Nietykalni

The Intouchables

Reżyser: Eric Toledano, Olivier Nakache

Scenariusz: Eric Toledano, Olivier Nakache

Gatunek: Biograficzny, Komedia, Dramat

Nagrody: Nominacja Do Golden Globe. Oraz 35 Wygranyh & 39 nominacji.

Premiera: 2011-09-23

Premiera w Polsce: 2012-04-13

Kraj: Francja

Język: Francuski | Angielski

Budżet: €9,500,000

Zarobił: $13,179,837

Zarys fabuły

Ta historia zdarzyła się naprawdę. Sparaliżowany na skutek wypadku milioner zatrudnia do pomocy i opieki młodego chłopaka z przedmieścia, który właśnie wyszedł z więzienia. Zderzenie dwóch skrajnie różnych światów daje początek szeregowi niewiarygodnych przygód i przyjaźni, która czyni ich... nietykalnymi.

Recenzja


Pola


Historia niezwykłej przyjaźni, którą opowiada oparty na faktach film „Nietykalni" rozpoczyna się w bardzo nietuzinkowy sposób. Leniwy, niedawno wypuszczony z więzienia Driss przychodzi na rozmowę kwalifikacyjną do sparaliżowanego milionera Philippe. Liczy tylko na podpis, dzięki któremu otrzyma zasiłek. Ku ogólnemu zdziwieniu i dezaprobacie najbliższych współpracowników i znajomych arystokraty jak i samego zainteresowanego, zatrudnia on chłopaka. W tym momencie zaczyna się przygoda, pełna zabawnych scen ale i kłótni, kłopotów. Już na początku Driss zostaje wyrzucony z domu, nie może odnaleźć się w nowej sytuacji. Nie mając wcześniej kontaktu z niepełnosprawnymi uczy się wszystkiego od podstaw. Brakuje mu przy tym cierpliwości i taktu, ale gdy w końcu odnajduje wspólny język z Philippe zauważa wiele korzyści płynących ze swojej nowej pracy. Niektóre z jego innowacyjnych metod pomocy szokują cały personel milionera. Mężczyźni uczą się od siebie nawzajem, zmieniają swoje poglądy robią rzeczy, których nie zrobiliby, gdyby się nie znali. Młody, gniewny Driss uczy się współczucia, Philippe odnajduje w sobie więcej odwagi(wątek Eléonore ), uczy się nieszablonowego działania. Bezpośrednie wypowiedzi, wynikające z niewiedzy Drissa, rozwiązują wiele nieporozumień. Chłopak chce dowiedzieć się jak najwięcej o sytuacji i życiu swojego nowego przyjaciela. Niektóre nieprzemyślane pytania Drissa i odpowiedzi Philippe świadczą o ogromnym dystansie do siebie tej postaci. Szczere rozmowy bardzo zbliżają do siebie obu mężczyzn. Świadomi tego, że mogą na siebie liczyć w każdej sytuacji – co udowadnia powrót Drissa do „pracy", która potem stała się czymś więcej. Samotny dotąd milioner korzysta z życia, bawi się dzięki zatrudnionemu – jak sądził - na próbę młodemu, nieznającemu granic chłopakowi. Odnosi się wrażenie, że sam Philippe jakby odmłodniał przez wpływ Drissa.

Moją uwagę przykuły w filmie dwie sceny. Pierwsza, gdy bohaterowie „wymieniają się" gustami muzycznymi. Widoczna jest tutaj różnica pokoleniowa, upodobania do muzyki klasycznej Philippe i muzyka nowoczesna Drissa (którą ten zmienia skrupulatnie przygotowany, co roku ten sam plan urodzin przyjaciela). Kolejnym, zapadającym w pamięć fragmentem, jest zmiana wizerunku Philippe pod koniec filmu. Chłopak bawi się wtedy zarostem mężczyzny, strzygąc go na podobę „znanych historycznych zarostów". Ogromny dystans do siebie i odrobina umiejętności śmiania się z samego siebie.

Na szczególne uznanie zasługuje w filmie dynamika, z jaką zmieniają się bohaterowie. Interesujące jest też zjawisko, w którym młody, beztroski Driss dojrzewa i zyskuje tę część powagi, rozsądku, która ubywa Philippe (oczywiście w dobrym tej sytuacji kontekście).

Jedynym, co można by zarzucić twórcom filmu, jest umniejszenie wątku problemów rodzinnych Drissa, przez które odszedł z pracy. Rozwiązał je jednak (pomógł bratu) i wrócił, co świadczy o wielkim przywiązaniu i, jak już wspomniałam, wielkiej przyjaźni łączącej bohaterów.

Driss i Philippe spędzając razem czas maja wrażenie, że mogą wszystko, że są – jak wskazuje tytuł - nietykalni ...

Aktorzy doskonale wcielili się w swoje role. Odzwierciedlili uczucia i emocje postaci, które grali. Sytuacje z pozoru wydające się nie do pomyślenia w rzeczywistości (np. podawanie słuchawki osobie niepełnosprawnej) w filmie, dzięki Omarowi i François, stają się zabawne i naturalne dla postaci przez nich granych. Humorystyczne dialogi i zdarzenia przeplatające się poważnymi rozmowami i problemami zapobiegają wrażeniu, że film jest „ciężki", trudny. Widz ma wrażenie, że wszystko musi się dobrze skończyć. Oglądając dzieło Nakache i Toledano można zwrócić uwagę na wiele życiowych, wartych zapamiętania wypowiedzi mówiących wiele o postaciach (rozmowa Philippe z dawnym przyjacielem –Blokersi nie mają żadnej litości –Właśnie to. Tego pragnę. Żadnej litości). W odbiorze filmu pomaga też dobrze dobrana muzyka i swego rodzaju zabawa nią. Pomocna w odebraniu charakteru scen „wpada w ucho".

Nietykalni to film pełen wartości, porad życiowych, śmiechu ale i tej tzw. „odrobiny dziegciu". Ma w sobie wszystkie czynniki składające się na film godny polecenia, od fabuły i gry aktorskiej po muzykę i zdjęcia.

Ze wszystkimi konsekwencjami, które to niesie – Polecam ten film.

Palanee


Być może jestem jedną z ostatnich osób, które obejrzały „Nietykalnych". Mówi się trudno. Czekałam cierpliwie aż namówię domowników na wspólny seans. W końcu nadszedł ten pamiętny dzień, kiedy wsunęliśmy płytkę DVD do napędu i mogliśmy ujrzeć film, który w rankingu Filmwebu jest na trzecim miejscu! Skoro jest tak wysoko, to znaczy, że mamy do czynienia z arcydziełem! Filmem genialnym! Ciekawość podsycał również fakt, że produkcja należy do gatunku komedii. Nie dramat, nie obyczajowy, nie thriller znalazł się tak wysoko, a komedia! Czy jest to w ogóle możliwe? Nie trudno się więc domyślić, że oczekiwania wobec filmu miałam bardzo wysokie. Spodziewałam się, że „Nietykalni" wgniotą mnie w fotel, doprowadzą do nieoczekiwanych wybuchów śmiechu, a jednocześnie nie sprawią, że moje szare komórki całkowicie odłączą się od świata żywych. Film ideał? Film arcydzieło? Wszystko na to wskazuje...

Pomimo wielu przesłanek, które pozwoliłyby wysnuć takie przypuszczenie, seans w zaciszu domowym zweryfikował ten pogląd. Nie, film nie jest arcydziełem. Jest za to świetną komedią, opozycją w stosunku do amerykańskich tytułów, które co roku goszczą na ekranach kin. Nie jest to ani głupkowata komedia bazująca na kloacznych dowcipach, ani też komedia romantyczna dążąca znanymi ścieżkami do happy endu.

Przypadek rządzi naszym życiem
Gdy Driss przychodzi na rozmowę kwalifikacyjną, ma tylko jeden cel – zdobyć podpis dla Urzędu Pracy. Nie ma zamiaru szukać zatrudnienia, a już tym bardziej pracować jako opiekunka dla inwalidy. Pomimo wszystko Philippe, człowiek majętny, ale przykuty do wózka i uzależniony od innych osób, postanawia zatrudnić czarnoskórego, niedoświadczonego Drissa. Między Panami iskrzy niemal od początku filmu, dzięki czemu udaje im się nie tylko nawiązać nić porozumienia między pracodawcą a pracownikiem. Stają się również oddanymi przyjaciółmi, rozumiejącymi się i uzupełniającymi. Z pewnością nigdy nie przypuszczali, że los skrzyżuje ich drogi. Bo choć z pozoru dzieli ich wszystko, okazuje się, że potrzebują się wzajemnie. Philippe daje schronienie, pozwala odbić się młodemu chłopakowi od dna. Driss nie traktuje sparaliżowanego od szyi w dół bogacza, jako niepełnosprawnego, ale jako wartościowego człowieka, któremu należą się takie same przyjemności jak osobie zdrowej.

Natknęli się na siebie przypadkiem, co zresztą nie jest nowością zarówno na małym jak i dużym ekranie. Pomijając wszelkiego rodzaju komedie romantyczne, gdzie to właśnie przypadek łączy obcych sobie ludzi, po pierwszych scenach od razu nasunął mi się serial „Suits" („W garniturach"). Tam też w pierwszym odcinku poznajemy bogatego prawnika, który poszukuje niebanalnego pomocnika. Wszyscy kandydaci, którzy zgłosili się na rozmowę kwalifikacyjną okazywali się zbyt nudni, by mogli być w ogóle brani pod uwagę. A jednak udało się znaleźć odpowiednią osobą. Choć i tu dużą rolę odegrał przypadek, który połączył ze sobą dwa różne światy.

Wykluczony
Philippe jest sparaliżowany. Nie może sam wstać, napisać listu, napić się. Nie czuje ciała poniżej szyi. Zwykły człowiek, mijając taka osobę na ulicy, z pewnością odwróciłby wzrok lub spoglądał na niego z politowaniem. Zresztą bardzo podobnie postępują mężczyźni, którzy przychodzą na rozmowę kwalifikacyjną. Ich motywacje są różne, jednak żaden z nich nie widzi potrzeby traktowania niepełnosprawnego jako człowieka. Co z tego, że ma pewne ograniczenia? Nadal czuje, pragnie, poszukuje. Nie potrzebuje litości, a rozrywki. Nie potrzebuje rozczulania, a silnego mężczyzny, który nie będzie bał się śmiać w jego obecności. Twórcy filmu skupili się na samotności Philippe, który przykuty do wózka, mający wszystko czego zapragnie, nie ma jednego – prawdziwego przyjaciela, który pozwoli poczuć mu się wolnym. I to właśnie Driss, pochodzący ze slumsów, bezrobotny, były więzień okazuje się być właściwym człowiekiem na właściwym miejscu. Nie ma kompleksów, nie boi się żartować. Co jednak najważniejsze, pozwala Philippowi oddychał pełną piersią, nie użalając się nad nim. Nie współczuje mu, ale traktuje go jako równego. Nie ważne, że dzieli ich przepaść pod względem bogactwa, światów, w których się wychowali, wykształcenia czy gustu muzycznego. Driss nie ma skrupułów, by roześmiać się w operze z mężczyzny przebranego za drzewo. Nie boi się ustawić do pionu córkę Philippa. A przy tym Driss jest postacią pełną radości, optymizmu, z poczuciem humoru. Dzięki niemu Philippe wychodzi ze skorupy i otwiera się na kontakty z innymi kobietami. Znów może zapalić trawkę i przeżywać rozkosze seksualne (a jak, musicie sami zobaczyć ;) Wykluczenie i samotność zamienia się powoli w radość życia i wiarę w drugiego człowieka.

Autentycznie
To, co nasuwa się od razu po obejrzeniu filmu, to autentyzm i naturalność. Wszystkie sceny i dialogi wydają się być niewymuszone i prawdziwe. Bez patosu, popadania w sentymentalizm i sztuczne wzruszenie. Podobnie aktorzy są dalecy od sztuczności. Zarówno Francois Cluzet (Philippe) jak i Omar Sy (Driss) przekonują nas do siebie. Ich gra, gesty są tak naturalne, że można odnieść wrażenie, że mamy do czynienia się z prawdziwymi, ale i zwykłymi ludźmi, a nie kreacjami stworzonymi na potrzeby filmu. Szczególne wrażenie wywarł na mnie Omar Sy, który genialnie odegrał swoja rolę, a jego uśmiech i radość życia bijąca nie tylko z twarzy, ale i samej postawy ciała, na długo pozostają w pamięci.

Nie jest to film idealny. Być może powinny paść w nim ważniejsze pytania przemycone pod płaszczykiem lekkiej komedii. Być może pewne elementy powinny być mocniej zaakcentowane. Być może „Nietykalni" nie wnoszą nic nowego do kinematografii. A jednak są potrzebnym oddechem pomiędzy ciężkimi europejskimi tytułami, a zbyt infantylnymi amerykańskimi filmami.

Jeśli należycie do grona osób, które podobnie jak ja jeszcze kilka dni temu, nie widziały filmu, nadróbcie zaległości. Najlepiej w święta, kiedy zamiast włączać po raz kolejny Bożonarodzeniowy hit, zapoznacie się z równie optymistyczną i przede wszystkim mądrą produkcją.

Zdjęcia:

Ciekawostki:

Błędy

Podczas rozmowy telefonicznej między bohaterami u Phillipe widać światło dzienne, natomiast u Drissa jest już po zmroku, pomimo że obaj przebywają w jednym mieście.


W galerii Driss daje Philippe'owi zielonego M&M'sa, ale w następnym ujęciu cukierek jest żółty.


W scenie, w której Driss przymierza ubrania, Philippe porusza nogami, mimo że jest sparaliżowany.


W scenach, w których Philippe nie ma na sobie apaszki, widać jego bliznę po tracheotomii. Rozmiar blizny zmienia się w zależności od ujęcia.


Gdy Driss ma opuścić dom Phillipe'a, żegna się z Magalie i zawiesza sobie na szyi elektroniczną nianię. W następnych ujęciach urządzenie znika, by pojawić się ponownie później, gdy Driss żegna się z Yvonne.


Gdy Driss szybuje na paralotni, przez chwilę widać na nim cień kamerzysty.

Miejsca

Zdjęcia do filmu były kręcone w Paryżu, Villard-sur-Doron i Cabourgu (Francja).

Obsada:

François Cluzet

François Cluzet

Philippe
Omar Sy

Omar Sy

Driss
Anne Le Ny

Anne Le Ny

Yvonne
Audrey Fleurot

Audrey Fleurot

Magalie
Joséphine de Meaux

Joséphine de Meaux

Pracownica Firmy Kurierskiej
Clotilde Mollet

Clotilde Mollet

Marcelle
Alba Gaïa Bellugi

Alba Gaïa Bellugi

Elisa
Cyril Mendy

Cyril Mendy

Adama
Salimata Kamate

Salimata Kamate

Fatou
Absa Diatou Toure

Absa Diatou Toure

Mina
Grégoire Oestermann

Grégoire Oestermann

Antoine
Dominique Daguier

Dominique Daguier

Przyjaciel Philippe'a
François Caron

François Caron

Przyjaciel Philippe'a
Christian Ameri

Christian Ameri

Albert
Thomas Solivérès

Thomas Solivérès

Bastien - dit le Plumeau
Dorothée Brière

Dorothée Brière

Eléonore
Marie-Laure Descoureaux

Marie-Laure Descoureaux

Chantal, Pokojówka
Emilie Caen

Emilie Caen

Kobieta W Galerii
Sylvain Lazard

Sylvain Lazard

Nowy Pomocnik
Jean-François Cayrey

Jean-François Cayrey

Nowy Pomocnik
Ian Fenelon

Ian Fenelon

Kandydat
Renaud Barse

Renaud Barse

Kandydat
François Bureloup

François Bureloup

Kandydat
Nicky Marbot

Nicky Marbot

Policjant
Benjamin Baroche

Benjamin Baroche

Policjant
Jérôme Pauwels

Jérôme Pauwels

Sąsiad Parkujący Na Zakazie
Antoine Laurent

Antoine Laurent

Sąsiad Parkujący Na Zakazie
Fabrice Mantegna

Fabrice Mantegna

Śpiewak Operowy
Hedi Bouchenafa

Hedi Bouchenafa

Mechanik Samochodowy
Michel Winogradoff

Michel Winogradoff

Kelner
Kévin Wamo

Kévin Wamo

Przyjaciel Drissa
Elliot Latil

Elliot Latil

Licealista
Alain Anthony

Alain Anthony

Paralotniarz
Dominique Henry

Dominique Henry

Paralotniarz
Le Capriccio Français

Le Capriccio Français

Orchestra Player
Philippe Le Fevre

Philippe Le Fevre

Chef d'orchestre (as Dirigé par Philippe Le Fevre)
Yun-Ping He

Yun-Ping He

Passerby
Pierre-Laurent Barneron

Pierre-Laurent Barneron

Lokaj (Nie Wymieniony W Czołówce)
Philippe Pozzo di Borgo

Philippe Pozzo di Borgo

On Sam (Nie Wymieniony W Czołówce)
Abdel Sellou

Abdel Sellou

On Sam (Nie Wymieniony W Czołówce)

Specyfikacja Techniczna

Runtime1 hr 52 min (112 min)
Sound MixDolby Digital
ColorColor
Aspect Ratio1.85 : 1
CameraAaton Penelope, Panavision Primo Lenses, Arri Alexa, Panavision Primo Lenses (some night scenes), Arriflex 435, Panavision Primo Lenses
LaboratoryL.T.C. Saint-Cloud, France (post-production laboratory)
Film Length3.06 m (Portugal, 35 mm)
Negative Format35 mm (Fuji Eterna Vivid 250D 8546)
Cinematographic ProcessDigital Intermediate (2K) (master format), Super 35 (3-perf) (source format)
Printed Film Format35 mm  D-Cinema

BBox

Ekipa Filmowa:

Dystrybutor:

Gutek Film


Ilustracja Muzyczna:

Ludovico Einaudi


Kostiumograf:

Isabelle Pannetier


Zdjęcia:

Mathieu Vadepied


Montaż:

Dorian Rigal-Ansous


Zobacz więcej

Wytwórnia:

Canal+ France, Chaocorp, CinéCinéma


Kierownik Castingu:

Gigi Akoka


Scenograf:

François Emmanuelli


Dekoracje:

Olivia Bloch-Lainé


Kierownictwo Artystyczne:

Mathieu Vadepied


Charakteryzacje:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Elisa Costamakeup artist
Albane Cousinardadditional makeup artist
Catherine Duplankey hair stylist
Thi Thanh Tu Nguyenkey makeup artist
Alice Robertmakeup artist
Jean-Christophe Rogeradditional makeup artist

producenci:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Arnaud Bertrandassociate producer
Dominique Boutonnatassociate producer
Hubert Caillardassociate producer
Nicolas Duval Adassovskyproducer
Laurent Sivotline producer
Laurent Zeitounproducer
Yann Zenouproducer

Zarządzanie Produkcją:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Aurélien Brieextra assistant unit manager
Valérie Cometextra assistant unit manager
Matthieu Dessagneassistant unit manager
Stéphanie Fourcassierassistant production manager
Damien Gayrardadditional assistant unit manager (as Damien Gayrad)
Abraham Goldblatpost-production supervisor
Varujan Gumuselpost-production manager
Matthias Hibonextra assistant unit manager
Benjamin Journetextra assistant unit manager
Karine Lagnyassistant production manager
Frédéric Maendlyassistant unit manager
Vincent Piantunit manager (as Vincent Piant - A.F.R.)
Olivier Rohdeproduction manager: paragliding & mountain unit
Laurent Simonassistant unit manager
Laurent Sivotproduction manager
Gregory Valmirassistant unit manager (as Grégory Valmir)
Robin Welchassistant unit manager

Drugi/Asystent Reżysera:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Mohamed Belhamarassistant director
Benjamin Bouhanaassistant assistant director
César Chabrolassistant assistant director
Héléna Cotiniercrowd assistant director
Julie Duhayotsecond assistant director
Hervé Ruetfirst assistant director
Isabelle Vossartlocation scout: paragliding shooting

Dział Artystyczny:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Gabriel Botcherbyassistant art director
Nicolas Decauxcarpenter
Maëlys Deschardassistant art director (as Marie-Maëlys Deschard)
Frédéric Pesquertapestry
Charles Rempenaultassistant art director
Fred Remuzatstoryboard artist
Christine Teulierproperty master

Dźwięk:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Pascal Armantsound recordist
Jérémy Babinetfoley editor
Roberto Cappannellire-recording mixer
Julien Gonnordadditional boom operator / adr boom operator
Jean Goudiersound editor
Fabrice Grizardboom operator
Jean-Paul Hurierre-recording mixer
Victor Loeilletassistant sound editor
Fred Mayspost-synchronisation
Michel Moniersound consultant: dolby
Johann Nalletadr mixer / foley mixer / sound re-recording mixer assistant
Pascal Chauvinfoley artist (uncredited)

Efekty Wizualne:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Teurlai Aurelienvisual effects
Laurent Bretttitle designer
Vautey Frédériquevisual effects
Bellarosa Johannesvisual effects
Jeanne Loyervisual effects
Pénélope Van de Cavevisual effects
Pènèlope Vandecavevisual effects
Frédérique Vauteyvisual effects

Kaskaderzy/Dublerzy:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Jean-Claude Lagniezstunt coordinator
Sébastien Lagniezstunt driver
Julien Piguetstunt driver
Alexandre Ramburestunt driver
Patrick Ronchinstunt coordinator
Sébastien Seveaudriver double: Omar Sy

Obluga Techniczna:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Loïc Andrieuadditional steadicam operator
Sylvain Bardouxkey grip: second unit
Simon Beaufilsadditional camera operator
Fabrice Bismuthadditional first assistant camera
Sébastien Courtainchief electrician
Patrick de Rantersteadicam operator
Marine Delcourtassistant camera: specific segment
Vincent Doignonadditional assistant camera / additional digital assistant camera
Marine Goujetsecond assistant camera
Jean-Baptiste Jayrussian arm camera operator
Malek Krimedsecond assistant camera
Eden Lagaly-Faynotadditional assistant camera
Mathieu Lamandsecond assistant camera
Océane Lavergneadditional camera operator / first assistant camera
Jean-Claude Lotherstill photographer
Frédéric Loustalotelectrician
Jonathan Lygrip
Lara Perrotteassistant camera (as Perrotte Lara) / video operator (as Perrotte Lara)
Luc Poullainhelicopter pilot: camera
Giovanni Quénégrip
Edgar Raclotgrip: second unit
Virgile Reboulelectrician
Michel Sabourdygaffer
Antoine Sanierfirst assistant camera
Olivier Sargatalelectrician
François Tillekey grip
Guilhem Touzeryadditional camera assistant
Thierry Valletouxposter photographer / still photographer

Casting:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Mohamed Belhamarextras casting assistant
Liv Charpentiercasting
Ophélie Gelbercasting assistant (as Ophélie)
Florence Loubeauextras casting assistant
Marie-France Michelextras casting

Logistyka Miejsc:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Christophe Chauveaulocation scout
Fabien Pondevauxlocation scout

Muzyka:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Le Capriccio Françaisorchestra
Nicolas Duportmusic recording engineer
Philippe Le Fevreconductor

Edycja Materiałów:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Barbara Albucherdigital intermediate project manager
Ana Antunespost-production assistant
Antoine Battistelliassistant editor
Arnaud Caréoon-line editor
Jean-Baptiste Combettedigital dailies manager
Mickaël Commereuccolorist assistant
Christian Dutaccolor timer: LTC
Natacha Louiscolorist
Fabien Napolidailies color grader

Garderoba:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Laetitia Bouixset costumer
Ariane Dauratadditional wardrobe
Muriel Legrandwardrobe
Paulette Ribotcostumer

Pozostała Ekipa:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Dina Arbibproduction administrator
Carles Berottrailer and versions producer: advertising and promotions
Eliott Brunetbusiness affairs
Ghislaine Cauet-Martinottoproduction coordinator
Mathias Duhayerunit production assistant
Scarlett Garsonproduction coordinator
Helene Karsonassistant to producers
Jérôme Lamentdigital marketing
Florian Lapôtredigital marketing
Celine Laumordlegal affairs
Jean-Claude Lotherstill photgrapher
Ilona Marcusproduction intern
Alexis Orosrunner
Thomas Vaudourhead of business affairs
Nathalie Viernyscript supervisor

Specjalne Podziękowania:

OsobaFunkcja
OsobaFunkcja
Natalie Bederthanks (as Nathalie Beder)
Audrey Danathanks
Isabelle De La Patetllierethanks
Bertand Delairethanks
Antoine Jeanlantthanks
Doriam Jeanpapthanks
Hédi Klaithanks
Thomas Langmannthanks

Współpracujemy z:

KARTA BIBLIOTECZNA

BIBLIOTECZKA

  • Załóż swoje konto
  • Karta Do Kultury

    Jeżeli zalogujesz się na swoje konto, będziesz mógł bezpłatnie:
    *obserwować pozycje wydawnicze, promocje oraz oferty specjalne
    *dodawać je do ulubionych
    *polecać innym czytelnikom
    *odradzać produkty, po które więcej nie sięgniesz
    *listować pozycje, które posiadasz
    *oznaczać pozycje przeczytane/obejrzane
    Jeżeli nie masz konta, zarejestruj się, zapraszamy do rejestracji!