buddy Gheendigital compositor: Look Effects
Jim Gormandigital compositor: Look Effects
Brad Kalinoski2d supervisor: Look Effects
Joanie Karnowski3D artist: Look Effects
Danny S. Kimdigital compositor: Look Effects (as Danny Kim)
Darren Kiner3D artist: Look Effects
Jeff Kryvickymain and end titles designed by
Matt Kushnervisual effects coordinator: Look Effects
Keith Lackey3D artist: Look Effects
Jessica Lai3D artist: Look Effects (as Jessica Y.C. Lai)
Brett Landonvisual effects compositor
Eric Leverenzdigital imaging
Ray Lewismanipulated and designed by: club images
Shawn Lipowski3D artist: Look Effects
Manuel Llamasdigital compositor: Look Effects
Jose E. Lopezroto/paint: Look Effects (as Jose Lopez)
Eric Luszczdigital imaging
John Mangiadigital compositor: Look Effects
Martin McGreevyroto/paint: Look Effects (as Martin Mcgreevy)
Morgan Millerdigital imaging
Daniel Molinadigital compositor: Look Effects
Jodie Moorevisual effects producer (as Jodie Brown)
Sk Nguyenvisual effects coordinator: Look Effects
Maureen Nixondigital compositor: Look Effects
Joseph Oberledigital compositor: Look Effects
Michael Oliverdata management: Look Effects
Migs Rustiavisual effects editor: Look Effects
Gabriel Sanchezflame artist: Look Effects
Dan Schreckervisual effects supervisor
York N. Schueller3D artist: Look Effects (as York Schueller)
Greg M. Silvermandigital compositor: Look Effects (as Greg Silverman)
Jason Sneavisual effects compositor
Katherine Soaresdigital compositor: Look Effects (as Katherine Filtrani)
Paul Stemmervisual effects editor: Look Effects
Andrew Stilldata manager
Antonello Stornelli3D artist: Look Effects (as Antonello Stornello)
David Sudd3D artist: Look Effects
Ben Sumnerdigital compositor: Look Effects
Niko Tavernisevisual effects coordinator: Look Effects
Melinka Thompson-Godoyadditional visual effects producer: Look Effects
Jay Tilinvisual effects artist
Tina Wallaceroto/paint: Look Effects
Chris 'Pinkus' Wesselmandigital compositor: Look Effects (as Chris Wesselman)
Michael P. Whippledigital intermediate engineer
Brent Whitmorevisual effects compositor
Melissa Widuproto/paint: Look Effects (as Melissa Widdup)
Trey Freemandigital artist (uncredited)
Fred J. Julitovisual effects artist (uncredited)
John Kilkennyvisual effects executive (uncredited)
Lewis Kofskymotion capture producer (uncredited)
Aaron Newmanconcept illustrator (uncredited)
Guillaume Renbergmotion control operator (uncredited)
Aaron Simsconcept artist (uncredited)
Wilson Tangdigital restoration (uncredited)

Kaskaderzy/Dublerzy:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Jared Burkeassistant stunt coordinator
Barbara Christiestunts
Douglas Crosbystunt coordinator
Sarah Lanestunts
Lisa Ann Murphystunts
Abby Nelsonstunts
Kimberly Prosastunts
Maria Riccettostunts
Jen Weissenbergassistant stunt coordinator
Natalie Jeanstunts (uncredited)
Sarah Lanestunt double: Natalie Portman (uncredited)
Abby Nelsonstunt double: Natalie Portman (uncredited)
Kimberly Prosastunt double: Natalie Portman (uncredited)

Obluga Techniczna:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Tony Arnaudbest boy grip
Gerard Bourciertheatrical house flyman
Shaka Brookescompany grip
Duane Chan-Shuecompany electric
Joseph V. Ciciocamera operator (as Joseph Cicio)
Rashad Clintoncompany grip
Stephen Consentinocamera operator
Lamont Crawfordkey grip
Nick Cupkovicgenerator operator (as Nicholas Cupkovic)
Gavin Curranrigging gaffer
Benjamin D'Andreadolly grip
Jonathan Dahancompany grip
Devin Doneganvideo assist
Kris Enossecond assistant camera
Morris Flamgaffer (as Mo Flam)
Jim Galvindimmer board operator
Samuel A. Gonzalez Jr.company electric (as Samuel Gonzalez Jr.)
Jeff Gottesfeldtheatrical house flyman
Craig Paul Harristheatrical follow spot operator (as Craig P. Harris)
Brent Hirnrigging best boy grip
Kenneth Hopkinsphotographer
Danielle Krudycamera intern
Michael A. Leogenerator operator
Lorne MacDougalltheatrical chief lighting (as Lorne Mac Dougall)
Jim Manzionetheatrical follow spot operator (as James J. Manzione)
Frida Marzoukcompany electric
Dave McAllistercompany grip (as David McAllister)
Kevin McCarthytheatrical house flyman (as Kevin Mccarthy)
Jim McCullaghtheatrical follow spot operator (as James F. Mccullagh)
Louis Petragliabest boy rigging electric
Kabkeo Phothivongsacompany electric (as Kabkeo 'Ozzie' Phothivongsa)
Ryan Rodriguezcompany electric (as Ryan A. Rodriguez)
Lloyd Rothschildtheatrical dimmer board operator
Kwmae Sandybest boy electric (as Kumae R. Sandy)
Andrew Schmetterlingadditional video assist
Joseph Scirettaconstruction electric (as Joe Sciretta)
Eve Strickmanfilm loader
Niko Tavernisestill photographer
Nicky 'Nuckles' Vaccarorigging key grip (as Nick Vaccaro)
John Velezgaffer (as John G. Velez)
Aurelia Winbornfirst assistant camera (as Aurelia J. Winborn)
Jeffrey Wondseltheatrical house flyman
John Alcantaralighting technician (uncredited)
David M. Carrgrip (uncredited)
Luis Contreraslighting technician (uncredited)
Fred J. Julitocamera operator (uncredited)
Asie Kidelectrician (uncredited)
Patrick Lowryrigging grip (uncredited)

Casting:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Dann Finkvoice casting
Adam Goldmanbackground casting assistant
Ann Gouldercasting: New York
Lindsay Grahamcasting associate
Brandon Hemmerlingcasting assistant
Gayle Kellercasting: New York
Jennifer Sabelbackground casting (as Sabel)
Grant Wilfleybackground casting
Bruce Winantvoice casting

Logistyka Miejsc:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Robert Apuzzolocation intern (as Rob Apuzzo)
Scott Ferlisilocation assistant
Megan Foersterlocation scout
Trish Graylocation scout
Orit Greenberglocation scout
Eva Hannonlocation intern
Ronnie Kupferwasserlocation manager
Peter Pyunlocation assistant
Daniel Trescaassistant location manager (as Dan Tresca)
Eric Papalocation scout (uncredited)

Transport:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Peter Clorestransportation co-captain (as Peter J. Clores)
Steven R. Hammondtransportation captain (as Steven Hammond)
Christina Schaichtransportation office manager

Muzyka:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Nancy Allenmusic editor
Christopher Bensteadmusic consultant (as Chris Benstead)
Jim Blackmusic supervisor
Rachel Boltviola
John Bradburymusician: solo violin
Simon Chamberlainmusician: piano
Fiona Cruickshankassistant engineer
Matt Dunkleyadaptor: music from "Swan Lake" / arranger: music from "Swan Lake" / score conductor / score orchestrator
Geoff Fosterscore mixer / score recordist
Mick Gormaleyassociate music editor
Isobel Griffithsscore contractor
Gabe Hilfermusic supervisor
Mary-Anne Hobbsrecording artist liaison (as Mary Anne Hobbs)
Steve Mairmusician: double bass
Clint Manselladaptor: music from "Swan Lake" / arranger: music from "Swan Lake"
Charlotte Matthewsassistant score orchestra contractor
Adam Millerassistant engineer
David G. Russellmidi preparation (as David Russell) / score preparation (as David Russell)
Jill Streaterscore preparation
Pyotr Ilyich Tchaikovskycomposer: music from "Swan Lake"
Nigel Wiesehanmusician: guitar viol
Rolf Wilsonmusician: solo violin
Mark Berrowmusician: violin (uncredited)
Chris Cladmusician: violin (uncredited)
Chris Cozensmusic: digital orchestral timings (uncredited)
Tim Fainmusician: violin soloist (uncredited)
Patrick Houlihanmusic executive (uncredited)
Richey Rynkowskiorchestrator assistant (uncredited)
Bruce Whiteviola (uncredited)
Jonathan Williamsmusician: cello (uncredited)

Edycja Materiałów:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Kent Blocherfirst assistant editor
Dana Bloderdigital intermediate producer
Zuzana Bocharapprentice editor (as Zana Bochar)
Sam Daleycolorist: dailies
Kristyn DiPanedailies project manager (as Kristyn Dipane)
Jessica Elvindigital intermediate editor
Andreas Fehrleapprentice editor
Eric Glattpost-production assistant
Charles Herzfeldpost facility supervisor
Irene Kassowassistant editor
Richie Roefarodailies advisor: Canon 7D
Tim Stipandigital intermediate colorist
Kevin Valedigital intermediate project manager
Victoria Andersoncolorist assistant (uncredited)
Pete Conlinpost production (uncredited)
Jonathan Hoffmanpost production (uncredited)
Trevor Joycedigital cinema producer (uncredited)
Fred J. Julitoadditional editor (uncredited)
Jeffrey Leisercolorist assistant (uncredited)
Lee Wimercolor timer (uncredited)

Garderoba:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Aurora Andrewswardrobe production assistant
Nina Cinelliset costumer
Jessica Heldwardrobe intern
Rebecca Hofherrassistant costume designer
Jennifer Ingramcostume supervisor
Angela Mirabellaset costumer
Kate Mulleavydesigner: ballet costumes, Rodarte
Laura Mulleavydesigner: ballet costumes, Rodarte
Nicci Schinmanset costumer
Amanda Srokaadditional set costumer
David Turkadditional set costumer
Ariel Whitewardrobe intern
Jared B. Leesespecialty costumes (uncredited)

Pozostała Ekipa:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Eugen Ahl-Klopschadditional production assistant
Jodi Arnesonassistant production coordinator
Teddy Auproduction accountant
Jackie Bernonwalkie production assistant
Alexandra Blackertrainer: Mr. Kunis
Mary Helen Bowerstrainer: Ms. Portman
Zara Burdettpaperwork production assistant
Maurice Cabreraparking coordinator
Mitchell Casselcontact lens consultant (as Dr. Mitchell Cassel)
Wendy Cohenproduct placement coordinator
Mike Costellosecurity supervisor
Angela Cutroneadditional production assistant
Sam Dayproduction intern
Loreen Domijantheatrical stage manager
Deirdre Donohuesecond assistant accountant
Megan Fairchildballet consultant
David Farrfirst assistant accountant
Lindsay Feldmanproduction coordinator
Gavin Fitzpatrickballet consultant
Alex Footmanproduction intern
Jennifer Zolten Freedpost-production accountant: Trevanna Post (as Jennifer Freed)
Kurt Fromanassociate choreographer
Jessie Gantpost-production accountant: Trevanna Post
Mallory Groffproduction intern
Francesca Harperballet consultant
Rob Harrisunit publicist
Jon Kauffmanassistant: Darren Aronofsky
Julie Kentballet consultant
Vernice Klierpersonal coach: Mr. Cassel (as Vernice Klier-Moskowitz)
Olga Kostritzkyon-set ballet consultant
Michael B. Lewisproduction secretary (as M. Baldwin Lewis)
Ben Lusthausoffice production assistant
James McGuinnessunit production assistant
Ashley Meloneballet coordinator
Ali Mendesassistant to producers (as Alexandra Mendes)
Grit Menzzerassistant: Ms. Portman
Benjamin Millepiedballet choreographer
Soren Miltichfirst team production assistant
Gillian Murphyballet consultant
Georgina Parkinsonhead trainer
Tiler Peckballet consultant
Anthony Pettinescript supervisor
Alexander Phillipsproduction intern (as Alex Phillips)
Jennifer Robertsbackground production assistant
Kerry Robertspayroll accountant
Michael Sheridanliaison: Pennsylvania Ballet
Jock Sotomale trainer
Marina Stavitskayatrainer
Pandora Vanderpump-Toddassistant: Mr. Medavoy and Mr. Messer
Heather Wattsballet consultant
Alex Wilsonassistant: Mr. Franklin
Liz Adamsproduction assistant (uncredited)
Tyler Atkinsondigital distribution (uncredited)
Adam Ballesterosassistant: David Thwaites (uncredited)
Scott Bowersstaff production assistant (uncredited)
Allison Brownmooremotion designer: Cross Creek Pictures (uncredited)
Christina Chowproduction assistant (uncredited)
Karen Gehresproducer: EPK (uncredited)
Adam Gibbsproduction assistant (uncredited)
Jeff Joslinstand-in (uncredited)
Clara Kimassistant to producer (uncredited)
Ross Millerinsurance (uncredited)
Chris Miskiewiczstand-in: John Epperson (uncredited)
Ivan Paricadditional production assistant (uncredited)
Benjamin R. Rederproduction legal counsel (uncredited)
Peter Pamela Roseadr loop group (uncredited)
Howard Samuelsohndialect coach (uncredited)
Ian M. Stratfordfinancial counsel (uncredited)
Robert Veloproduction financing (uncredited)
Sally Wintersadr loop group (uncredited)
Spencer Wongassistant: Brad Fischer (uncredited)

Współpracujemy z:

KARTA BIBLIOTECZNA

BIBLIOTECZKA

  • Załóż swoje konto
  • Karta Do Kultury

    Jeżeli zalogujesz się na swoje konto, będziesz mógł bezpłatnie:
    *obserwować pozycje wydawnicze, promocje oraz oferty specjalne
    *dodawać je do ulubionych
    *polecać innym czytelnikom
    *odradzać produkty, po które więcej nie sięgniesz
    *listować pozycje, które posiadasz
    *oznaczać pozycje przeczytane/obejrzane
    Jeżeli nie masz konta, zarejestruj się, zapraszamy do rejestracji!